Författare Ämne: Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!  (läst 8356 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16787
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« skrivet: januari 28, 2010, 22:56:33 »
Nu börjar det finnas många här som byggt om till andra bilars bromsskivor, ok etc.
Vill förenkla för mig och er genom att lista dem alla här nedan:


- kullke - Opel Vectra 1,8 -95, bromsok och skiva:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2465.msg71048#msg71048


- zyklon - Volvo 240 bromsok och bromsskiva:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3064.msg73563#msg73563


- flinty - Ford Scorpio bromsok på SAAB 9000 bromsskiva:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=1096.msg13176#msg13176



Fräs inte bort material på bromsoket så som gjorts nedan!
Olycka har hänt, läs här:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3521.msg104223#msg104223
//FREJ


- Jyllskar - Volvo 240 bromsok på Volvo 440/460 bromsskiva:

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4791.msg65593#msg65593 (Skivan sidan 3, ok + skiva sidan 4.)


Dessa fyra är de jag kommer på nu, fyll gärna på med de jag missat eller tipsa mig så gör jag det!
« Senast ändrad: juli 24, 2013, 23:12:52 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3107
    • Visa profil
SV: Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #1 skrivet: januari 31, 2010, 21:36:36 »
Wilwood dynalite 4-kolvs ok med fiat uno turbo skiva.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3620.280
"don't buy it if you can build it!"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 16787
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2010, 17:58:49 »
Lyfter denna tråd lite ifall det är någon vi missat som vill fylla på sitt "bromsrecept"  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2011, 08:15:29 »
Lyfter denna tråd lite ifall det är någon vi missat som vill fylla på sitt "bromsrecept"  :D
bakbromsar från 440/460 perfekt att köra bak på 360
samma bultcirkel och ett vättigt ok med inbyggd handbroms

stog och jämförde på en 460 medans jag hade halv bakaxel från en 360 liggandes brevid

ett tips i vintermörkret =)
Varför köra sakta när man kan köra fort?

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 205
    • Visa profil
SV: Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #4 skrivet: januari 26, 2011, 14:30:07 »
Lyfter denna tråd lite ifall det är någon vi missat som vill fylla på sitt "bromsrecept"  :D
bakbromsar från 440/460 perfekt att köra bak på 360
samma bultcirkel och ett vättigt ok med inbyggd handbroms

stog och jämförde på en 460 medans jag hade halv bakaxel från en 360 liggandes brevid

ett tips i vintermörkret =)

Hur menar du? Hur mycket behövs från 400an för att få dit på 360? Okhållare måste ju byggas ochnavet antar jag passar från 400?

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #5 skrivet: januari 26, 2011, 17:26:31 »
Lyfter denna tråd lite ifall det är någon vi missat som vill fylla på sitt "bromsrecept"  :D
bakbromsar från 440/460 perfekt att köra bak på 360
samma bultcirkel och ett vättigt ok med inbyggd handbroms

stog och jämförde på en 460 medans jag hade halv bakaxel från en 360 liggandes brevid

ett tips i vintermörkret =)

Hur menar du? Hur mycket behövs från 400an för att få dit på 360? Okhållare måste ju byggas ochnavet antar jag passar från 400?
skivan sätts bara dit istället för trummorna och sen får man så klart bygga en okhållare som man bultar i orginal hålen för "damskyddet" till trumman sen får man modda lite med vajrarna men det såg väldigt smidigt ut faktist
Varför köra sakta när man kan köra fort?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2085
    • Visa profil
SV: Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2011, 23:36:15 »
Lyfter denna tråd lite ifall det är någon vi missat som vill fylla på sitt "bromsrecept"  :D
bakbromsar från 440/460 perfekt att köra bak på 360
samma bultcirkel och ett vättigt ok med inbyggd handbroms

stog och jämförde på en 460 medans jag hade halv bakaxel från en 360 liggandes brevid

ett tips i vintermörkret =)

Hur menar du? Hur mycket behövs från 400an för att få dit på 360? Okhållare måste ju byggas ochnavet antar jag passar från 400?
skivan sätts bara dit istället för trummorna och sen får man så klart bygga en okhållare som man bultar i orginal hålen för "damskyddet" till trumman sen får man modda lite med vajrarna men det såg väldigt smidigt ut faktist
Är det rätt storlek på centrumhålet? så skivan centreras?

DaViD^^

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 288
    • Visa profil
SV: Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #7 skrivet: januari 29, 2011, 15:30:02 »
Lyfter denna tråd lite ifall det är någon vi missat som vill fylla på sitt "bromsrecept"  :D
bakbromsar från 440/460 perfekt att köra bak på 360
samma bultcirkel och ett vättigt ok med inbyggd handbroms

stog och jämförde på en 460 medans jag hade halv bakaxel från en 360 liggandes brevid

ett tips i vintermörkret =)

Hur menar du? Hur mycket behövs från 400an för att få dit på 360? Okhållare måste ju byggas ochnavet antar jag passar från 400?
skivan sätts bara dit istället för trummorna och sen får man så klart bygga en okhållare som man bultar i orginal hålen för "damskyddet" till trumman sen får man modda lite med vajrarna men det såg väldigt smidigt ut faktist
Är det rätt storlek på centrumhålet? så skivan centreras?
nu hade jag inget att mäta med men tog trumman mot navet på 460 och kollade och det ser ut att vara samma och tanke på att det är samma navmått på fälgarna till 400 och 300 så borde det stämma exakt men borde gå att få fram måtten på 400
Varför köra sakta när man kan köra fort?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2085
    • Visa profil
SV: Ombyggnad Bromsar - Listan över forumets samtliga modifikationer!
« Svar #8 skrivet: januari 29, 2011, 20:52:14 »
Lyfter denna tråd lite ifall det är någon vi missat som vill fylla på sitt "bromsrecept"  :D
bakbromsar från 440/460 perfekt att köra bak på 360
samma bultcirkel och ett vättigt ok med inbyggd handbroms

stog och jämförde på en 460 medans jag hade halv bakaxel från en 360 liggandes brevid

ett tips i vintermörkret =)

Hur menar du? Hur mycket behövs från 400an för att få dit på 360? Okhållare måste ju byggas ochnavet antar jag passar från 400?
skivan sätts bara dit istället för trummorna och sen får man så klart bygga en okhållare som man bultar i orginal hålen för "damskyddet" till trumman sen får man modda lite med vajrarna men det såg väldigt smidigt ut faktist
Är det rätt storlek på centrumhålet? så skivan centreras?
nu hade jag inget att mäta med men tog trumman mot navet på 460 och kollade och det ser ut att vara samma och tanke på att det är samma navmått på fälgarna till 400 och 300 så borde det stämma exakt men borde gå att få fram måtten på 400
Fälgarnas navmått är mindre än hålet i trumman.