Författare Ämne: Tillstånd? eller E-Kort  (läst 3986 gånger)

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Tillstånd? eller E-Kort
« skrivet: juli 11, 2005, 11:22:40 »
går det att få tillstånd för att få köra en "ombyggd" 360 på vägen.

Med ombyggd menar jag Svetsad diff, sänkt så mycket det bara går, raka rör, osv.

Om det inte får får jag ta bE kortet. Nån som tagit det och vet hur det går till att ta E till personbil?

"Livet börjar vid 300"

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Tillstånd? eller E-Kort
« Svar #1 skrivet: juli 11, 2005, 12:30:45 »
Vad menar du med ombyggd? Registrerad som Amatörbyggt fordon eller ombyggt fordon?

Och BE körkortet är ju bara för tungt släp, enligt VV:

Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

snusarn

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
Re:Tillstånd? eller E-Kort
« Svar #2 skrivet: juli 11, 2005, 13:05:32 »
Du menar alltså att du måste ta bilen på ett släp om du inte får köra med 360 in på allmän väg, frågan är ju om du måste ha BE för att dra ett släp med 360 på för allt handlar väl om vikt och 360 skall väl lättas en del då  ???
Är volvo lös nu....

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Tillstånd? eller E-Kort
« Svar #3 skrivet: juli 11, 2005, 13:48:42 »
tror du kan regga den som hemmabygge.
som dom gör med bubblor å buggys.
360 Hybrid MKII

snusarn

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
Re:Tillstånd? eller E-Kort
« Svar #4 skrivet: juli 12, 2005, 09:41:12 »
kommer nog bli svårt att få igenom den med "raka rör"
Är volvo lös nu....

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Tillstånd? eller E-Kort
« Svar #5 skrivet: juli 12, 2005, 10:59:49 »
de e bara buller nivå som e nått att oroa sej för.
chevan har ja raka rör. förutom katalysator
360 Hybrid MKII

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:Tillstånd? eller E-Kort
« Svar #6 skrivet: juli 12, 2005, 20:21:08 »
Men går det att regga om en bil så att man får köra hur bilen än ser ut och fungerar? Typ toksänkt, avgas krav, svetsad Diff osv?

annars får jag ta E kort för att dra 360n på till olika ställen för att kunna få köra med den utan att riskera några tråkigheter som böter och liknande.



"Livet börjar vid 300"

Bekkis

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
Re:Tillstånd? eller E-Kort
« Svar #7 skrivet: juli 13, 2005, 18:58:45 »
det finns nog vissa regler om hur ett ombyggt fordon får se ut och om du får dra det på släp beror också på vad du har för dragbil

te,x

http://www.blocket.se/view/5527655.htm?caller=kbl_s&l=0&c=1&city=0

Bra, bättre, bredast

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Tillstånd? eller E-Kort
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2005, 08:57:56 »
Alla fordon som skall framföras på allmän väg måste reggas enligt ett av alternativen:

1. Vanlig bil, dvs tillverkaren har ett godkännande i ett antal versioner (olika motoralternativ mm) Här tillåter SBP viss styling och att man byter / bygger om vissa saker. Men t ex chip-trimmning är förbjudet men svårt att kolla...

2. Ombyggt fordon, en bil enligt 1 som sedan byggs om, t ex motorbyte och byte av bromssystem (vanligt i rally) eller t ex båda axlarna har bytts, dvs från fjäderben till dubbla A-länkar t ex.

3. amatörbyggt fordon, bil som byggts från grunden av ägaren, vid ägarbyte måste bilen reggas om. T ex super 7 och liknande.

Enbart för 3 gäller att man kan köpa sig fri från avgasreglerne, kostnad knappt 10.000:- annars måste buller och avgasregler följas.

I alla fall måste säkerheten uppfyllas, dvs bälten, bromsar, utstickande delar mm mm mm.

Detta är bara en lite kort uppdelning, det finns 1000-tals sidor med regler som beskriver vad man får och inte får göra, vilka regler som gäller för avgasrening och bromsverkan mm Sedan finns det en massa undantag för t ex racing, invalidfordon, taxi mm mm
« Senast ändrad: juli 14, 2005, 08:59:06 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:Tillstånd? eller E-Kort
« Svar #9 skrivet: juli 14, 2005, 22:04:17 »
tackar nemesis :)

då känns altenativ 2 som det enda "rätta" altenativet. En 300 kan ju inte vara det om ingenting är ifrån en 300serie menar jag.

ps. Grattis till mig själv på mitt 100:ade inlägg här på forumet ;D
"Livet börjar vid 300"