Författare Ämne: Flintys 340 turbo  (läst 185337 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Flintys 340 turbo
« Svar #160 skrivet: september 18, 2007, 22:37:37 »
Haha kul Flinty!  ;D

Ser fram emot en rapport från mappningen på fredag då!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

• Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
« Svar #161 skrivet: september 18, 2007, 22:47:42 »
Haha kul Flinty!  ;D

Kul å kul,, är nog lite nojjig nu, men jag tycker det luktar kattkiss av allt nu ;D ;)

Ja jag måste försöka få till en kamera tills på fredag,, jag har inte en enda egen film av min 340 :-\ och det här blir ju sista gången med den här setupen som är rätt så nära som den var från början frånsett Hestec-sprutet och herrejössesturbon.
Hoppas grannen kommer hem för han har en skitfin DV-kamera som jag hoppas får låna eller om han själv dyker upp och filmar.

Foton har jag möjlighet att få till iaf,,, :)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #162 skrivet: september 18, 2007, 22:50:40 »
Haha kul Flinty!  ;D

Kul å kul,, är nog lite nojjig nu, men jag tycker det luktar kattkiss av allt nu ;D ;)

Ja jag måste försöka få till en kamera tills på fredag,, jag har inte en enda egen film av min 340 :-\ och det här blir ju sista gången med den här setupen som är rätt så nära som den var från början frånsett Hestec-sprutet och herrejössesturbon.
Hoppas grannen kommer hem för han har en skitfin DV-kamera som jag hoppas får låna eller om han själv dyker upp och filmar.

Foton har jag möjlighet att få till iaf,,, :)

Foton och självklart film mottages som vanligt GLADELIGEN  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #163 skrivet: september 19, 2007, 08:33:51 »
Här börjar det hända saker :D
"don't buy it if you can build it!"

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #164 skrivet: september 19, 2007, 12:31:07 »

Ja det börjar så smått :)

Tack vare envisa och tjatande vänner så lyckades jag finna den där borttappade påsen med arbetslust, och med inspiration från andra projekt i klubben (ingen nämnd, ingen glömd 8) ) så har jag fått en spark i arselet i rätt riktning och ska satsa stenhårt i vinter bara renoveringen av huset blir klart.

Haha,, kom på att jag fick höra en kul sak från Råda också, det kom fram en kille som körde i Arvika för två år sedan och berättade att två andra förare hade nästan hånat mig bakom ryggen och garvat åt min risiga 340, men det bar sig ju inte bättre än att jag åkte från båda två  ;D :D ;D. Dom hade tydligen varit lite skamsna efteråt  ;D
Kan tillägga att den ena av dom monterade i en Supra-motor i sin 240 efter den tävlingen, jag kan inte förstå varför  ::)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #165 skrivet: september 19, 2007, 19:59:23 »
Haha,, kom på att jag fick höra en kul sak från Råda också, det kom fram en kille som körde i Arvika för två år sedan och berättade att två andra förare hade nästan hånat mig bakom ryggen och garvat åt min risiga 340, men det bar sig ju inte bättre än att jag åkte från båda två  ;D :D ;D. Dom hade tydligen varit lite skamsna efteråt  ;D
Kan tillägga att den ena av dom monterade i en Supra-motor i sin 240 efter den tävlingen, jag kan inte förstå varför  ::)

Påminner oss om ett av målen med 300 Power Club  8)

» Köra skiten ur resterande Volvo-modeller

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #166 skrivet: september 19, 2007, 22:03:13 »
haha snacka om klockeretn frej....
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #167 skrivet: september 19, 2007, 22:26:52 »
haha snacka om klockeretn frej....

Haha,, ja det var det verkligen  :D

Ska beställa mig två 300club-märken bara för det  8)

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #168 skrivet: september 21, 2007, 21:38:11 »
Ja så här såg det ut när jag kom  kl 17:00  8)

Erik bytte däck när jag kom och jag skulle lasta av och tanka upp den sedan även skruva i bredbandslambdan.

Tidigare på dagen hade jag fixat till startlaunchen ordentligt, eller ja, kopplat in ALS helt enkelt  ;D jävlar vilket ljud det blir hoho. Jag har 1 bar efter ca 5 sekunder när jag klämmer in knappen och gasar plattan i mattan så nu ska drivlinan få känna av att den lever nu när det blir race.
Behövde inte ställa in nåt nu, gick bra som fan  :D det var det där turbotrycket som aldrig ville infinna sig i råda som dök upp nu.
Men usch va dålig min underdel är ujuj,  :-[ det står som en kvast av blårök ur den när man laddar på för fullt. Efter en närmare inspektion av flaskan till vevhusventilationen var det bara att konstatera en hel liter urtryck olja, ja herregud den här motorn kommer att dö i Karlstad, det är bara att inse.

Och det allra mest tråkiga jag måste meddela är att jag aldrig fick nån film på bilen  :'( och dom enda bilderna är dom två jag har här innan kameran la av.
Det är tydligen inte meningen att jag ska ha med den här bilen på film. *surar*

Men det drog lite folk iaf, det var nog 10-12 personer där i slutändan.
Fasen va skönt det är att bara blåsa på för fullt på en lång och bred flygraka, hade nästan varvstopp på 5 växeln innan jag bromsade. Skulle vara kul och veta hur fort det gick för min hastighetsmätarwire är av så visaren stod på 0km/h.

Så ska det vara lite bättre miner vid nästa race, tänk bara om nån skulle kunna ta med en filmkamera då så jag kan få en egen film på min bil som jag sedan kan lägga upp och visa :P :P

edit stavning
« Senast ändrad: september 23, 2007, 18:34:02 av flinty »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #169 skrivet: september 22, 2007, 08:27:50 »
Kul att det gick bra!  :D

Skönt med launch på en turbobil, där gör den ju verkligen nytta!

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #170 skrivet: september 22, 2007, 09:08:59 »
Kul att det gick bra!  :D

Skönt med launch på en turbobil, där gör den ju verkligen nytta!

Ja det var verkligen en lättnad :)

Ja det är precis som du säger att där gör den verkligen nytta när man har stora lastbilsaggregat som ska spoolas upp.

Glömde ju tala om att jag fick mina 300power-märken igår också, och idag hade kameran ström i sig så jag tog ett kort på dom. Är gryyymt imponerad av snabbheten av dekaltrim måste jag säga, beställde dom kl 23 den 19 och dom var i brevlådan 21.
Kvaliten är också kanon, inget att klaga på heller. Det blev den näst största modellen 1000X140 eller vad den var, hade tänkt mig en vid board i framrutan och sen det svarta märket och det vita i bakrutan,,, tror att det kommer att bli bra.

Lådan brevid märkena är bredbandslambdan.

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #171 skrivet: september 30, 2007, 11:22:13 »
Kan bara sammanfatta lördagen med ett ord,, ett elakt ord och fenomen som ställer till det nåt fruktansvärt för oss som vill åka dragrace, regn regn regn och åter regn  :'(

När vi kom fram kl 10 var det en massa folk och bilar, vädret var ju mulet fast det var inget regn men när klockan blev strax efter 11 då var det som att öppna himmelens portar. Racet skulle starta kl 12 men sedan blev det framflyttat till kl 15 men det regnade då också så vi packade ihop och drog hem, fast vi ställde oss och brände lite däck för att få bort den värsta gummiröks-abstinensen, sen fick vi ett nyp i örat av en tävlingsledare  ::)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #172 skrivet: januari 01, 2008, 19:46:19 »
Hur går det i vinter mörkret,skruvas det nått ? Hoppas på det i allafall  :)

tommy luhr

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #173 skrivet: januari 01, 2008, 20:29:21 »
Tenare!

Härligt med 340 turbo:)

Vet inte om du kommer ihåg men det är jag som har den gula 140n i arvika.
reagerade lite när jag såg att någon hade hånat dig från arvika:)

Undrar vilka det var..

Själv var jag bara uppe och tittade i råda, tyvärr regnade det ju som vanligt.

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #174 skrivet: januari 01, 2008, 22:15:34 »
Hur går det i vinter mörkret,skruvas det nått ? Hoppas på det i allafall  :)

Nej tyvärr så har det inte blivit något som helst gjort med bilen sedan sista racet i Karlstad då jag håller på med renoveringen på mitt hus, det har även dragit ut på tiden lite längre än jag räknat med ( har fått fel kök två gånger till och med  :o )

Men så fort som jag kan flytta in så ska jag börja att ta upp alla förlorade dagar i garaget.

Emil (Redhead på forumet ) tjatar om att jag måste åka ner till dig och hälsa på nångång, ska försöka hinna med en tur framöver, och ljuga lite över en kopp kaffe. :)

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #175 skrivet: januari 01, 2008, 22:27:58 »
Tenare!

Härligt med 340 turbo:)

Vet inte om du kommer ihåg men det är jag som har den gula 140n i arvika.
reagerade lite när jag såg att någon hade hånat dig från arvika:)

Undrar vilka det var..

Själv var jag bara uppe och tittade i råda, tyvärr regnade det ju som vanligt.

Jodå den bilen kommer man ihåg om man sett den  :D helvete va den går, följer även dina trådar på sävarturbo.
Du var även vid Jan när din motor satt i bromsbänken när jag var dit en gång.
Haha, ja första racet i Arvika var kul. Dom hade ju inte sagt nåt till mig utan hade bara nämnt det bakom ryggen på mig så det var ingen skada skedd  ;D Killen som berättade det var nog polare med dom.   
Tyckte att det mest var kul,,

Välkommen till forumet förresten

« Senast ändrad: januari 01, 2008, 22:41:33 av flinty »

tommy luhr

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #176 skrivet: januari 02, 2008, 01:00:39 »
Det är bara ni kommer ner det vettu och gör ett besök:)

Ja jag känner att igen dig, tänkte att prata lite med dig i Råda men du såg så stressad ut så det var inte läge.

Kommer ihåg att dina wastegatar var av en modell som jag aldrig tidigare sett.

Kommer dom från något diesel agg?

Hur får du bakvagnen att hålla?

Jag har med en 360 ståendes på gården här som jag tänkte bygga nått kul med:) vill ju inte köra den till skroten för den har lite charm trots allt.

Det är väll meningen det skall bli en "no budget" offroad bil:)

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #177 skrivet: januari 02, 2008, 08:41:44 »
Det är bara ni kommer ner det vettu och gör ett besök:)

Ja jag känner att igen dig, tänkte att prata lite med dig i Råda men du såg så stressad ut så det var inte läge.

Kommer ihåg att dina wastegatar var av en modell som jag aldrig tidigare sett.

Kommer dom från något diesel agg?

Hur får du bakvagnen att hålla?

Jag har med en 360 ståendes på gården här som jag tänkte bygga nått kul med:) vill ju inte köra den till skroten för den har lite charm trots allt.

Det är väll meningen det skall bli en "no budget" offroad bil:)

Jadu det där med bakvagnen har jag frågat mig själv många gånger hur den håller på strippen. Varje gång jag kört av en yttre eller inre drivaxel så har det varit på allmän väg och med vanliga däck, aldrig på strippen med rallycrosslicks vilket jag tycker är skumt.

Hehe ja jag var lite stressad/nervös och allt var det var där, blir hemskt nervös när det drar ihop sig till race, var lika hemskt innan det blev första start när jag körde folkrace så tävlingnerver har inte jag  ;D.

Wastegaterna kommer från Saab 99 Turbo och 900 Turbo med b20-motorn, tog dom då jag hade det liggandes på hyllan och dom funkar bra.
Var även sugen på att köra den på rullarna vid Jan och se hur mycket pulver det var i den nu men sist jag tog mig en tur och skjutsade en polare så blev det troligtvis lager- alternativt kolvknack, nuvarande motor är så dålig att den hade gått på övertid redan innan jag stoppade den i 340 och en B23A ska nog inte ha 1 bars laddtryck 8)

Ja det som är mest kul med 300-serien är att dom är sjukt lättkörda, trots att dom har kort hjulbas. När jag byggde turbo första gången på bilen så blev det intercooler och spridare från Saab 9000 på 340 original motor och insprut, körde med det i ca 1 år på 1bar, hade den även i Norge som arbetsbil.
Tips på värre koppling som hänger med än är tryckplatta från 740 turbo och lameller från 360, kostade ca 2000 på volvo, annars kan man ju även köpa sinter-lameller.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #178 skrivet: januari 06, 2008, 19:17:35 »
bilderbilderbilder
Bra, bättre, bredast

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #179 skrivet: januari 11, 2008, 22:52:36 »
bilderbilderbilder

Hehe,, ja jag får väl kasta upp lite gamla bilder då, letar lite i datorn om jag har några. Finns dock inga nya då jag inte gjort nåt med bilen sedan sist.

Sitter även och sneglar lite på wiskey-flaskan som står och lipar åt mig på bänken, tror även att jag måste straffa den med att bryta av den korken så den inte är tyken  ;D
Jag har ju även blivit försenad som fasen med mitt renoverande av detta j**la för*****de hus, jag har fått fel kök två gånger !!!!!! Så det har dragit ut 1,5 månad extra på det bara för det, kommer säkert att bli över två innan det blir rätt  :o

Hmm,, nä nu lipade flaskan igen,, det måste vara tecknet på att man måste ta en wiskey det  :D

Tur att det inte finns alkolås på min dator  ;D
Notera även kompisens kolv och ventiler från Cosworth´s  formel 1 motor  :P

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #180 skrivet: januari 11, 2008, 23:28:12 »
nä får försöka vara lite seriös då,, men jag vet inte om jag kan det visserligen  ;D

Vet att det fanns vissa önskemål om bilder på Herr Holset så jag bad snällt om jag fick lägga upp lite bilder på honom och han kvittrade lite bestämt ja  ;)

Funkade mycket bra när jag testade den på flygfältet, nu visade inte varvräknaren nåt så jag vet inte när jag hade laddtryck men det var inte så hemsk ketchup som jag först befarade att det skulle bli, gillar verkligen Holset lastbilsagg jag  :-*

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #181 skrivet: januari 12, 2008, 00:07:40 »
aah,, vi klämmer in nån bild till då man bara längtar till sommaren  :-*

hmmm,, nu hörde jag det lipade från flaskan igen  ::)

enok

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
« Svar #182 skrivet: januari 12, 2008, 02:07:09 »
Hehe.. sammanträffande... satt å läste tråden din när en pust av just Laphroaig från glaset här brevid letade sig upp till näsan... 2 scrollningar längre ner dyker det upp en bekant flaska i bild =D

Hur länge har du byggt bilar/motorer?
Verkar ju ganska van vid sprängda motorer och knäckta drivaxlar =)
Själv skulle man skita knäck om det började detonera kolvar under huven och spruta olja i kupén!!!

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #183 skrivet: januari 12, 2008, 11:53:19 »
Hehe.. sammanträffande... satt å läste tråden din när en pust av just Laphroaig från glaset här brevid letade sig upp till näsan... 2 scrollningar längre ner dyker det upp en bekant flaska i bild =D

Hur länge har du byggt bilar/motorer?
Verkar ju ganska van vid sprängda motorer och knäckta drivaxlar =)
Själv skulle man skita knäck om det började detonera kolvar under huven och spruta olja i kupén!!!

Ssssscchhh,, prata vääldigt tyst,,ojoj mitt arma huvud,,,  ::) *letar efter Treo*

Hehe,, ja det var lite otippat  :D

Ja jag byggde min första turbobil när jag var 16, (fyller 30 i år) då blev det en 240 som fick en välkokt b18 som jag hade en topp från b20E. Det var en sugturbo-installtion med en SU-förgasare på ett gammalt IHI-aggregat, blåste toppackningar och brände tändstift som andra bytte kalsonger men satan va kul det var.  Toppen var skev så hade jag bara planat den så hade jag säkert klarat mig lite bättre men det är ju lätt att vara efterklok.
Men allra bäst hade den nog hållt om jag inte tagit av slangen till wastegaten, men jag tyckte den inte gick nog bra  ;D
Sen var det ju några år med folkrace också, usch va mycket gjutjärnsdamm man har dragit i sig efter man stått med stenstift och portat gamla b20-toppar *ryser*

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #184 skrivet: januari 13, 2008, 02:17:02 »
Din bil är brutalt snygg! Och brutal under högra främre delen av huven  8)

Men kanske dags att lacka fjäderbenstornen?` ;)

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #185 skrivet: januari 13, 2008, 02:34:39 »
Din bil är brutalt snygg! Och brutal under högra främre delen av huven  8)

Men kanske dags att lacka fjäderbenstornen?` ;)

Haha,, ja ska motorn ur så måste jag nog få den berömda tummen ur och lacka motorutrymmet. Tanken var ju som sagt att jag skulle ha monterat ford/saab-motorn i 340 men nu har ju allt dragit ut på tiden med mitt hus så det kanske bara blir en ny underdel kommande säsong också.  ;D

Men då ska ju hela motorn ur ändå ju ,,,,,  ???  Jaja, då får jag väl lova mig själv att dra på lite färg  på min lilla gubbracer  :P

ugg, det var en viss flaska som lipade åt mig idag med som ni kanske märker   :-[

Nebu

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • 440
    • Visa profil
« Svar #186 skrivet: februari 07, 2008, 00:31:47 »
Tjena flinty.

Jag har nyligen snubblat över till 300power forumet från "jagrullar" och jag  finner ditt och ale's B14 turbo projekt mycket inspirerande
Tog tillfället i akt att kolla hur många kW din bil har ( enligt SBP)  ;)

Trist med köket i vinter men fräckt att bilen är så rå utan på.
Och särskilt under huven hehehe... ser fram emot lite bilder å kanske en liten video (när köket är på plats). Där du startar å rullar runt lite inget avancerat bara så man får en känsla för hur din kärlek på fyra hjul låter å beter sig  ;)

Spöket heter min bil för han är vit.  Också spökar han för mig :)
Tjingeling

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #187 skrivet: februari 08, 2008, 21:24:49 »
Tjena flinty.

Jag har nyligen snubblat över till 300power forumet från "jagrullar" och jag  finner ditt och ale's B14 turbo projekt mycket inspirerande
Tog tillfället i akt att kolla hur många kW din bil har ( enligt SBP)  ;)

Trist med köket i vinter men fräckt att bilen är så rå utan på.
Och särskilt under huven hehehe... ser fram emot lite bilder å kanske en liten video (när köket är på plats). Där du startar å rullar runt lite inget avancerat bara så man får en känsla för hur din kärlek på fyra hjul låter å beter sig  ;)

Hejsan och välkommen till 300 power.
Kul att du gillar min bil, ja jag har fått ett ultimatum av en polare att jag måste fixa till en ny underdel till racern när huset blir klart.
Fick en -92:a B230 underdel av en annan polare och har kolvar o stakar till en -95:as FT, det ska få lite nya slitdelar och åker i 340 så att jag har nåt att köra till sommaren. Det blir ju race i Torsby

Sakerna ligger bara just nu då tiden inte räcker till. Bara jag får igång den så jäklar ska ni få filmer och höra ljudet från startlaunchen, helvete vad det drar igång HX55:an  :D

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #188 skrivet: februari 09, 2008, 00:37:45 »
Citera
Sakerna ligger bara just nu då tiden inte räcker till. Bara jag får igång den så jäklar ska ni få filmer och höra ljudet från startlaunchen, helvete vad det drar igång HX55:an  :D

ser vi fram emot ;)
« Senast ändrad: februari 09, 2008, 01:08:48 av FREJ »
Bra, bättre, bredast

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #189 skrivet: februari 09, 2008, 09:56:35 »
så jäkla under bar bil gillar bilderna när det går brett :) fattar itne att Vlådan och kardan håller :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

TobbeBobbe

• Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
« Svar #190 skrivet: mars 16, 2008, 20:20:59 »
Jaa fan nu är de snart dags o fixa en fin bottendel som inte trycker
2 liter olja efter 200 meter  :D Vi lär ju börja åka t dalen o kolla
över blocket på kvällarna istället för o sitta o glo hemma på datorn  ::)
Overpressure is the shit

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #191 skrivet: mars 16, 2008, 21:13:25 »
Jaa fan nu är de snart dags o fixa en fin bottendel som inte trycker
2 liter olja efter 200 meter  :D Vi lär ju börja åka t dalen o kolla
över blocket på kvällarna istället för o sitta o glo hemma på datorn  ::)

Men ajabaja att lyfta min tråd som nästan legat i glömska så ingen tänkt på att jag inte gjort nåt med bilen.  :-[ ;)
Ja vi får dra iväg och fixa till underdelen med dom nya kolvarna och stakarna så den blir lite mer sprängsäker, men inte imorgon måndag för det ska sättas kakel i köket då.
 Är ju snart inflyttningsklar med huset så det står ju inte på innan jag kan dra iväg på jobb igen :D

Det börjar suga riktigt i racetarmen efter att det varit så vackert väder i helgen, öllampan (solen ;D ) har ju lyst heela helgen. Dock lite nyckfyllt väder då det är nästan tre cm snö ute just nu i skrivande stund  :-\

TobbeBobbe

• Medlem
  • Antal inlägg: 145
    • Visa profil
« Svar #192 skrivet: juli 05, 2008, 18:31:28 »
Hmmm en liten tiiit har vesk i mitt ör o sagt att de kanske ska dras ihop ett
litet b230f block väldit snart ogg hehe  ;D
Overpressure is the shit

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #193 skrivet: juli 13, 2008, 22:15:14 »

Dänna lelle tiita va nogg lit synsk ho fôr dä ä först idag sôm jä ha börj  8)

Ja och så ska vi ta det på svenska då,  ;) som sagt, inspirationen från helgen när vi anordnade dragrace på flygplatsen i Torsby och filmerna på Peter´s bil gjorde att abstinensen blev alldeles för stor så nu har jag rivit ett B230F-block som ska få kolvar och stakar från en FT.
Så imorgon ska jag starta fräsen och O-ringa blocket och börja muttra ihop den. Nästa tävling är 2-3 augusti så jag har tid på mig men jag vill ha den igång så fort som möjligt.
Har ju lovat film på skapelsen i flera år men jag har ju som vanligt aldrig fått tummen ur,,,, :-[ men nu vore det väl tusan om jag inte ska hinna få med den på film innan den rasar igen  ;D

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #194 skrivet: juli 13, 2008, 22:17:30 »
ååh roligt att du fått suget tillbaka!  :D

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #195 skrivet: juli 13, 2008, 22:20:12 »
2-3 aug ska du till action meet på mantorp ?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #196 skrivet: juli 13, 2008, 22:38:42 »

Dänna lelle tiita va nogg lit synsk ho fôr dä ä först idag sôm jä ha börj  8)

Ja och så ska vi ta det på svenska då,  ;) som sagt, inspirationen från helgen när vi anordnade dragrace på flygplatsen i Torsby och filmerna på Peter´s bil gjorde att abstinensen blev alldeles för stor så nu har jag rivit ett B230F-block som ska få kolvar och stakar från en FT.
Så imorgon ska jag starta fräsen och O-ringa blocket och börja muttra ihop den. Nästa tävling är 2-3 augusti så jag har tid på mig men jag vill ha den igång så fort som möjligt.
Har ju lovat film på skapelsen i flera år men jag har ju som vanligt aldrig fått tummen ur,,,, :-[ men nu vore det väl tusan om jag inte ska hinna få med den på film innan den rasar igen  ;D

Härligt Flinty!

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #197 skrivet: juli 13, 2008, 22:46:50 »
ååh roligt att du fått suget tillbaka!  :D

Hehe,, ja det satt väldigt långt inne men tillslut kom lusten och orken tillbaka  :)

2-3 aug ska du till action meet på mantorp ?

Neeej, krockar den tävlingen med Mantorp,,  :'(  bövlar,,,
Det här är en tävling som ingår i Värmlandsdraget och nästa anhalt är Råda flygplats i Hagfors.   http://www.varmlandsdraget.se/

Härligt Flinty!

Tackar  :D

flinty

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #198 skrivet: juli 16, 2008, 22:21:43 »
Ja då ska vi ta en liten update för att se hur dagsläget ser ut.

Började att plocka ihop lite av den nya underdelen, (fuskmålad jag vet  :-[ ) men nu är iaf kolvar och vev monterade.

Har redan fräst O-ringspår i blocket men hittade aldrig kameran den dagen.

Rivit ur kylare, intercooler, huven.

Efter att ha fått bort toppen såg jag att det inte varit några läckage vid O-ringarna och att dom såg fina ut på det gamla blocket, hade till och med använt en begagnad blockpackning när jag satte ihop den  ;D

Och varför jag hade ett fruktansvärt knack i motorn berodde på rasade vevlager, det blev jag varse om när jag fått ur underdel och tagit av tråget. Var bara en massa metallspån i botten så det är bara att skaffa en ny oljepump också då det satt stora bitar i silen från lagerbanor. :-\

Så nu står den och skäms lite inför imorgon då jag plockar ihop resten och lyfter i motorn, har planerat uppstart på fredag, men, peppar peppar ta i trä, har jag tur kanske det rentav blir imorgon kväll,,,  :P :P :P

Anton

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #199 skrivet: juli 16, 2008, 22:32:52 »
haha roligt att du fått suget tillbaka! :D vi får väll hoppas på en uppstart imorn då. peppar peppar:P