Författare Ämne: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.  (läst 14385 gånger)

Älgdragarn

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« skrivet: maj 31, 2015, 21:26:00 »
Äger en 345 DLS -81(b19) och funderar på att trycka ner en 16v topp i den. Är inte speciellt motorkunnig så undrar därför om detta är något som är möjligt och vad som behöver göras/tänkas på vid ett sådant byte.

Sedan skulle jag även vilja byta den 4-växlade lådan till en 5-växlad. Hur går det när lådan sitter bak i bilen? Måste man hitta en 5-växlad låda från en bil som har växellådan bak eller går det att ta en från en t.ex. 240?

Tacksam för svar. Mvh Karl

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #1 skrivet: maj 31, 2015, 22:08:39 »
16V-konvertering går men är lite problem. Sök på google så lär du finna.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=233511&
Där har du en bra "guide" på hur man kan gå till väga.

Växellåda måste du hitta en M47 från en 300-serie, helst då från en med rödblock då B14-lådorna är så lågt utväxlade i diffen.
(har en M47 som jag haft i min -81as DLS liggandes ifall det vore av intresse, finns i Kalix)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #2 skrivet: juni 01, 2015, 22:57:10 »
Ska du köra 16V måste du ha ventilurtag i kolvtoppen, och så har jag för mej att B234 toppen har för stora ventiler för B19, B204 har mindre ventiler men kan vara svårt att hitta en B204 topp, blir nog billigare lättare och roligare att bygga 16V på en B230.

Älgdragarn

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #3 skrivet: juni 02, 2015, 12:55:59 »
Tack för svaren! Får se hur det blir då! Men hur passar isf B230:n med motorfästen osv?

Ang. simlars växellåda: Är det något du kan skicka? För annars blir det mösamt, bor i Svenstavik (6 mil söder om Östersund).

Älgdragarn

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #4 skrivet: juni 02, 2015, 13:21:05 »
Passar en 531-topp bättre på b19 än en 16v?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #5 skrivet: juni 02, 2015, 15:51:54 »
Tack för svaren! Får se hur det blir då! Men hur passar isf B230:n med motorfästen osv?

Ang. simlars växellåda: Är det något du kan skicka? För annars blir det mösamt, bor i Svenstavik (6 mil söder om Östersund).
B230 passar rakt av, bara byta flytta över oljepump, oljetråg och motorfästen.

Eventuellt, kan kolla upp vad frakt kan tänkas gå på så det inte blir för stor fraktkostnad.


Passar en 531-topp bättre på b19 än en 16v?
531-topp har jag för mig ska passa på B19, är då isf bolt-on.
Har en 531-topp med K-kam som ska säljas av för att finansiera mitt 340-bygge också ifall du vore intresserad av det (jag verkar ju få mycket grejjer över som kan vara intressant för ditt bygge :P).
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Älgdragarn

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #6 skrivet: juni 04, 2015, 09:42:18 »
Kolla gärna vad frakten kostar för både lådan och toppen, sedan vad ligger dessa grejer på för pris? Och så undrar jag naturligtvis om skicket?  :)

Älgdragarn

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #7 skrivet: juni 04, 2015, 09:49:49 »
Sedan, (ursäkta alla uppdelade frågor :)) men hur passar en b21 med motorfäten osv i bilen min? läste nämligen att 16v skulle passa ganksa bra på ett sådant block!

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #8 skrivet: juni 04, 2015, 16:28:51 »
Kolla gärna vad frakten kostar för både lådan och toppen, sedan vad ligger dessa grejer på för pris? Och så undrar jag naturligtvis om skicket?  :)
Får göra det i helgen, skicket på lådan är fint. Toppen ska vara i bra skick, dock är en pinnbult utbytt till M10, ytterst lite kompsänkt (sänkt från 10:1 till 9,8:1 på B23 med plana kolvar), matchportat insug mot packning, ska ta loss toppen och mäta så den är plan i helgen.
Prisidé, 1500kr för 531 inkl K-kam och 1000kr för låda

Sedan, (ursäkta alla uppdelade frågor :)) men hur passar en b21 med motorfäten osv i bilen min? läste nämligen att 16v skulle passa ganksa bra på ett sådant block!
B21 passar lika bra som alla andra rödblockare, dvs utan problem. B21 är t.o.m exakt samma block som B19, enda skillnaden är att B19 har mindre borr.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #9 skrivet: juni 09, 2015, 21:29:44 »
Skickat PM angående låda och topp ifall du kanske missat det :)
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Älgdragarn

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #10 skrivet: juni 14, 2015, 20:38:29 »
Ska ha svarat på ditt PM nu  :)

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #11 skrivet: juni 14, 2015, 21:12:02 »
Nä har inte fått något PM, prova skicka igen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Älgdragarn

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #12 skrivet: juli 07, 2015, 12:28:17 »
Lådan är jag ganska intresserad av, vill dock vänta med toppen då jag i första hand vill ha en 16v! 
    Har du bråttom att sälja grejorna? Tig nämligen studenten nyss så börsen är ganska tunn för tillfället.
Mvh Karl


simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: 2 frågor om trimning och växellådsbyte.
« Svar #13 skrivet: juli 07, 2015, 17:17:12 »
Nä har inte bråttom med att få sålt grejjerna så det är lungt.
Jo det har jag erfarenhet av :P
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75