Författare Ämne: frambromsar  (läst 3657 gånger)

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
frambromsar
« skrivet: juli 26, 2011, 00:44:55 »
mors!

Jag har tänkt att ett byte av främre bromsar skulle sitta på sin plats. Försökte hitta tråden där olika testade alternativ listas, men kunde inte hitta. Kanske beror det på att jag sitter precis innan läggdags efter en 13h lång arbetsdag? Eller så är det bara pga. lathet.

Vilka skivor resp. ok passar bolt on? Finns det hela ok+skivor som passar rakt på utan modichang?
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: frambromsar
« Svar #1 skrivet: juli 26, 2011, 01:25:49 »
Alla såna trådar som bara listar en massa mods och pekar på rätt trådar lägger jag under avdelningen TIPS.
Här är länken till listan med bromsmods: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5761.0

De skivor som passar bolt on skulle väl vara VW Corrado tex. Samt Volvo 460 men vet inte om det är lönt att byta till dem..

Inga ok passar väl pang på utan man måste modda/bygga en okhållare som får oket på rätta stället. Sen kan det ju vara så att man får customtillverka bromslangar med rätt längd och gängor i vardera änden. Men det fixar firmor som jobbar med hydraulik. Då får du även stålomspunnen slang om du vill och det ska man ju ha i racing tydligen?  :P

Kolla i listan jag länkade ovan så får du se vilket som är smidigast. Volvo 240 ok eller kullkes mod med Opel Vectra ok kanske.

Edit: Behöver du verkligen bättre bromsar?
Kör man bana eller pressar snabbt på gatan med många inbromsningar i tät följd så förstår jag. Gärna i kombination med lite högre effekter i motorn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

philen

• Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 246
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juli 26, 2011, 17:21:45 »
Tack Frej!

Jag förstår din undran om det verkligen är nödvändigt. Nej, igentligen inte. Men jag är inte så fascinerad av hastighet, utan snarare bra vägegenskaper. Ett sjuhelsikes ax och sen ska jag kunna stanna på en femöring. I övrigt ska bilen ligga som ett strykjärn på vägen (vilket den inte gör nu sedan jag höjt bilen för bes. den är helt sjukt sladrig nu). Jag kör ju mycket landsväg och grusväg (avstängt) och vill ha bra egenskaper där också. Så egentligen behöver jag ju inte bättre bromsar, men jag bromsar rätt mycket och vill inte ha överhettade sådana.

Eller tror du att jag siktar alldeles fel nu, kanske jag ska fokusera på annat istället?

Jag har en hyudralslangsfirma som granne, så det blir inga probs för mig att fixa slang ;D
Riktiga bilar har varken styrservo eller AC.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: juli 27, 2011, 11:36:36 »
Jag har egentligen inget att säga emot byte till större bromsar. Det är ju aldrig fel att kunna stanna kontrollerat!!

Håller med dig, toppfart är ointressant utanför räserbanorna, men acc. och väghållning är ju inte dumt även på gatan.

Själv har jag nöjt mig med bromsarna så länge och trimmat först. Väldigt ovanligt att man gör tvärt om men absolut inte fel. Snarare helt rätt logiskt sett  8)

En dålig jämförelse: Som pilot måste man lära sig att landa innan man får starta  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.