Hallå igen!
Som ni kanske läst i min "varvräknartråd" så är jag numera ägare av min käre morfars vita 360 GL -86.
Varvräknaren är fixad men det andra problemet är att motorn för tillfället är trecylindrig... Treans cylinder är död och ventilspel saknas - inge bra alls!

Dessutom behöver kamremmen bytas då den mig veterligen aldrig varit bytt (bilen har gått 8900 mil ungefär).
Ok, då kör vi!
Eftersom toppen måste av för översyn/renovering så började jag glatt med att demontera kamremmen vilket gick över förväntan, vevaxelremskivans bult lossade hur fint som helst!
"Haha, tror fan att jag ska köpa en lott!" tänkte jag. Jag skulle inte ens tänkt tanken för mina planer att få loss toppen grusades effektivt av en EXTREMT hårt sittande kamdrevsbult och där är jag nu.
Frågan är alltså om ni vet något bra sätt att låsa kammen eller kamdrevet så jag kan få loss bulten.
Jag har testat på diverse olika sätt med att med hjälp av kamremmen hålla fast kammen men utan resultat. Det finns inget på själva kamaxeln jag han hålla i heller, åtminstone inte utan att riskera att fördärva eller göra märken i kammen. Det finns visserligen hål i kamdrevet som skulle kunna användas för att låsa det med men inget hål i toppen på "insidan" av drevet att hålla emot i.
Mutterdragare hade möjligen varit ett alternativ men för att komma åt med den så måste hela motorn upp en decimeter eller två.
Snälla hjälp mig om ni kan! Toppen måste av och gås igenom, jag kan varken besiktiga eller köra runt för länge med en trecylindrig motor!
Tack på förhand!
Morst.