Författare Ämne: Motorn drar runt, tänder ej, renix tändsystem, nyss varit på verkstaden, HLP :'(  (läst 13912 gånger)

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
INFO: Volvo 360 - 84, b19 med renix tändsystem.

Skulle köra Boden - Umeå en tidig morgon..

Det hela började med att bilen var otroligt svårstartad, vilket inte brukar vara fallet.
Till slut gick den igång och jag tog farväl från Boden och begav mig ut på E4 i riktning mot Umeå.
Vid en stopplikt dog bilen, åter igen svårstartad.. Fick igång den och körde vidare. Efter ca 2 mil började bilen rycka kraftigt vid gaspådrag. Efter 6 mil dog den mitt ute på E4 (fan i fan tänkte jag)

Den startade igen, gick fortfarande ryckigt vid gaspådrag i ca 90 -100 km/h. Jag tog mig till Volvo i Piteå där de provkörde bilen och då gick den fint, de tog in den i verkstaden och det hela slutade med att mekanikern bytte tändkablar då han sa att det var "slitna kol-kablar" som troligtvis suttit sedan bilen var ny. Han gjorde även någon justering av nålen i förgasaren så att CO värdet gick ner. Värt att nämna var att mekanikern sa att tändstiften såg fina ut.

Frid och fröjd, jag lämnade Piteå och körde hem till Umeå, bilen gick som aldrig förr och inga problem syntes till.

Jag kom hem, parkerade, startade bilen och for till ICA, hem igen och parkerade. Två dagar efter när jag vred på nyckeln vägrade den att starta, spöade startmotorn så hårt jag vågade, motorn drog runt men tände inte alls. Det började dofta bensin så jag antar att den får soppa.

Har sedan dess kollat säkringsboxen ( alla säkringar var hela) samt sprutat lite WD-40 på alla kontakter från styrenheten (renix) vidare fram till tändkablarna. Har även torkat ur fördelarlock.

Snälla någon, vad ska jag ta mig till? Har förvisso "Haynes gör det själv" och tänkte följa dess instruktioner på tändningsfel i morgon.

Om någon har ett tipps eller en idé så säg gärna till, i need my car!

Vänligen,
Whitepearl
Först ett monster..340 -88 med b14, 27 000 mil
Nu djävulen själv..360 -84 med b19, 11 000 mil!

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Ta ur ett stift och lägg emot blocket medans någon vrider för kolla om du har gnista.
Jag har själv gjort misstag och trott att tändstift som var tokslut var bra (De ska inte se snustorra och/eller ljusbruna ut).. byt i sånt fall.

Har du ingen gnista är jag bra säker på att det är Tändmodulen, passa även på att kolla vevaxelgivaren (Står i haynes hur mycket Ohm, tror den ska röra sig mellan 250-280 när man vrider)
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
Håller med malheus, kolla gnistan.
Har du gnista så kan det vara membranet i förgasaren som gått sönder då jag fått erfara att bilen var helt död. Gnuggade och gnuggade på startmotorn men hände ingenting, inte ens en hostning och luktade soppa. Kollade alla vakuumslangar, rotorn, fördelarlock. Testade spruta in startgas i förgasaren och i insuget, även direkt ner genom tändstifthålet, men ingenting. Kollade så soppapumpen fungerade genom att ta loss slangen som går till förgasaren och stoppa ner änden i en burk och köra på starten.
Kunde tyvärr inte kolla gnistan då ingen hade tid för dem var på jobb och skola.

Till slut så kollade jag membranet i förgasaren (som hoppat loss några ggr för mig pga platsbrickan som ska hålla fast membranet var trasigt) och nog fan hade det hoppat. Halva membranet hade hoppat loss. Så jag tog lös membranet och stoppade tillbaka det som det skulle igen och sen drog jag på starten, då började den hosta. Fick pumpa på gaspedalen som fan innan den hostade igång, sen var det bara hålla varv för att få upp motortempen och sura ur han.

Så mitt tips är:
Har du någon som kan hjälpa dig, kolla gnistan (byt tändstift om du är osäker på hur gamla dem är även om du har gnista, blir sämre ginsta med tiden eftersom elektroderna blir rundade)
Har du ingen som kan hjälpa dig så skruva loss trottellocket och kolla membranet (antar att du har en stromberg 175cd eftersom det är en b19, tror aldrig jag hört talas om en b19k elr b19e jag känner bara till b19a)
« Senast ändrad: januari 23, 2012, 08:14:31 av simlar »
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
okej, tack för svaren!

Kan man ta kabeln direkt från fördelarlocket och hålla mot blocket lika gärna?

Ang. membranet så är förgasaren en Zenith 175 CD-2SE , jag har faktiskt kollat membranet som sitter just under locket på dämpklockan, det var dock helt och fint. Ska ge mig på tändspolen och mäta upp den alt. bara kolla gnista. Återkommer med resultat. Tack än en gång!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Har för mig att om man har elektronisk tändning (renix på 340/360) så kan man skada den om man håller tändkabeln direkt mot jord utan tändstift.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
hmmm okej, tur att batteriet var så trött att det inte kom någon gnista då :)

Är det att föredra att då skruva ut ett tändstift och hålla mot toppen istället för själva högspänningskabeln?

Btw, jag har dålig koll på tändningssytem / el i största allmänhet.. Jag har Renix, är det en ersättare för tändspole eller är tändspolen den dosa som sitter fastsruvad ovanpå renixen?

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Spolen sitter fast i dosan, får lossa och byta dosan

MÄT VEVAXELGIVAREN FÖRST! Lossa kablen som går ner till svänghjulet och kolla om resistansen ändrar sig medans du vrider på starten, ska vara högt värde också.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
okej, så det är möjligt att endast tändspolen är trasig medan själva tändenheten som spolen sitter fastskruvad ovanpå är hel ?

ang. kabeln till svänghjulet, vad blir resultatet vid kabelbrott / trasig givare?

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
Sprang precis ut mitt i natten och mätta upp vevaxelgivaren, enligt Haynes skulle man mäta upp den mindre av de två kontakter som sitter i styrenheten.

Jag tog mätaren och stoppade en på varje kabel i kontakten (en vit och en röd) , ställde in på Ω och den mätte då mellan 16 till 21 MΩ .. är tyvärr inte säker på att jag hade mätarutrustningen korrekt inställd. Det finns nämnligen två Ω lägen, mätte med båda och den visade aldrig mer än ca 21 MΩ.

Enl Haynes: "Sensormodulens resistans måste vara 220 +- 60 ohm. Om så inte är fallet ska sensorn bytas ut"

Som jag förstår det har jag mätt rätt = direkt i kontakten, (btw hade jag inget bilbatteri inkopplat vid mätningen). Med sensorn menas då hela givaren?

Tacksam för svar

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Givaren duger bra, måste byta tändmodulen då.

Tips för att få rätt:
http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=6&t=3506
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
okej, hmm nu hänger jag inte riktigt med. Enl. boken ska den ju ligga rung 220 Ω och jag mätte typ 20 ?

Tack för länken

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Citera
mätte då mellan 16 till 21 MΩ

Ca 160-210 Ohm då

Därav.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
Jaha då är jag med, tack.

Jag var precis ute för att kolla gnista, provade både med tändstift och själva högspänningskabeln mot ventilkåpan. Ingen gnista på någon av dem.

Det som återstår är att byta hela tändmodulen antar jag?

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
Jupp, tändspolen skiljer sig efter 85, tändmodulen kan vara detsamma (Det GÅR att använda en annan modul men antar att tändkurvan kommer skilja sig något)
Bara o flytta över spolen~
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
okej, tack åter igen, ska försöka få tag på delar på måndag.

Uppdaterar efter bytet så håll tummarna för att det funkar!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
Citera
mätte då mellan 16 till 21 MΩ

Ca 160-210 Ohm då

Därav.

Men om givaren skall hålla ca 200 ohm så är det ju den som är trasig om Whitepearl fått över 16 M(ega) ohm = 16 000 000 ohm!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
Okej, låter vettigt.

Vad gäller vevaxelgivare måste man då hålla sig till en speciell modell eller kan jag ta en från en 360 från 88 då min är från 84?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
Misstänker att givaren är av samma modell hela tiden men du är nog den förste som frågar så jag har inget bättre att komma med än en gissning.

Obs, angående givarens värden. I Haynes, stod det 200 ohm och inte 200 Mega (M) ohm eller 200 Kilo (K) ohm?

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
okej, det står bara ohm i Haynes. Var ute och dubbelkollade nyss och den ligger runt 25 - 28 M ohm.

Mätte en lång tv kabel som mätte 4.5 ohm , mätaren jag använder anpassar sig automatiskt efter motstånd verkar det som, man kan alltså inte välja om man vill mäta i ohm eller M ohm.

Detta bör betyda att givaren är trasig?

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
Ny vevaxelgivare är beställd!

Vet någon med vilka skruvar den sitter, inte vanliga insektsnyckel iaf.. ?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
Ny vevaxelgivare är beställd!

Vet någon med vilka skruvar den sitter, inte vanliga insektsnyckel iaf.. ?

Torx. Minns inte vilken storlek tyvärr. :(

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
LAGAD OCH KLAR! YES!
« Svar #21 skrivet: februari 09, 2012, 10:38:10 »
Nu fungerar bilen igen!

Tack till alla som givit mig tips och synpunkter!

Sammanfattning:

Symptom:
- Motorn drog runt, tände inte alls.

Felsökning:
- Bytte tändkablar, kontrollerade fördelarlock, kontaktspray på allt, kollade säkringsdosan, kollade tändstift och SLUTLIGEN: mätte vevaxelgivaren och hittade felet

Lösning:
- "Ny" vevaxelgivare från skroten (210:-) och pärlan startade direkt!

Tack igen till alla ni som hjälpt mig!

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
Vilken storlek var det på torxen?  :)

Grattis till en fungerande bil.

Whitepearl

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
Tack, torx storlek 40 till skruvana som fäster vevaxelgivaren.