Författare Ämne: Stort hål där gamla stereon va, 360GL  (läst 8305 gånger)

360rules

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Stort hål där gamla stereon va, 360GL
« skrivet: augusti 05, 2005, 18:59:39 »
Tjena!
Jag har en 360 -85 med en gammal stereo en sån där skit stor med kasset, nu är det så här att jag vill byta ut den mot en cd/mp3 men när jag tar ut den så är det världens största hål, där den gamla stereon var, vet nån hur man kan få till det endå?

Det är också så att det är små fula högtalare under fötterna på passagerar- samt förarsidan och INGA därbak, finns det nån som har nåt tips hur man ska få ett bra ljud utan att lämna in den och inte allt för dyrt med bara fyra högtalare.
En som vill ha musik i bilen...!

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Stort hål där gamla stereon va, 360GL
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2005, 19:26:33 »
Det är rätt störande att volvo ska ha sin egen standard på radiouttagen, men det finns bot. De flesta bilstereo/biltillbehörsbutiker säljer adapterram som gör om till iso-standard. Den brukar bara vara att trycka dit, inga konstigheter.

Det smidigaste för att fixa bättre ljud är att sätta högtalarna fram i dörrarna istället.
Det brukar finnas förberett med kablar ut till dörrarna, iaf på de senare årsmodellerna hur det är på din vet jag inte säkert. Finns det inte gummigenomföring ut till dörren är det lite mer jobb. Sedan behöver du kapa upp ett hål i dörrsidan men det är också förberett redan så det brukar gå bra med en sticksåg eller tom mattkniv. 4" är det som gäller där.

I bak är det lättast att sätta högtalare i hatthyllan, 6,5" är lagom för då ger det lite extra bas också. Dock blir man tvungen att dra nya kablar från radiouttaget men det är väldigt enkelt på 300 bilar, för det sitter knappt nåt ivägen :)

360rules

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2005, 21:17:00 »
Jag tror inte det sitter några kablar i dörren men man får väl lösa det kanske på annat sätt.
Nu till det andra med högtalare därbak, du säger att det är rätt att dra kabar bak, jag var nere nyss och tittade hur jag skulle kunna dra dom, ska man dra dom genom golvet och så eller taket, det verkar som man måste skruva lossa all klädsel som ligger på golvet men om jag drar genom taket kan jag dra det genom lister men det kommer synas lite kablar här och där, vad tror du? Är det så enkelt?

Och det där med iso kontakterna, det finns redan iso-kontakter inkopplade för förra ägaren hade en annan stereo där.

4" fram och 6,5" bak då?

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2005, 21:55:56 »
Har du typ någon gummislang som sitter från dörren in genom a-stolpen? Isåfall är det enkelt att bra dra i ny kabel. Annars får man försöka lirka igenom där dörrstoppet sitter.
Eller så kör man ful-varianten och drar direkt och in mellan dörrsida och själva dörren :P

Ja det är lätt att dra på så vis att det finns gott om plats och det finns bra ställen att dra på, men det är ett litet jobb ändå.
Det man gör är att man drar på höger eller vänster sida, spelar ingen roll om man inte ska dra strömkabel och signalkabel till slutsteg. Och då får man ta bort stolen, baksätet, lossa plastpanelen vid b-stolpen och lossa stållisterna vid dörren och lyfta undan mattan. Sedan är det bara att dra ner vid a-stolpe och vidare under stolens fäste och sedan igenom en plåt vid baksätet och sedan upp till hatthyllan.

Det trevligaste är att köra ett kitsystem i fram med separat diskant men det funkar bra med vanliga också.
I bak borde 6,5" sitta fint, det är lagom att driva med stereon också utan extra slutsteg.

360rules

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2005, 22:05:43 »
Eeeeh ok, vad står a- och b-stolpar, jag tror jag fattar men det verkar endå så jobbigt, stolen får man bort ganska lätt eller?
Just det jag var nere och tittade på hur man kunde fälla ner platserna därbak, fattade inte hur, jag väntar bara på stereon som ska komma hem i brevlådan sedan så smäller det i bilen med min musik

snusarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2005, 23:04:09 »
A-stolpe vid framrutan , B-stolpe mellan främre sidoruta och bakre sidoruta
Är volvo lös nu....

360rules

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2005, 23:14:12 »
Coolt, tack snusarn...
Du kan då allt.  :o

Mace

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2005, 14:47:58 »
man kan också göra som jag med dem främre högtalarna då jag saknade hål för högtalare  :)
"Livet börjar vid 300"

Mace

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2005, 14:54:59 »
nu när ni endå snackar om ljud. nån som vet nånting om det här slutsteget? tittade lite på google efter namnet "Coustic" men hittade inte direkt nånting av intresse.
"Livet börjar vid 300"

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2005, 16:20:37 »
Har för mig att jag drev framsystemet i min f.d. a-traktor med ett Coustic 50+50w steg som inte är helt olikt det där.
Rätt så bra tryck med tanke på effekten men inte särskilt bra ljud har jag för mig jag tyckte då, men det är ju ett par år sen nu...
Förare TEAM EGON RACING

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 06, 2005, 18:48:06 »
Coustic steg är rätt bra grejer som tål en heldel....har själv ett som driver min bas. Men det gäller att få tillräkligt med ström för att få det att låta bra samt ha rätt högtalare i rätt miljö  ::) Ps.har även ett 3 vägs filter från coustic xm-3 som är kanon ...en klassiker som alldrig kommer att dö! kort sagt bra grejer till ett bra pris.
360 goes beyond :-)

Mace

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: augusti 06, 2005, 18:53:28 »
jo. jag fick det slutsteget och 2 st 6X9 med montering i bilen för 1000kr. bra pris och så slapp jag göra jobbet.  ;D
"Livet börjar vid 300"

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: augusti 06, 2005, 18:59:48 »
 ;D Bra affär,men det roliga är ju att sätta dit grejerna själv :o
360 goes beyond :-)

Mace

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: augusti 11, 2005, 17:59:41 »
jo.. men vid det tillfället hade jag inget körkort eller garage. garage saknar jag fortfarande tuvär.
"Livet börjar vid 300"

Mace

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: augusti 11, 2005, 18:03:19 »
såhära?
"Livet börjar vid 300"

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: augusti 11, 2005, 18:48:04 »
Verkar se ut ganska precis som min http://www.student.hig.se/~tei03awn/volvoland/volvo2.JPG

Fast jag måste säga att jag är ruskigt avundsjuk på varvräknaren  :o

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

majesty

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: augusti 11, 2005, 20:13:38 »
Om det räcker det med bra ljud fram, så räcker det med 2 5.25 tum i dörrarna fram, men inte löst monterat som bilden ovanför, utan högtalaren måste få en låda (dörren)

Köp med lös diskant som du sen sötter uppe i a stolparna i öronhöjd.

Just ja 6x9or skulle jag inte rekomendera, de brukar mest göra ljudet sämre
« Senast ändrad: augusti 11, 2005, 20:16:49 av majesty »