Alla fordon som skall framföras på allmän väg måste reggas enligt ett av alternativen:
1. Vanlig bil, dvs tillverkaren har ett godkännande i ett antal versioner (olika motoralternativ mm) Här tillåter SBP viss styling och att man byter / bygger om vissa saker. Men t ex chip-trimmning är förbjudet men svårt att kolla...
2. Ombyggt fordon, en bil enligt 1 som sedan byggs om, t ex motorbyte och byte av bromssystem (vanligt i rally) eller t ex båda axlarna har bytts, dvs från fjäderben till dubbla A-länkar t ex.
3. amatörbyggt fordon, bil som byggts från grunden av ägaren, vid ägarbyte måste bilen reggas om. T ex super 7 och liknande.
Enbart för 3 gäller att man kan köpa sig fri från avgasreglerne, kostnad knappt 10.000:- annars måste buller och avgasregler följas.
I alla fall måste säkerheten uppfyllas, dvs bälten, bromsar, utstickande delar mm mm mm.
Detta är bara en lite kort uppdelning, det finns 1000-tals sidor med regler som beskriver vad man får och inte får göra, vilka regler som gäller för avgasrening och bromsverkan mm Sedan finns det en massa undantag för t ex racing, invalidfordon, taxi mm mm