Har problem med fläkten i min 360, dock är det precis tvärtemot som beskrivits här tidigare; 3an funkar utmärkt men 1 & 2 bråkar. Vill inte fungera alls, för att sen blåsa lite i knyckar. Lite från och till alltså. Dålig kontakt nånstans är väl närmaste gissningen, men nån som kan ge tips var börja söka felet eller om felet kan ändå vara nåt helt annat, reläet t.ex?
Ettan och tvåan har ett motstånd som begränsar hastigheten. Trean går på full ström. Då är det ett relä som ska dra när man vrider till läge tre.
Alltså är det backelit"kretskortet" med fläktmotstånden på (placerat i luftströmmen i burken med fläkten monterad i motorrummet) som är den gemensamma nämnaren!
Antingen byter du fläktmotståndet (man kallar det så trots att det alltså är ett kort med flera motstånd samt tempvakt på), eller så tar du ut det och kollar efter dålig kontakt mellan de ihopnitade delarna/banorna samt kollar efter oxid i kontaktytan för övertempsskyddet (en såkallad "bimetall", en flärp som böjer sig när den blir varm).
Skulle kunna vara något fel på själva vredet också men mindre troligt kanske att det lägger av på både 1an och 2an samtidigt om det nu är det som skett.
Ut ur torpedväggen kommer en kabel med snabbkontakt på som ansluter in i burken med själva fläkten och motståndet. I kontaktstycket kan man mäta så att man får ut 12V då läge 1 och 2 aktiveras (även läge 3 såklart men det fungerar ju redan).
Finns spänning i kontaktstycket så ligger felet ute i fläktmotstånden. Finns inte spänning är det fel i kablage eller reglage inne i bilen/instrumentpanelen.
Förresten, kolla om det är en eller flera säkringar för fläkthastigheterna, det har jag inte koll på.
Edit: Så var fallet, kollade i elschemat och fann ut att det är en säkring för läge 1 & 2, samt en annan säkring + relä för läge 3.
Alltså sätter jag mest pengar på 1: Motstånden 2: Säkringen, alternativt båda i följd.