Författare Ämne: 360 GLT en kul bil, men har sina brister.  (läst 8071 gånger)

elanen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
360 GLT en kul bil, men har sina brister.
« skrivet: december 21, 2005, 20:19:22 »
Har ägt 2 stycken 360 GLT. Den första var en 85:a. Gick som ett skållat troll. Gick på 98 oktan. Den andra var en 88:a. Trött gemfört med den första. Fast den hade mindre kusar och med lågkompressionsmotorn. Blir inte bättre. Och den gick ju på 95 oktan. Vad jag gillade med dom bilarna. Sköna framstolar. Mysig instrumentbräda. Volvomotorn. Och den första Volvon 360 GLT:en med hög kompression. Bra väghållning (På sommaren). Dionnebakaxeln var ju kanon. Hyfsade last möjligheter. Vad jag inte gillade. Dålig elektronik (ökänt tändmodul), Databox (styrbox), Bakluckans klena lås, Oftast utan servo (fanns några som utrustats med dito), För låg på vintern (snön eller is skrapade under bilen), lätt i arslet på vintern, Dyrt att byta koppling, Jobbigt att byta vattenpump (Riva ner kylaren), sen är det väl inget mer jag kommer på just nu. Äger nu en Volvo 945-91. Saknar ibland mina 360 GLT. Var skit kul att köra. Som en liten gokart. Idag är dom ju nästan gratis. Samma med Volvo 480. Som också är en väldigt kul kärra. MVH Gunnar Jansson.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:360 GLT en kul bil, men har sina brister.
« Svar #1 skrivet: december 21, 2005, 22:31:01 »
varför är elektroniken dålig och hur har den blivit ökänd?

Kul att du gillar gocartbilarna ändå  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elanen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 22, 2005, 19:23:31 »
Inte nog med att mina var dåliga på elektroniken. Tändmodulen ruttnade på 88:an. Sen bytte jag databoxen också. Fast jag bytte dessa dåliga delar. Var det nåt annat som spökade. Var nog luftmängdmätaren som var keff. Sålde bort den i inbyte mot 945:an. Hörde av flera som hade haft 360 att det var vanligt med elektronikfel. Räcker ju med att titta här. Flera som har dom typiska 360 felen. Fast äldre bilar får ju en dust med all elektronik till slut. Även 945 har jag bytt en hel del på. Elektroniken är ju bilens tidiga död. Synd men så sant. Många bilar kommer gå till skroten utan en rostfläck.

Z28

• Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 22, 2005, 23:05:34 »
Att byta vattenpumpen är ju inte direkt svårt eller jobbigt.
Och man behöver då inte ta bort hela kylaren för att göra det heller.
Det enda man behöver ta bort är luftfilterboxen och övre delen av kamkåpan.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 24, 2005, 21:42:20 »
Inte nog med att mina var dåliga på elektroniken. Tändmodulen ruttnade på 88:an. Sen bytte jag databoxen också. Fast jag bytte dessa dåliga delar. Var det nåt annat som spökade. Var nog luftmängdmätaren som var keff. Sålde bort den i inbyte mot 945:an. Hörde av flera som hade haft 360 att det var vanligt med elektronikfel. Räcker ju med att titta här. Flera som har dom typiska 360 felen. Fast äldre bilar får ju en dust med all elektronik till slut. Även 945 har jag bytt en hel del på. Elektroniken är ju bilens tidiga död. Synd men så sant. Många bilar kommer gå till skroten utan en rostfläck.

Känner inte till någon här på forumet som behövt byta databoxen, tändboxen eller luftmängsmätaren men det finns kanske nån enstaka..

Och jag hoppas att ingen här på forumet skrotar sin bil pga av att en av dessa delar gett upp, jag gör det aldrig! Och skulle aldrig skrotat en bil utan rostfläck, inte en Volvo 360 i allafall!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

elanen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 25, 2005, 18:10:15 »
Ha Ha, vilken bilägare erkänner vad dom bytt. Dom flesta säger att den gått som en dröm jämt. Fast jag spyr åt japanska bilar så är deras elektronik bäst. Bosch och andra europeiska märken, är inte i klass än på elektronik. Det är därför japanska båtmotorer är bäst. Jappsens växellådor är också på topp. Sitter ju nästan eller i dom flesta Volvo idag.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 02, 2006, 01:00:00 »

MVH
Alex.S

Men det mest tragiska med vattenpumpen till 360n är ju att det är samma pump som till 240n men med ett annat hjul o ~100:- dyrare.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 03, 2006, 00:09:04 »

MVH
Alex.S

Men det mest tragiska med vattenpumpen till 360n är ju att det är samma pump som till 240n men med ett annat hjul o ~100:- dyrare.

Nej det är inte samma hus, försök sätta dit en från 240 får du se, då skulle fläkten gå i kylaren för huset är kortare på 360!

Z28

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 03, 2006, 12:56:20 »
Biltema har en pump till 240 som är exakt likadan som 360ins pump.
Men som Dan.P säger så är skivan där man fäster fläkten på mindre än den som sitter på 360.
Försökte få bort skivan på biltemas pump och byte till den som satt på orginal pumpen. men det gick fan inte. Iaf inte utan att göra allt för mycket märken o skit på den.

MVH
Alex.S

Jag ångrar ingenting!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 03, 2006, 19:11:26 »
Ok, värdefull information ifall man skulle behöva byta vattenpump nån gång och får för sig att köra orginal fulfläkt igen.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 04, 2006, 19:20:18 »
Nu ska vi försöka få klarhet i det här.
Vad jag har förstått så är det samma pump på B200 och B230. Så tidiga 240 med B23 så passar inte pumparna, dom borde ju passa på dom med B19.
Det här kan va fel men tror det va så.

Vad gäller feltemas grejer så är det ju inte så ovanligt att piratgrejer inte har samma passform som original.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 04, 2006, 22:57:35 »
Jag har demonterat vattenpump från en B230E -85 som har haft det "långa" utförandet som inte passar längdmässigt i 360.

Z28

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 05, 2006, 00:56:10 »
Glömmde skriva att jag har en B200K i min 360.

Den pumpen jag menade från Biltema är till för 240 85-90 med B200 motorn.
Den passar som sagt inte, då skivan som man fäster fläkten i är för liten.
Orginalpumpen på 240 B200 så är även den skivan för liten. Så man ska inte skylla på Biltema här.

240:ins B230 pump är som FREJ säger för lång, Iaf de jag har tittat på.

Och för er som kör elfläkt så kommer ni inte kunna ta pumpen från 240 B200 rakt av.
Då remskivan för vattenpumpens drivning sitter i denna skiva som är för liten, isf får man ta en remskiva från en 240 B200 och använda den.

Det jag gjorde när min pump pajade i våras efter massa strul med Biltema pumpen och att jag inte hade lust att punga ut 850Kr som Mekonomen ville ha för en pump. Var att åka till skroten och leta upp en bil som hade gått några tusen mil längre än min, skruva av pumpen och kolla om lagrerna känndes bra.
Varför jag tog en som hade gått lite längre än min var för att jag hoppas på att den pumpen också var bytt. Vilken den verkar ha varit då den känndes som ny i lagrerna. Pröjsade 100Kr för den och 40Kr för en ny packningssats.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 05, 2006, 11:37:27 »
Man kan inte ta remskivon från B230. Dom stämmer inte i "linje" med dom andra remskivorna.

Z28

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 05, 2006, 16:35:50 »
Nej men man borde iaf kunna ta remskivan från 240 B200. Eftersom den pumpen är identisk med 360 B200K pumpen förutom fästskivan för fläkten och remhjulet som sagt.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!