INFO: Volvo 360 - 84, b19 med renix tändsystem.
Skulle köra Boden - Umeå en tidig morgon..
Det hela började med att bilen var otroligt svårstartad, vilket inte brukar vara fallet.
Till slut gick den igång och jag tog farväl från Boden och begav mig ut på E4 i riktning mot Umeå.
Vid en stopplikt dog bilen, åter igen svårstartad.. Fick igång den och körde vidare. Efter ca 2 mil började bilen rycka kraftigt vid gaspådrag. Efter 6 mil dog den mitt ute på E4 (fan i fan tänkte jag)
Den startade igen, gick fortfarande ryckigt vid gaspådrag i ca 90 -100 km/h. Jag tog mig till Volvo i Piteå där de provkörde bilen och då gick den fint, de tog in den i verkstaden och det hela slutade med att mekanikern bytte tändkablar då han sa att det var "slitna kol-kablar" som troligtvis suttit sedan bilen var ny. Han gjorde även någon justering av nålen i förgasaren så att CO värdet gick ner. Värt att nämna var att mekanikern sa att tändstiften såg fina ut.
Frid och fröjd, jag lämnade Piteå och körde hem till Umeå, bilen gick som aldrig förr och inga problem syntes till.
Jag kom hem, parkerade, startade bilen och for till ICA, hem igen och parkerade. Två dagar efter när jag vred på nyckeln vägrade den att starta, spöade startmotorn så hårt jag vågade, motorn drog runt men tände inte alls. Det började dofta bensin så jag antar att den får soppa.
Har sedan dess kollat säkringsboxen ( alla säkringar var hela) samt sprutat lite WD-40 på alla kontakter från styrenheten (renix) vidare fram till tändkablarna. Har även torkat ur fördelarlock.
Snälla någon, vad ska jag ta mig till? Har förvisso "Haynes gör det själv" och tänkte följa dess instruktioner på tändningsfel i morgon.
Om någon har ett tipps eller en idé så säg gärna till, i need my car!
Vänligen,
Whitepearl