Författare Ämne: B21 i båt.  (läst 12088 gånger)

ihoe

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
B21 i båt.
« skrivet: maj 26, 2009, 11:35:40 »
hej, jag har en bayliner 19' med en volvo b21 i, tycker att den är lite klen. vad kan man göra utan större ingrepp.
det enda jag vet om den är att den har betäckningen volvo penta aq 125 b, säger säkert er mer än mig.

tacksam för all hjälp.
//c

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: B21 i båt.
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2009, 15:33:45 »
hej, jag har en bayliner 19' med en volvo b21 i, tycker att den är lite klen. vad kan man göra utan större ingrepp.
det enda jag vet om den är att den har betäckningen volvo penta aq 125 b, säger säkert er mer än mig.

tacksam för all hjälp.
//c
Lite fel tråd men svarar endå, FREJ eller någon annnan snäll OP kan säkert flytta tråden till klotterplanket :)

om det är en äkta marinmotor så borde det väl gå att få tag i en b23a och flytta över vevaxeln till det blocket och ut och köra? blockena är identiska förutom borrningen :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

ihoe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2009, 20:27:30 »
vevaxelbyte får nog bli ett projekt för vintern, nu vill jag ju ut och åka.
jag undrar mer om nåt enklare ingrepp, kanske kamaxelbyte eller nåt sånt. har bara inte så stor koll på vad man ska ha, jag har aldrig mekat volvo tidigare.
hur är det med förgasarbyte, det sitter en standard solex på nu som jag tycker ser väldigt fjantig ut.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2009, 22:36:54 »
Kamaxelbyte är en enkel operation, finns billiga omslipade kammar på t.ex. folkraceshop.se eller beg. på blocket. Likadana kamaxlar i B19/21/23/200/230, sånär som på fördelardrivning. Men eftersom du åker B21 har du fördelaren på blocket och kan skita i det! Du kan alltså använda kammar både med och utan fördelarspår. Vilken profil man ska ha däremot, det får någon annan sia om, har inte ens stått på en båt med inombordare, så jag har inte den blekaste om vilken karaktär man vill ha. Men eftersom vissa marinmotorer har längre slag antar jag att man vill ha bra bottendrag.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2009, 22:58:41 »
Är du duktig på att skruva ihoe?
att byta kamaxel är inget man gör på en kvart, lätt att tro det men man måste shimsa inte rätt spel och för det krävs en mängd olika brickor som ska ligga på tryckarna.. nått som inte alla hemma meckare har!
nu utgår jag ifrån att du inte kan så mycket men motbevisa mig gärna!  ;)

vill bara inte att du skruva isär motorn och inte får ihop det sen och missar hela sommaren  :-\

och om vi ska fortsätta på spåret med att saker är svårt så finns det inget trim som är lätt för någon som inte har koll på hur man gör! en volvo motor må vara lättskruvad men saker är anorlunda från moppe tiden jacka kolven funkar inte riktigt här  ;)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

ihoe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 27, 2009, 10:06:57 »
jag har rätt mycke erfarenheter från VW motorer, renoverade en helt från grunden i vintras men dom är ju äckligt enkla.
om jag bara får en beskrivning på hur saker ska göras stegvis och exact vilka prylar som behövs så kan jag klara resten själv.. tror jag.

är det altså så att det sitter en annan vev i marinmotorerna?

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 27, 2009, 15:51:40 »
Jepp det är vev med längre slag i marinmotorerna sen har jag fått för mig att det är en annan kam som inte fanns orginal i någon bil som ger mer bottenvrid i övrigt är det vad jag förståt samma grejer som i bil varianten.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 27, 2009, 16:47:26 »
Byta kamaxel är kanske inte så lyckat för du behöver bottenvridet i båten, med en mer högvarvig motorkaraktär kan det bli svårare att få båten i rörelse, så motorn kanske då inte orkar upp till varvatalet där motorn börjar dra.
Eventuellt kunde du testa med en A-kam eller annan volvokamaxel och ställbart kamdrev, och kanske då också byta till mindre propeller så motorn får gå med lite högre varvtal :-\ men då blir den ju nog troligen lite törstigare.
Första jag skulle göra är nog att kasta förgasaren och montera ett sprut t.ex från en B200F.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 27, 2009, 17:59:46 »
Jepp det är vev med längre slag i marinmotorerna sen har jag fått för mig att det är en annan kam som inte fanns orginal i någon bil som ger mer bottenvrid i övrigt är det vad jag förståt samma grejer som i bil varianten.

Är det verkligen det i alla? Har för mig att det bara är vissa, därför dom är så svåra att få tag på.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2009, 22:09:55 »
Att det är annan vev med längre slag är jag 99% säker på att det är på alla efter b20 som är i princip identisk i marin som bilutförande vad det gäller kam är jag mer osäker.

ihoe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2009, 22:17:07 »
det som gör mig yr är hur det fortfarande kan vara en b21 motor om det är längre slaglängd.. står inte 21 för volymen på motorn och borde inte det ändras om det är en annan vev i? jag är förvirrad som vanligt.

men tack föra alla snabba svar.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 27, 2009, 22:55:07 »
Vad kommer B21 ifrån? Står det stämplat på blocket eller sitter det någon typskylt?

Nu chansar jag hejvilt, men om det står på blocket skulle det väl kunna vara så att marinbenämningen är den som avgör data för motorn. Men man har tagit B21 blocket rätt av från fordonssidan, och alltså är det B21 som är stämplat på blocket.

Du får helt enkelt plocka av toppen och mäta, och när du ändå gör det, släng på en portad topp istället ::)
80mm i slag på en vanlig vev, 86mm på den så kallade "marinveven"
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 27, 2009, 23:25:20 »
Att det är annan vev med längre slag är jag 99% säker på att det är på alla efter b20 som är i princip identisk i marin som bilutförande vad det gäller kam är jag mer osäker.

Då är jag 99,9999% säker på att du har lite fel ;)
Alla 2,1 och 2,3liters volym har 80mm slag, det är bara 2,5liters som har 86mm slag.
http://www.drevia.se/dataaqbensin.htm

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 28, 2009, 09:00:50 »
Opppps bra att det finns de som har mer koll än mig för jag var ju helt ute å cyklade  :-[

ihoe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: maj 28, 2009, 10:46:16 »
jag hittade följande i en tabell, men det är så mycke olika bud nu så jag vet inte vad  :P

AQ125B /280D

tillverkningsår: 1983-1984
effekt: 117hk / 86 kw
max varv: 5000
bas- kam- motoraxel: B21 A
slagvolym: 2130
komp: 9,7:1
bränslesystem: 1x Solex 44PAI
topplock: 1000398

??? ??? ???

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: maj 28, 2009, 10:51:46 »
Då är det fastställt att du har 80mm slag på din vevaxel, original :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

ihoe

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: maj 28, 2009, 18:07:50 »
men vågar man verkligen lita på detta, det är ju trots allt jag som hittat tabellen och jag är ganska opålitlig.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: maj 28, 2009, 19:09:04 »
Men om du är osäker på slaglängden borde den ju kunna mätas på ett ungefär i alla fall med hjälp av ett skjutmått genom tändstiftshålet lr? Då ser du ju om det är 80 eller 86mm slag