Författare Ämne: Rasslande ljud?  (läst 6657 gånger)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Rasslande ljud?
« skrivet: oktober 04, 2012, 10:10:02 »
Har en 340 från 84 med b14 och fyrväxlad låda som jag nyligen köpt. Idag när jag kallstartat och bilen gick på tomgång märkte jag ett rasslande ljud. När jag trampade ner kopplingen så upphörde det. Kikade lite snabbt under huven, det enda jag kunde se var att det läckt lite olja från (vad jag tror är) ventilkåpan. Vet inte om det är relaterat eller skadligt för motorn.

Jag körde iaf iväg till jobbet och lyssnade sen igen. Då lät det mycket mindre. Trampade kopplingen upp och ner, och när jag släppte upp den lite för snabbt så återkom det rasslande ljudet men försvann direkt.

Vad kan det vara? Är det skadligt? Bilen går som den ska och växlar ordentligtutan skrap eller problem. Den har bara gått 5900 mil och är ordentligt servad var tusende mil. Jag kan just ingenting om motorer, så lite input skulle uppskattas!

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Rasslande ljud?
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2012, 16:38:53 »
Det är antagligen uttrampningslagret som börjar bli slut. Det sitter vid kopplingen. Det brukar generellt hålla ett tag men det låter inte trevligt.

För att byta måste du plocka ner kåpan bakom motorn.  Inte så jättesvårt, men för en ovan kan det kanske va lite jobbigt.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 04, 2012, 18:23:59 »
Testade igen när jag åkte hem från jobbet. Lite rassel med växellådan i neutralt läge vid kallstart som försvann med kopplingspedalen nedtryckt. När jag kom hem och motorn var varm var rasslet borta. Kanske bara är ett missljud som uppstår innan grejerna blivit varma? Känns lite skumt med urtrampningslagret, då borde det väl rassla hela tiden? Nån annan som upplevt nåt liknande?

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3749
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2012, 20:14:31 »
För mig så rasslar/gnisslar det lite svagt när motorn är kall och blir tyst när jag trycker ner kopplingen, räcker att bara lägga foten på pedalen så blir det tyst. Växlarna går i mjukt och fint.

Lamell, tryckplatta och urtrampningslager var som nytt när jag bytte motor i slutet av Juli så något av det är det inte.
Kan vara att det är något spel i kopplingsmekanismen som är större när det är kallt och sen när det blivit varmt så är det lagom spel eller om det kanske är tvärtom. Ingen aning vad det är och inget som stör funktionen och hörs endast när motorn är kall och man står på tomgång, hörs knappt så är inget jag orkar bry mig om.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 04, 2012, 21:27:44 »
Efter ytterligare lite testande så rasslar det vid kallstart med växellådan i neutralt läge. Det rasslar även till när motorn är varm om jag trycker ner kopplingspedalen och släpper upp den snabbt. Det kanske helt enkelt bara är drivlinan som låter så...  ::)

Ozzi

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 05, 2012, 21:20:31 »
nu när du säger det så rasslar min på liknande sätt. Jag har inte orkat kolla eller bry mig så mycket om det, första tanken var att det var nån avgasplåt eller liknande.

Jag ska ändå gå igenom hela bilen så jag bryr mig inte om det för tillfället.

Men lycka till med att hitta problemet! :)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 05, 2012, 22:00:28 »
Ok. Så nu kan vi alltså konstatera att flera andra 340-ägare upplever samma rassel/ljud. Då kanske det helt enkelt är så att det ska låta så, helt enkelt.  :)

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 11, 2012, 10:41:57 »
Återuppväcker den här tråden lite. Nu när det börjar bli kallare ute så har problemet blivit värre. Det rasslar rejält och vibrerar i växelspaken i neutralläge vid kallstart, så till den milda grad att jag inte låter motorn stå på tomgång på morgonen när jag skrapar rutorna längre. Det låter/känns som att något ska gå sönder. Det rasslar även svagt från drivlinan när motorn blivit varm och växellådan ligger i friläge. Det låter inte när man kör och växlarna går i som dom ska utan problem. Jag ska byta olja i växellådan och hoppas på att det hjälper, att den nuvarande oljan är gammal eller att oljenivån är låg.

Punkster

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 17, 2012, 11:46:23 »
Jag har googlat runt lite och tror jag har fått klart för mig att urtrampningslager brukar låta med kopplingen nedtryck, låter det med kopplingen uppsläppt i neutralt läge (som det gör för mig) så är det mer troligt att det är något som kallas "ingående lager" i växellådan. Jag har ingen aning om vad ett ingående lager är för något, hur man byter det, om det är dyrt eller krångligt osv. Kollade i min Haynesmanual men blev inte mycket klokare av det. Vad tror ni andra?