Författare Ämne: Hur få loss kamdrev B200K?  (läst 7930 gånger)

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
Hur få loss kamdrev B200K?
« skrivet: december 17, 2006, 18:37:23 »
Hallå igen!

Som ni kanske läst i min "varvräknartråd" så är jag numera ägare av min käre morfars vita 360 GL -86.
Varvräknaren är fixad men det andra problemet är att motorn för tillfället är trecylindrig... Treans cylinder är död och ventilspel saknas - inge bra alls!  :(
Dessutom behöver kamremmen bytas då den mig veterligen aldrig varit bytt (bilen har gått 8900 mil ungefär).

Ok, då kör vi!
Eftersom toppen måste av för översyn/renovering så började jag glatt med att demontera kamremmen vilket gick över förväntan, vevaxelremskivans bult lossade hur fint som helst!
"Haha, tror fan att jag ska köpa en lott!" tänkte jag. Jag skulle inte ens tänkt tanken för mina planer att få loss toppen grusades effektivt av en EXTREMT hårt sittande kamdrevsbult och där är jag nu.

Frågan är alltså om ni vet något bra sätt att låsa kammen eller kamdrevet så jag kan få loss bulten.
Jag har testat på diverse olika sätt med att med hjälp av kamremmen hålla fast kammen men utan resultat. Det finns inget på själva kamaxeln jag han hålla i heller, åtminstone inte utan att riskera att fördärva eller göra märken i kammen. Det finns visserligen hål i kamdrevet som skulle kunna användas för att låsa det med men inget hål i toppen på "insidan" av drevet att hålla emot i.

Mutterdragare hade möjligen varit ett alternativ men för att komma åt med den så måste hela motorn upp en decimeter eller två.

Snälla hjälp mig om ni kan! Toppen måste av och gås igenom, jag kan varken besiktiga eller köra runt för länge med en trecylindrig motor!

Tack på förhand!

Morst.
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Hur få loss kamdrev B200K?
« Svar #1 skrivet: december 17, 2006, 20:30:58 »
Lägga på kamremmen och hålla på vevaxelremskivans bult!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 18, 2006, 11:19:20 »
det går väl att demontera både topp och kam utan att demontera kamdrevet? annars så tog jag bara en grov mejsel stopp in ett av hålena på drevet ta det mot övre kanten på toppen och drog. ventil kåpan var borttagen.

Morst

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 18, 2006, 17:51:28 »
Jo det är väl kanske möjligt att utföra rent praktiskt men inte utan att riskera att förstöra den tunna baksidan på kamremskåpan - som samtlida drevs axlar går igenom!
Hade inte den kåpan varit där eller kunnat delas runt kamaxeln så hade det varit lugnt. Ska testa igen till helgen och se om jag får loss grejorna.

Sista utvägen får bli stora stygga rörtången och hålla i kammen men det får bli ABSOLUT sista utvägen, jag vill inte ha onödiga märken i min kam!  :(

FREJ: Kan funka men då får jag bara hoppas att vevaxelbulten lossnar lika lätt som sist... :-\

Tack så länge, jag återkommer när jag gjort nästa försök! Kamdrevsfan SKA bort!  ;)
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 18, 2006, 19:43:51 »
jo hannar kan du prova med gasolbrännare då brukar det mesta lossna.

Kamkåpan går väl att demontera utan att ta bort vare sig kam eller någonting så vitt jag vet det enda som skulle kunna ta skada är ytan på toppen och lägg en handuk där så borde den klara sig. några råpor gör juh änddå inte så mycket eftersom packningen sluter det tätt ananrs finns det juh packning på tub att smeta på lite grann. Lycka till wd40 och gasolbrännaren tar man sig långt på i en volvo.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: december 18, 2006, 20:16:14 »
FREJ: Kan funka men då får jag bara hoppas att vevaxelbulten lossnar lika lätt som sist... :-\

Den är väl "inga" problem.. Har du växel samt handbroms i så ska det ju gå bra att få loss igen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 18, 2006, 20:19:48 »
det går väl att demontera både topp och kam utan att demontera kamdrevet? annars så tog jag bara en grov mejsel stopp in ett av hålena på drevet ta det mot övre kanten på toppen och drog. ventil kåpan var borttagen.

På en B19 går det men inte på B200 för de har en plastskiva innanför kamremmen som alla axlar går igenom.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 18, 2006, 20:29:00 »
Det brukar ju inte va några problem med den bulten.
Du behöver bara ta en hammare och en fast nyckel (17mm) knacka till bultskallen med ett bestämt slag, efter det sätter du skruvnyckeln på bultskallen, tar tag i remhjulet med vänstra handen och tar en hammare i den högra handen och så slår du lagom hårt på nyckeln tills bulten släpper.
Om den inte släpper kan du ju be någon hålla remhjulet medan du slår.
Lycka till.

Morst

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 18, 2006, 21:14:31 »
Du behöver bara ta en hammare och en fast nyckel (17mm) knacka till bultskallen med ett bestämt slag, efter det sätter du skruvnyckeln på bultskallen, tar tag i remhjulet med vänstra handen och tar en hammare i den högra handen och så slår du lagom hårt på nyckeln tills bulten släpper.
Lycka till.
Detta var bland det första jag testade, tyvärr funkade det inte. Jag vet inte hur många gånger jag slog på nyckeln utan att något lossnade.
Jag avbröt försöken då jag upptäckte att B200K inte klarar kamremsbrott...alltså efter att jag slagit på blocknyckeln testade jag att vrida vidare lite försiktigt för att se om bulten lossat.
Ganska omgående tog det stopp! Kändes ungefär som så stopp det blir när en ventil tar i en kolvtopp...

Efter detta vågade jag inte försöka mig på att slå något mer.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 18, 2006, 21:53:39 »
Lycka till.
Detta var bland det första jag testade, tyvärr funkade det inte. Jag vet inte hur många gånger jag slog på nyckeln utan att något lossnade.
Jag avbröt försöken då jag upptäckte att B200K inte klarar kamremsbrott...alltså efter att jag slagit på blocknyckeln testade jag att vrida vidare lite försiktigt för att se om bulten lossat.
Ganska omgående tog det stopp! Kändes ungefär som så stopp det blir när en ventil tar i en kolvtopp...

Efter detta vågade jag inte försöka mig på att slå något mer.

Vrid vevaxeln lite så ingen kolv är i öd, då kan inte någon ventil krocka med någon kolv när du vrider kammen.
Du kan ju pröva att lägga dit en gammal rem och slå på nyckeln som du prövat, försök inte att vrida upp bulten för då går nog remmen av.
Det är ju kanske inte omöjligt att någon satt gänglåsning på din bult.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 19, 2006, 15:52:42 »
Är det gänglåsning så borde det lösa sig med värme, för den erfarenhet jag har så brukar den mesta gänglåsning släppa efter nån minut med gasolbrännarn.

okey, visste inte det där med plastskiva. man lär sig något nytt varje dag :)

Morst

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 24, 2006, 17:38:58 »
Sådär, nu är kamdrevet borta och toppen ska inspekteras efter ev. defekter.

Jag lade tillbaka kamremmen, höll emot i den så gott jag kunde och slog på 17-nyckeln med en enkilos handslägga (förut hade jag en pytteliten snickarhammare och slog med  :P)

Tack ska ni ha för hjälpen, gött med ett forum som det är lite fart på folket i!

/Morst

Edit: Och GOD JUL och gott nytt 300-år till alla på forumet!  :D
« Senast ändrad: december 24, 2006, 17:41:53 av Morst »