Författare Ämne: Dubba däck själv  (läst 16732 gånger)

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
Dubba däck själv
« skrivet: februari 05, 2012, 02:52:57 »
Jag har en fundering... Letar alternativ till att dubba däck själv och hittade denna sidan som säljer dubb. Kan det vara nått vettigt tro? dock ganska dyrt...

http://www.best-grip.se/bil/13

Nån som kanske har provat till och med?
« Senast ändrad: februari 05, 2012, 03:12:38 av Lightfox »
Och bilen går bra? ;)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
SV: Dubba däck själv
« Svar #1 skrivet: april 11, 2012, 00:30:28 »
Jag har provat det mesta i dubb-väg på MC och de där dubbarna skär sönder gummit som sen lätt spricker loss. Jag tror inte heller att du har nog mycket gummi i ett bil-däck för att sätta sån där dubb

I vinter har jag kört kold-kutters på hojen och dem var riktigt bra. Ser töntiga ut men ger sjukt bra grepp! Rekommederas dock endast till iskörning :)

Jag fick även med nå prov på dubb till bil men har inte engagerat mig nog mycket att prova dem ännu

Det är dubben längst ner här:

Såhär funkar dubben på hoj (80hk motor i den, 120 kg hoj):
http://www.youtube.com/watch?v=02935tItZag

Lightfox

• Betalande Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 295
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 14, 2012, 01:59:53 »
Jag har hittat ett annat sätt som ska testas till nästa vinter. Man köper M6x25 bult (hälst nått hårdare material men vanliga syrafasta duger med än väl enligt folk) samt dubbla brickor + muttrar. Sedan borrar man med lagom många hål i ett lagom gammalt vinterdäck. sedan tar man bara bricka på bulten fån insidan av däcket, (om man har kan man lägga en klick silicon på skruven eller använda sikaflex, eller varör inte däck på burk? finns massor med lösningar..) bricka, sen dra åt, just det.. Lagom hårt :)

Ända nackdelen med detta e just att man måste kränga om däcken.. och e man som jag, inte har tillgång till nån däck krängnings utrustning så känns det lite dumt att komma med ett "förstört" däck.. men jag ska testa till kommande vinter! Så man kan få billiga isracing däck!

Lite funderingar på dina dubbar som du länkade till. Tror du dom skulle sitta kvar i ett bildäck som inte är mer än kanske 15-20mm..?

och tjusig video.. ;) är det du som kör?
Och bilen går bra? ;)

OlleR

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 267
  • Rally!
    • Visa profil
    • OlofEriksson.com
« Svar #3 skrivet: april 14, 2012, 03:58:14 »
Jag har provat med det där, det går inte att jämföra med riktiga dubb då hårdheten på metallen är mycket värre på riktiga dubb och det innebär att "vanligt" stål "rundas av" väldigt fort!

Den nedersta av dubben är den som ska användas i bil-däck och den skruvas på samma sätt som du beskrev tidigare, fast utifrån och in så att säga :) De två översta är vad jag har på cykeln i filmen :)

Jao det är jag som kör :)