Författare Ämne: Avgas temp turbo???  (läst 4897 gånger)

cool_lilja

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Avgas temp turbo???
« skrivet: juni 27, 2005, 16:06:52 »
Jag har funderat lite på att ha en termometer i bilen. Direkt efter turbon till avgasröret........

Vad skall det vara för ungefärlig temperatur (kanske 800 celisius) och när är det knas, så att man vet när man skall släppa av !!!

Frågan är ju inte om, utan när det går åt helvete med en trimmad turbomotor, så jag tänkte vara lite försiktigt, o ha kolla på tempen ???

Någon som har kolla på detta ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Avgas temp turbo???
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2005, 10:40:05 »
tror det blir svårt att hitta en termostat för ändamålet..

alternativet är ju en "riktig" utrustning för avgastempmätning men då blir det ju lite dyrt..

bäst är ju såklart om du bygger megasquirt och kopplar in avgastempgivaren där och lägger in larmgränser  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2005, 18:21:58 »
 tjenare liljan ja du det vore mums att ha den låga tempen jag brukar mera ligga runt
 ca950-1100grader ;)     det bästa är nog bra flöde från turbon låt säga 3" utblås då kan du sänka tempen med allt mellan 50-100grader beroende på vad laddtrycket ligger det vet la dö att man får mkt värme med ökat laddtryck inte godis hos mej i alla fall jag håller på att ta fram ett bra avgas system till oss turbonördar vi måste nog hjälpas åt en del original 1arör e katastof jösses vad tänkte dom påholländare alltså jösses jag  får gås hud när jag ser dessa rörkrökar nää bra flås ska det va du kan la höra av dej till mej per tel vi träffas bananpiren ellert nåt annat kul jag bor i göteborg kanske du visste ditt bygge ser kul ut gott kämpat  mvh   hasse66
360 turbo forever

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2005, 22:05:14 »
Man kan söka på EGT (emission gas temp) på nätet. Det har funnits EGT utrustningar till små flygplan för runt 1500:- men jag vet inte om det finns längre. Annars kan en temp givare kosta runt 1000-2000:- för bara givaren...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2005, 22:11:58 »
Kan vara värt besväret att kolla med Jens Gustavsson hur inaktuell den här tråden är http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4740
Förare TEAM EGON RACING

gronsaken

• Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 10, 2005, 23:09:08 »
Citera
Man kan söka på EGT (emission gas temp) på nätet.

En liten rättelse bara EGT står för "Exhaust Gas Temperature", om det är någon som känner för att söka vidare tänkte jag.

Nånting vettigt lärde man sig ändå på gymnasiet  ;)
« Senast ändrad: oktober 10, 2005, 23:10:00 av gronsaken »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2005, 18:13:02 »
Kan vara värt besväret att kolla med Jens Gustavsson hur inaktuell den här tråden är http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4740

Understryker att det bara är givaren det gäller, sen måste man ha MS eller nåt annat mumsigt att stoppa in sladdarna i  8)

(Men det måste nog till nån extra elektronik innan det passar MS tex)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: oktober 11, 2005, 19:04:13 »
Citera
Man kan söka på EGT (emission gas temp) på nätet.

En liten rättelse bara EGT står för "Exhaust Gas Temperature", om det är någon som känner för att söka vidare tänkte jag.

Nånting vettigt lärde man sig ändå på gymnasiet  ;)
Tyckte det såg konstigt ut  :-[
Får väl skylla på att man är dyslektir, inte alla ord man kan kolla i google innan man postar  ;)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Spritis

• Gäst
« Svar #8 skrivet: oktober 11, 2005, 22:46:08 »
Jag har avgastemp max 820 grader vid 1.6 bars laddtryck. 8)
Max temp bör hamna vid 950-1000 grader.
För dom som ENVISAS med att köra på Bensin  >:(

Jag använder företagets mätutrustning, den som dom använder till härdugnen. Upp till 1100 grader. Stabilt.

Mät tempen nu strax innan turbinen och sensorn ska vara i mitten (givetvis)

Har du fixat och trixat med förgasar nålen Lilja ??

Var nu snäll och ge den mer bränsle  :-\