Författare Ämne: Byta drivknutsdamask  (läst 8718 gånger)

david850

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Byta drivknutsdamask
« skrivet: september 16, 2012, 14:28:37 »
Hallå!

Såg att min drivknutsdamask gått av tänkte nu att de är bäst o byta innan knuten går,

Vart kan man köpa damasker? Funkar skruvats universal o trycka dit?

Mvh David
« Senast ändrad: september 16, 2012, 21:07:15 av FREJ »

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Byta drivknutsdamsk
« Svar #1 skrivet: september 16, 2012, 15:03:44 »
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Drivlina/Drivknut/Drivaxeldamask/Drivknutsdamask-72354/
Dem minsta för 99kr/st har jag stoppat på mina drivknutar.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=7183.msg97202#msg97202 Så där har jag satt fast dem på min bil.

Man får kapa ner dem till hälften ungefär, men det ser du när du stoppar dit dem på drivknuten hur mycket som måste skäras bort :)

Jag vet tyvärr inte om skruvats universal funkar då jag inte vet hur dem ser ut. Köp inte såna man vulkar ihop iaf, vulkningen spricker efter ett tag, håller mycket bättre med riktiga damasker.

Välkommen till forumet och lycka till med damask bytet ;) Och glöm inte att sätta gänglåsning på skruvarna till drivknutarna, satte inte det på mina och nu när jag bytte växellåda förra månaden så kunde jag skruva loss dem med fingrarna :-X
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

david850

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 16, 2012, 17:10:23 »
Tackar så mycket för svar!! :))

Du kan möjligtvis inte göra en snabb förklara hur man byter? Liksom :

1. Av me däck, osv :)

Mvh David

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: september 16, 2012, 17:48:45 »
Ja visst kan jag det :)

Dyta drivknutsdamask:
1. Lossa bultarna till däcket/däckena (beror på om du ska byta på båda sidorna eller bara på ena sidan)

2. Hissa upp bilen och sätt pallbockar under.

3. Ta en stålborste och en liten plattmejsel och ta bort smutsen på drivknutarna och i insexskallarna på skruvarna som håller drivknutarna.

3. Leta reda på en insexbitsl i rätt storlek (tror det var storlek 6 eller 8 på skallen), en 1/4" förlängare och en 1/4" spärrskaft (1/2" spärrksaft är lite för stort, i alla fall mitt så om jag tog med det så drog jag snett för spärrskaften slog i drivaxeln).

4. Ta fram en liten gasolbrännare eller något annat lämpligt att värma med. (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/Gasbrannare/Minibrannare-Gourmet-17612/ jag använde en sådan för vi hade en liggandes i garaget)

5. Knacka i insexbitset i insexskruven så långt det går.

6. Lägg i handbromsen om du inte redan gjort det.

7. Värm med brännaren så mycket du kan (Runt 2-3min på första bulten, sen räcker det med ca1min på resten för då är redan ganska varmt)

8. Tryck ditt förlängare och spärrskaft på hylsan och dra loss bulten, det kommer gå lite halvtrögt med loss kommer det om du värmt tillräckligt.

9. Släpp handbromsen och rotera hjulet så du kommer åt nästa skruv.

10. Repetera steg 5-9 ända tills alla drivknutar du vill ha loss är lösa.

11. Om du tagit loss hela drivaxeln så ta den till arbetsbänken och dra fast den i skruvstädet.

12. Ta fram en massa papper för det kommer behövas.

13. Ta lossa damasken från drivknuten, dvs stora änden på damasken och torka rent drivknutarna från så mycket fett du kan.

14. Nu när fettet är borttorkat så kommer du se att det sitter en låsring som håller fast drivknuten på axeln. Ta loss denna låsring, går med en plattmejsel eller en låsringstång. Låsringen är ett så kallat C-clips så det finns inga öron att ta tag i, knepet jag använder är att jag försöker få upp ena kanten utan för spåret och sen drar jag med en plattmejsel på undersidan av clipset tills det lossnar. Det kan vara bra att ha en trasa eller något överdrivknuten för när låsringen lossnar så sprättar den iväg med en jävla fart.

15. Ta en plasthammare och slå loss drivknuten från axeln. Man får slå ganska hårt och man kan vrida på axeln och slå som runt hela. Obs! Slå inte på ytterdelen av drivknuten utan endast på den inre delen som sitter på axeln!

16. Då var det dags att torka bort resten av fettet, man behöver inte få bort allt men så mycket du bara kan.

17. Ta bort den gamla damasken helt från axeln. Ta bort eventuellt smuts/rost/grus vad som helst som kan vara där.

18. Är det en universaldamask så testa så den går på på drivaxeln och prova även trycka den mot drivknuten och se var den ska skäras av. Ta sedan och skär av damasken i rätt längd.

19. Tryck på damasken på drivaxeln.

20. Tryck i nytt fett i drivknuten, det brukar följa med i damasksatsen. Tryck i allt fett ifrån påsen som följer med och försök fylla alla skrymslen av drivknuten.

21. Tryck på drivknuten så långt det går och ta sedan plasthammaren och slå dit den igen. Även här ska du endast slå på den inre delen som är närmast axeln.

22. Stoppa dit låsringen.

23. Tryck på damasken på drivknuten och sätt fast den med klammrena som följer med. Dessa brukar vara ett helvete att få på eftersom man är fet om händerna och man måste trycka ihop dem tillräckligt mycket och trycka ner klackarna i hålet på klammrena. (Om det är första gången du byter drivknutsdamasken så kolla på klammrena så du förstår hur man ska göra med dem).

24. Repetera steg 11-23 för resten av drivknutarna (Om du nu inte bara ska byta ena, forstätt isf till nästa steg)

25. Stoppa tillbaka skruvarna i sina hål och glöm inte brickorna som sammanlänkar 2st skruvar med varandra. Om du vill kan du byta till nya skruvar, finns på biltema i Cr-Mo (http://biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Insexskruv-19010/) M8x60 som du sedan får kapa av 10mm då original är M8x50.

26. Dra på gänglåsning på alla skruvarna.

27. Stoppa tillbaka drivaxeln, skruva först fast alla skruvarna för hand så hårt du kan och skruva sedan fast med spärrskaftet och insexhylsa, ingen aning om vilket moment dem ska dras med men jag drog så hårt jag kunde med lilla spärrskaftet.

28. Skruva tillbaka däcket/däcken, ta bort pallbockarna och sänk ner bilen.

29. Nu är du klar, far ut och tok-kör det har du förtjänat ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta drivknutsdamask
« Svar #4 skrivet: september 16, 2012, 21:15:13 »
Underbart simlar! Den där guiden skulle göra sig bra i avdelningen Fakta/guider!

Du får gärna göra en tråd där och kopiera in vad du skrev i ditt utförliga inlägg ovan.
Och så kan du ju länka till dina bilder i projekttråden så blir det ännu roligare att läsa.

Men steg 24,  "Repetera steg 11-23 för resten av drivknutarna" borde väl vara "för andra drivaxeln" för om man lossat ena knuten på en axel kan man väl byta bägge damaskerna på den axeln utan att behöva lossa båda knutarna eller går det inte trä på damasken baklänges över drivaxelns hela längd?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #5 skrivet: september 16, 2012, 21:17:39 »
Underbart simlar! Den där guiden skulle göra sig bra i avdelningen Fakta/guider!

Du får gärna göra en tråd där och kopiera in vad du skrev i ditt utförliga inlägg ovan.
Och så kan du ju länka till dina bilder i projekttråden så blir det ännu roligare att läsa.

Men steg 24,  "Repetera steg 11-23 för resten av drivknutarna" borde väl vara "för andra drivaxeln" för om man lossat ena knuten på en axel kan man väl byta bägge damaskerna på den axeln utan att behöva lossa båda knutarna eller går det inte trä på damasken baklänges över drivaxelns hela längd?
Jo får göra det, tyvärr har jag bara två bilder på damask-bytet och där jag redan monterat det. Men kan lägga upp en guide med de bilder jag har iaf.

Ja kanske det, har inte ens tänkt  på att man skulle kunna göra så. Smart där Frej ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: september 16, 2012, 21:28:09 »
Ja kanske det, har inte ens tänkt  på att man skulle kunna göra så. Smart där Frej ;)

Jag trodde att det var svårare än det verkar vara att lossa knutarna men känns ändå som det skulle gå smidigare att trä över ena damasken baklänges om det nu är fysiskt möjligt. Jag får testa nån gång, behöver oxå byta damask!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #7 skrivet: september 16, 2012, 21:31:40 »

Jag trodde att det var svårare än det verkar vara att lossa knutarna men känns ändå som det skulle gå smidigare att trä över ena damasken baklänges om det nu är fysiskt möjligt. Jag får testa nån gång, behöver oxå byta damask!

Jo, det bör ju vara möjligt eftersom axeln är lika tjock hela vägen förutom ett slags spår som är ca 1cm brett som lill-änden på damasken åker ner i när man trycker dit den.

Men jag lossade mina drivknutar för jag tycker det är lättare att komma åt att få bort det gamla fettet då.

david850

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 16, 2012, 22:10:00 »
Bara 1 fråga, Är drivaxeln bultat i båda ändar? Alttså mot diff och nav?

Tack för en ypperlig guide!

Mvh David

simlar

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #9 skrivet: september 16, 2012, 22:25:38 »
Bara 1 fråga, Är drivaxeln bultat i båda ändar? Alttså mot diff och nav?

Tack för en ypperlig guide!

Mvh David
Japp, sitter bultat exakt likadant både mot diffen och mot navet. 6st insex-skruvar/drivknut. Man kan vända på drivaxlarna om man vill det.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 17, 2012, 16:18:55 »
Finns också s.k. strutar som man kan använda tillsammans med vaselin som gör att man kan dra damasken över drivknuten. Då behöver man inte skruva isär drivknuten.