Författare Ämne: Hjulet glappar vänster bak!  (läst 39429 gånger)

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
Re:Hjulet glappar vänster bak!
« Svar #40 skrivet: februari 12, 2006, 23:50:51 »
Hehe.. sant det.. Tyverr var inte bränslemunstycket med..  :'(

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: februari 15, 2006, 23:57:43 »
Hej, Strombergen finns kvar.
I love VOLVO offroad

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #42 skrivet: februari 19, 2006, 10:46:18 »
Måste säga igen att mitt hjullager är läskigt glappt.. tittar man på drivknuten när man ruckar på hjulet så rör det sig massvis..

har även stort glapp i drivknuten nu som oxå börjat låta väldigt illa vid gaspådrag/motorbroms, ska ner i garaget och byta den nu. Återkommer i morgon eller ikväll om jag hinner provköra.. hoppas det inte är hjullagret som låter bara.. men det låter som en knut, tick tick tick ljud...

Edit: Bytte drivknut och nu är ljudet borta! Den dåliga knuten ville låsa sig i vissa lägen.. men kunde inte se varför.

Hjullagret rullar och går, forftarande glappt men inga missljud! Bilen har gått 20 000 mil
« Senast ändrad: mars 22, 2006, 19:32:42 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

göteborg

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: mars 22, 2006, 09:58:48 »
Hur går det med hjullagren?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: maj 10, 2006, 19:21:04 »
Mitt hjullager är glappt men tyst fortfarande, gasar vidare mot nya ras  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: maj 11, 2006, 12:59:37 »
Jeg bytta nylig lager på høyre bakhjul. Er fortsatt glappt :( Skal skru opp og se om jeg har glemt skiven som skal sitte bak 30mm mutteren. Noen andre ideer til ting jeg kan ha gjort feil?

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: maj 11, 2006, 14:19:06 »
Hejsan
Jag har bytt lager på några 360inså jag kan kanske komma med lite tips.
Jag har bla bytt på en 340B19-83a och en360glt-87a.
På 83an hade dessutom aluminiumhuset som lagret sitter i spruckit så det glappa ganska mycket.
Först när man skruvat bort hjulet o tagit bort bromstrumman bromsrör o handbromsviren osv skruvar man loss drivaxeln.
Drivaxelbultarna kan va jobbiga ibland, de är ju lite för långa så det sticker ju ut lite av gängan baktill så där brukar ja ta bort lite rost med stålborsten o sätta på lite olja så det går lättare att skruva ut bultarna.
Jag brukar också slå med hammare o dorn på bultskallarna så lossar de lättare.
Jag har nog ibland varit tvungen att ta vinkelslipen o kapa huvudet av nån drivaxelskruv också, för typiskt nog är det ju alltid den sista bulten som jävlas mest.
När du har bort drivaxeln är det dax att ta bort den stora muttern som sitter innanför jag mins int hur stor hyllsa du ska använda 32 eller 36mm kanske.
Nu skall hyllsan bara va att ta bort men så behöver inte va fallet tyvärr. På en va det bara att knacka till lite med hammaren eller använda en utdragare o ta bort hyllsan,
Men på min glt lossna den inte för splinsen va LIMMADE  :-[
Nu vet ja int om det va limmat original eller om någon tidigare ägare limmat för att få splinsen att hålla bättre, men bilen va lite körd o otrimmad innan jag köpte den så troligtvis va det original limmat men jag vet int säkert  ???
Jag värmde i allafall hylsan för att få limmet att släppa o då va det bara att slå på axeln med en blyslägga o det losnade.
När du har fått bort hylsan är det bara att lossa de fyra skruvarna som håller aluminiumhuset och bromsskölden vid bakaxeln.
Nu är det bara att pressa ut axeln och lagret ur aluhuset.
Putsa huset lite med slippapper innan du pressar i det nya lagret för det brukar va mycke ärgat.
När lagret är på plats är det dax att montera aluhuset på bakaxeln (jag brukar ha på lite kopparpasta mellan aluhuset o bakaxeln så det inte ska ärga så förbannat)  när det är gjort trycker o slår du med mildt våld in axeln så mycket att splineshylsan o muttern går på axeln så mycket att du kan dra in axeln sista biten genom att dra muttern.
Inre lagerskålen är tudelad så du ska va föriktig så att du inte trycker isär lagret nar du ska ha dit axeln.
Om du har tillgång till press kan du pressa dit axeln innan du monterar huset på bilen.
Man kan ju limma splinsen nu också om man vill att det ska hålla bättre men om du kör otrimmat är det kanske onödigt.
Nu skruvar du bara fast drivaxeln o monterar bromsdelarna och hjulet.
Och när du byter hjulager glöm inte att ha med digikameran o ta lite bilder på delarna så vi får en riktig guid på hur man byter hjullager för det är inte så lätt att beskriva med ord.

Lycka till!!

tänkte bar lägga in ett litet ett tips angående får lös drivaxelbultarna.. jävlades nämligen meddom igår till jag kom på att jag hade juh gasolbrännaren i garaget.. så jag leta fram den.. värmde lite gran sen gick det hur lätt som helst. att tänka på är också är att när dess asätts tillbaka skall det på låsolja. jag passa det också på att gänga om hål och bultar för att få bort gamla rester av låsoljan.

gasolbränanre och polygrip är verktygen jag får använda mest till volvon :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: oktober 16, 2006, 22:02:11 »
Jeg bytta nylig lager på høyre bakhjul. Er fortsatt glappt :( Skal skru opp og se om jeg har glemt skiven som skal sitte bak 30mm mutteren. Noen andre ideer til ting jeg kan ha gjort feil?

Hittade du felet?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: oktober 16, 2006, 22:07:52 »
Mitt hjullager är glappt men tyst fortfarande, gasar vidare mot nya ras  8)

Mitt hjul har börjat skaka ordentligt i farter över 80km/h, trodde att det var ett förvärrat hjullagerglapp tills jag tog bort hjulet och tittade idag.
Hjullagret är lika glappt som innan men däcket var helt konstigt, bulligt här och var växelvis inner och ytter och självklart slitet i toppen på bullarna.
Drog mig till minnes att det sett ut så på ett likadant däck som jag fick med bilen när jag köpte den, kollade i verkstaden och det stämde, inte riktigt lika illa men samma defekter på det. Killen som sålde bilen sa att det hade blivit så pga. dåligt hjullager som han bytt innan jag blev ägare..

Kan däcket bli så deformerat av glappt hjullager eller är det däcket som är kass kvalite? (Vinterdäck från förra decenniet förmodligen, kört tills olagligt djup framträdit.)

Kommer ihåg att min kompis med 240 turbo hade problem med däckdeformation på framvagnen, han hade glappa styrleder/styrväxel eller kulled. Även fast han bytte däck blev dom snabbt likadana.

Nån som kan tycka till om detta eller har egna erfarenheter av däckdeformationer (ev. vid defekter i hjullupphängning?

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: oktober 17, 2006, 00:26:48 »
Det som har hänt ditt däck kallas för kordsläpp dvs korden har börjat släppa från gummit och då har det kommit luft mellan med "bullar" som följd.

Om ett däck har körts med punktering kan fälgkanterna eller däcket i sig deformera korden med samma symptom, det kallas att däcket har blivit tomkört.

Om man tex kör med Q-klassade vinterdäck länge i hög fart(över 150) kan samma sak hända.
Gummit med hjälp av värmen separerar från korden med oftast däckexplosion som följd, samma sak händer vid för låga lufttryck i sommar som vinterdäck.

Men sen är det ju som du säger kvaliten på däcket är viktigt OCH som han sa att ditt bakhjulslager skulle vara boven.....  ;D ;D
« Senast ändrad: oktober 18, 2006, 01:43:35 av Dan.P »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: oktober 18, 2006, 19:44:59 »
Men sen är det ju som du säger kvaliten på däcket är viktigt OCH som han sa att ditt bakhjulslager skulle vara boven.....  ;D ;D

Du menar alltså att det kan ha med glappt hjullager att göra?

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: oktober 23, 2006, 10:02:12 »
tjena frej   ja det kan vara så men behöver inte vara det men kolla en gång för mkt  än för litet  sen ett litet tips fetta in i massor på bak sidan innan du monterar på det igen  pga en del värmeutveckling just där  det kan hjälpa det gjorde det för mej..

lycka till med  jobbet nu..
360 turbo forever

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #52 skrivet: oktober 28, 2006, 01:12:00 »
tjena frej   ja det kan vara så men behöver inte vara det men kolla en gång för mkt  än för litet  sen ett litet tips fetta in i massor på bak sidan innan du monterar på det igen  pga en del värmeutveckling just där  det kan hjälpa det gjorde det för mej..

lycka till med  jobbet nu..

Vad menar du???

Och hur går det med länkarna du hade till Bosch som beskrev LEjetronic...  ???  ::)
« Senast ändrad: oktober 28, 2006, 01:14:35 av Dan.P »

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: oktober 28, 2006, 01:12:56 »

Du menar alltså att det kan ha med glappt hjullager att göra?

Nej.
« Senast ändrad: oktober 28, 2006, 12:10:45 av Dan.P »

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Re:Hjulet glappar vänster bak!
« Svar #54 skrivet: januari 26, 2008, 23:55:42 »
Hejsan
Jag har bytt lager på några 360inså jag kan kanske komma med lite tips.
Jag har bla bytt på en 340B19-83a och en360glt-87a.
På 83an hade dessutom aluminiumhuset som lagret sitter i spruckit så det glappa ganska mycket.
Först när man skruvat bort hjulet o tagit bort bromstrumman bromsrör o handbromsviren osv skruvar man loss drivaxeln.
Drivaxelbultarna kan va jobbiga ibland, de är ju lite för långa så det sticker ju ut lite av gängan baktill så där brukar ja ta bort lite rost med stålborsten o sätta på lite olja så det går lättare att skruva ut bultarna.
Jag brukar också slå med hammare o dorn på bultskallarna så lossar de lättare.
Jag har nog ibland varit tvungen att ta vinkelslipen o kapa huvudet av nån drivaxelskruv också, för typiskt nog är det ju alltid den sista bulten som jävlas mest.
När du har bort drivaxeln är det dax att ta bort den stora muttern som sitter innanför jag mins int hur stor hyllsa du ska använda 32 eller 36mm kanske.
Nu skall hyllsan bara va att ta bort men så behöver inte va fallet tyvärr. På en va det bara att knacka till lite med hammaren eller använda en utdragare o ta bort hyllsan,
Men på min glt lossna den inte för splinsen va LIMMADE  :-[
Nu vet ja int om det va limmat original eller om någon tidigare ägare limmat för att få splinsen att hålla bättre, men bilen va lite körd o otrimmad innan jag köpte den så troligtvis va det original limmat men jag vet int säkert  ???
Jag värmde i allafall hylsan för att få limmet att släppa o då va det bara att slå på axeln med en blyslägga o det losnade.
När du har fått bort hylsan är det bara att lossa de fyra skruvarna som håller aluminiumhuset och bromsskölden vid bakaxeln.
Nu är det bara att pressa ut axeln och lagret ur aluhuset.
Putsa huset lite med slippapper innan du pressar i det nya lagret för det brukar va mycke ärgat.
När lagret är på plats är det dax att montera aluhuset på bakaxeln (jag brukar ha på lite kopparpasta mellan aluhuset o bakaxeln så det inte ska ärga så förbannat)  när det är gjort trycker o slår du med mildt våld in axeln så mycket att splineshylsan o muttern går på axeln så mycket att du kan dra in axeln sista biten genom att dra muttern.
Inre lagerskålen är tudelad så du ska va föriktig så att du inte trycker isär lagret nar du ska ha dit axeln.
Om du har tillgång till press kan du pressa dit axeln innan du monterar huset på bilen.
Man kan ju limma splinsen nu också om man vill att det ska hålla bättre men om du kör otrimmat är det kanske onödigt.
Nu skruvar du bara fast drivaxeln o monterar bromsdelarna och hjulet.
Och när du byter hjulager glöm inte att ha med digikameran o ta lite bilder på delarna så vi får en riktig guid på hur man byter hjullager för det är inte så lätt att beskriva med ord.

Lycka till!!

Kanon bra beskrivning! Även fast det var ett tag sen så känns det som du skulle kunna göra det i sömnen :)
Ha de!
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: Hjulet glappar vänster bak!
« Svar #55 skrivet: januari 27, 2008, 00:14:48 »
Tack men jag är nog dålig på att  beskriva något, blir ofta långt, krångligt och helt obegripligt när jag skall försöka beskriva något :)
Finns mer om bakhjullager med bilder på http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2485.msg29207#msg29207 samt Återfallets guid http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2689.0

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Hjulet glappar vänster bak!
« Svar #56 skrivet: februari 02, 2008, 09:48:59 »
Kullke, bra att du skrev, om dina hjullagerbyten! ;D

Läste någonstans om ett nytt och ett gammalt lagerhus. Enligt Haynes kom det nya fom 1986. Vad jag kan begripa ur ritningarna, är det nya det lätta. Dvs det som öppnar sig utåt... Hur som helst är det några problem att lossa huset? Eftersom det ena benämns "lätt". I båda fallen måste det vara lättare, att arbeta med lagren, då huset är loss! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.