Författare Ämne: Flintys 340 turbo  (läst 167260 gånger)

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Flintys 340 turbo
« skrivet: juli 21, 2005, 22:26:49 »
Hej på er!
 Är ny idag på det här forumet. Jag har turbokonverterat min 340 -88 (alltså en snikvariant av 360 men med b200), det var nog det mest roliga o billiga busbil jag byggt. Har åkt strippen med den, bästa tid är 8,854-201m, 1,9s 60fot, och det som är gjort med motorn är turbo från v70R, intercooler från saab 9000, spridare från saab 9000 2,0turbo, hembyggt grenrör i svartstål, 3" avgas från turbo, laddar ca0,95bar.
Alltså inte kompsänkt, inte bytta kolvar eller stakar mm mm.
En motortrimmare från torsby räknade ut ca effekt på en lite sämre tid 9,420-201m, då skulle det vara 280hk i den. (nej, jag trodde inte honom först heller)
Så det där med att b200 skulle vara dålig håller j inte med om.
Har kört med den över ett år och det har inte varit några problem, förutom att j bytt en blockpackning(volvo original). Problemen kom när jag bytte till 230, så på Rudskogen i norge blåste jag den motorn. Skit,,,

mvh Daniel
« Senast ändrad: juli 22, 2005, 09:51:28 av Mefistofeles »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera B200K
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2005, 22:32:41 »
Du har inga bilder på bilen?
Skulle vilja veta mer om den och det gör säkert många andra här också.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera B200K
« Svar #2 skrivet: juli 21, 2005, 22:35:34 »
Det låter väldigt intressant tycker jag med. En projekttråd med massa bilder/filmer skulle uppskattas!
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Turbokonvertera B200K
« Svar #3 skrivet: juli 21, 2005, 22:49:15 »
Låter väldigt bra det där flinty!!

Har du laddat nästan 1 bar hela tiden?

Vad var det som gav upp i B230:n då?

Hur som helst skojigt att du hittat hit till 300power!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera B200K
« Svar #4 skrivet: juli 21, 2005, 22:55:01 »
Han e torsby folk tror ja minsann..
vilket sammanträffande eftersom ja oxå är detta.=)
360 Hybrid MKII

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2825
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Turbokonvertera B200K
« Svar #5 skrivet: juli 21, 2005, 22:58:28 »
Välkommen till klubben. Har loggat dig som medlem. Du kan nu bifoga bilder i inläggen och du syns på medlem sidan.

Återigen välkommen till 300power Club
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera B200K
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2005, 23:06:53 »
Oj, va kul vilken respons!  :D :D. Jag måste nog låna grannens kamera och fota lite ser jag. Men det finns lite gamla bilder från strippen i karlstad. http://www.karlstadracing.nu/ därefter klickar ni på media,  sen ska ni klicka på streetrace 2004-09-26. Är en gul och svart opel kadett på den bilden.
Finns ett par stycken bilder på http://www.racebilder.nu/ klicka på "Bilderna" sen dragracing 2005, därefter arvika 14-15/5.

Och tack för det fina mottagandet, ha det bra, så ska jag försöka ge er blider och filmer och info.
Mvh Daniel
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2825
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Turbokonvertera B200K
« Svar #7 skrivet: juli 22, 2005, 08:09:54 »
Aha det var du som skulle vart med på En dag på strippen, vi kollade på anmälningslistan? Vi letade efter dig, och väntade på att du skulle komma. Vad hände?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Nemesis

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Turbokonvertera B200K
« Svar #8 skrivet: juli 22, 2005, 08:11:36 »
Hej och välkommen!
Tycker det var några riktigt härliga bilder där  ;D
Antar att det var din med turbo-märket i grillen?
Det verkade som det var en "vanlig" 300 där med...

http://www.karlstadracing.nu/media/arkiv/56/188.jpeg
http://www.karlstadracing.nu/media/arkiv/56/237.jpeg

Denna är för härlig
http://www.karlstadracing.nu/media/arkiv/56/238.jpeg
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera B200K
« Svar #9 skrivet: juli 22, 2005, 08:44:16 »
Nu fick vi en till som kan köpa blinkers...=)

Fan va mycke nytt folk de kommit den här veckan..
250 pers e me i forumet.
360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Turbokonvertera B200K
« Svar #10 skrivet: juli 22, 2005, 09:02:10 »
Hej.
Javisst var jag anmäld till en dag på strippen,, #suck# men efter haveriet på rudskogen hade j inte ork att byta motor. Hade börjat lyfta ur motor på torsdag 7/7 och då började mina problem,,. Tanken var att jag skulle kasta i en b230 underdel med den gamla toppen , bara med större förbränningsrum, o sen dra iväg på fredag till rudskogen. Skulle lära mig bil, bana breisladd etc. Ha,,ha,, ha,,,, säger jag,,
När jag fått motorn på fredag efter lagen alltings jävlighet, tappade jag gnistan efter 3500rpm, men va fan,,,
Trodde jag hade satt svänghjulet fel, loss med låda, sprängkåpa,,, ja ni vet,,.
Nä det satt rätt. Sen övrig felsökning,,, nä fann inte vad som var fel! Jag körde ju in biljäveln i garaget!! Hade ju fan inte rört elsystemet, och senare blev det. När klockan var halv ett på natten kom en kompis och hjälpte mig. Vi bytte allt,, givare, tändspolar, tändstift, varvräknare, kollade kabelhärvor, och i helvete heller. Då var klockan halv fem, bara åka hem sova tre timmar åker tillbaks till garaget, river ur tändsystemet från en 240 och monterar i. JAA den går!! Spinner på som fan, ingen varvstopp heller , kanon tänker jag. börjar rensa bort det gamla systemet.
Efter det startar inte bilen,,,,  med tårarna inte långt borta börjar jag koppla ihop det gamla systemet tillbaks, när det äntligen var klart då startar den. Äntligen,, ut och provkör, går sjukt bra, spoolup på turbo som hette duga, drar hela registeret till 7800rpm. GÖTT!! Då dör bilfan,, kör på starten,, går lätt som fan. Ut och kollar har jag kastat kamremmen, nix men bulten till remskivan.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Flintys 340 turbo
« Svar #11 skrivet: juli 22, 2005, 09:41:13 »
Fortsättning från "Turbokonvertera b200k"
Efter att fått fatt i en bult drar jag fast den med en 3/4 muttermaskin, var ju givetvis tvungen bort med hela fronten, kylare osv. Ut o testar igen, jo då,, går fint, finjusterar lite tändning, kopplar elfläkt, allmän översyn etc.
 Vad händer då? Jo bilen tvär dör, igen,,
Vad för fel?? Jojo, bulteländet hede lossnat igen. Ni kan tänka er mitt humör tillstånd vid den tidpunkten. Då ringer päronen och börjar gaffla om att man måste ha mat oxå. Efter ett par vredesutbrott och en måltid hade jag lungat ner mig. Men vid det här laget var jag nära att ge upp. Började höra mig för med dom närmaste som höll på med folkrace, rally och rallycross. Åkte runt och konstaterade att dom hade stålvev från b23 eller så var det b21 och allt annat kul som frestade lagom på mitt humör.
Ringer till polarn som hjälpte mig på fredag och säger : -Nu skiter jag i det här! Varpå han yttrar sig: -Inte fan ska du ge dig för en liten skruv, ta en kaffe så fixar jag det.
När klockan var ca 22:00 kom han med en bult. Den drar vi med ett järnrör på strax under 1.5m + en massa locktite.
En sista översyn innan vi kör upp på kärran gör att tiden drar iväg. Kommer hem strax efter 0:00. Väl på rudskogen konstaterar jag att det inte är nån banåka innan breisladden. SKITKUL!! Oprovad bil, oprovad bana, nya bromsar. Jaja bara att se glad ut. På uppvärmnings varvet blev den lite varm, ut och snabbkollade så det inte hänt nåt.
Nä vatten, remmar såg bra ut. Väntar på min tur, ser oroväckande på min temp, mina nerver, håller på att kräkas. Fan va nervig jag är!!! Blir min tur varvar upp, värmer däck på etten kastar i tvåan WRRRRAAAAAP, lyckas ändå få i den. Tempmätarn ståt i topp, dioden blinkar ilsket och iväg bär det.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #12 skrivet: juli 22, 2005, 10:05:52 »
låter lite tuff.
fast verkar ha en tendens att lägga av när du minst vill det.

fan att ja inte sett dej något.
fast du kör inte med den i trafiken lr?
360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #13 skrivet: juli 22, 2005, 10:17:39 »
Efter förtsta vänstern kastar jag i trean då spikar det så det brakar i hela bilen, i med tvåan igen, blåvarv, får nästan en stoppsladd så jag jåller på att snurra, känner av den underbara oljelukten stinka i hela bilen. Får ta om tag igen, publiken har nog aldrig sett en så dålig breisladd, tre sladdar i samma kurva!!
Spikar skamset därifrån o det sprutar olja och vatten omkring min bil. Det knackar om motorn så jag trodde vevaxeln ville hälsa på banan.
När jag stannar min bil vid dom andra parkerar jag på gräset, tittar bakom den, ser ett 30cm brett svart spår av olja på banan. Måtte dom inte se det tänkte jag.
När man äntligen fick åka in i depån smög jag in så gott jag kunde. Tror ni att det slutar där? Nä då, inte nog med att man behövt betala 650 norska kr för att få åka ett par tre kurvor med ett motorhaveri på köpet. På vägen hem stoppar den norska jävla gestapo polisen mig. Och det ska ni veta dom går inte att resonera med. Hade en biltrailer på 1500 kg drog med en bmw. Lagligt i Sverige men inte norge, alla kärror regade över 750kg är tungt släp i norge, då måste man ha BE behörighet. -Du får ikke köre en meter til, det äer bare til og få tak på person som har BE behörighet. Jamenvafan,,, jag står i Norge,,, -Ikke min problem, säger han.
-Får ja åka hem med reducerad fart då? -NEI, du må ikke köre denne hengern.
Där får jag stå, föröker få tag på nån som inte är dyngrak o har BE-kort. Nix går inte, men efter gestapofürern blev klar drog vi därifrån. Kunde väl för fan inte stå där hela natten.
Så nu går jag och väntar på att det ska dimpa ned ett brev från Den norske politi me den fet jävla böteslapp i.
Så den helgen gav lite smolk i bägaren, så därför orkade j inte repa bilen o köra i Säve.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #14 skrivet: juli 22, 2005, 10:48:09 »
Jo då den har gått som min arbetsbil i norge faktiskt, även med turbo. Haha, jävlar när vi drog en Audi A8 4,2 V8 -04 på motor vägen mellan Drammen och Oslo. Han låg och nosade mig i rumpan ett bra tag sen blåste han om, då hängde jag på, 190km/h uppför Lierbacken, sen slog det av 160, 140, 110 och 100, äh vafan , här kan jag inte ligga petar snällt i fyran och smyger mej upp jämsides, när han tittar mot oss vinkar John lite förargligt åt honom.

DÅ klipper jag i en yngre och drar för fullt , ser i ögonvrån att det gungar till i fronten på Audin, klipper i fyran och j drar iifrån om än så lite, åker jämnt med honom även hela fyran när jag piskat i femman i blåser på i 210km/h knappar han in. Jag slår av på takten när han kommer ikapp en bil i sitt körfält, lägger mig i höger fil och åker i moderata 110km/h, John skrattar så tårarna rinner i hela han ansikte, och när Audi-ägaren åker upp jämsides , kör ner rutan , gör tummen upp med det största flin jag sett och skriker -Fan , den bil´n gick bra den!! Däeven!
Talar om det för några norska arbetskamrater varpå dom yttrar sig:- Fan, det är ju en bil for over en million kr i Norge det!
Men det är sant, jag har inte varit så mycket i Torsby o snurrat. Har mest varit i Sunne och raggat =).
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #15 skrivet: juli 22, 2005, 11:23:16 »
fan.. du lär bjuda på en tur när du får iordning den.
själv få ja nöja mej med utseendet av en bil som går bra.

om ja inte skulle trycka ner v8an ja har liggnas då da. då kanske ja kan hänga på.. utan turbo..=)
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #16 skrivet: juli 22, 2005, 13:24:04 »
8,854-201m, 1,9s 60fot är väl en Riktigt bra tid!!   :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #17 skrivet: juli 22, 2005, 17:11:09 »
Hej.
Ja den tiden måste jag säga att jag är nöjd med. Klippte den tiden i Arvika på söndagen 15/5-05. Och 60fot tiderna låg i stort sett på 1,9 hela helgen, utom nån gång då jag hade lite varv i starten så motorn föll igenom.
Måste försöka att plåta lite bilder på den oxå. Har ju även glömt tala om att det sitter andra frambromsar på den.
Har monterat på saab 9000 skivor fram och scorpio ok, det nyper fint. Men oj va´ tajt det blev, klistervikterna tog i oket när jag satte på 15" MIM-fälgar. Det var även tänkt att jag skulle ha monterat sierrans skivor och bromsok bak men det har jag inte hunnit göra än.

Ska försöka ta mig i kragen framöver här och bygga en ny motor, det blir en b230 det oxå. Det lilla jag fick provköra den förra motorn märktes stor skillnad, så vi kör på i gamla hjulspår. Men om jag känner mig rätt så spårar det väl ur i vanliga fall, men jag skulle verkligen behöva en ny vxl-låda, fyyyy f%¤#"n va den gamla är illa åtgången nu.
Den har hängt med i över ett år nu, så om nån vänlig själ har en låda till en 360 pm:a mig.
Ha det bra allihop. Nu sticker jag ut i solen ett tag! 8)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #18 skrivet: juli 22, 2005, 17:25:32 »
Har resten av drivlinan hållt oxå? Tex dreven i diffen och drivaxlarna?

Tuffa bromsar! Orginal är dom inget att ha..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #19 skrivet: juli 22, 2005, 19:27:22 »
Du vill inte ha en automat låda till chevrolet?
lr varför satsar du inte på att åka volymen till 5,2 liter. med en V8?
haren till förmånligtpris fast den behöver en översyn.

360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #20 skrivet: juli 22, 2005, 23:17:26 »
Hmm,, V8 i en 360,,, jo det är lockande,,, men verkar som jag vill utveckla mina kunskaper i överladdade fyror ett tag till. Men f-n va det vore kul. Åkturen är så gott som bokad bara jag får tummen ur r#¤%&n.  ;D
Ang laddtrycket var det ganska moderat på ca 0,5bar första tre eller fyra veckorna, men sen åkte saab spridarna i så då blev wastegate stången skruvad max. =) Men det blev ju tråkigt efter några dar så då blev det en kombination av liten och sönderklippt slang till wg klockan, numera sitter en lite snyggare justerbar pysventil där istället.
Så laddtrycket har varit rätt högt hela tiden, men inte så högt som nu, hade inte ens inbillat mig i min vildaste fantasi att en helt orörd sugmotor brutalt våldtagen med turbo, ic och spridare och helt avsaknad av extra kylning på vare sig olja eller vatten skulle palla med detta helt extrema liv som den utsats för. Herregud,, X-antal starter på strippen, alla mil i norge med släpkärra, all busåkning hemma, ja jag säger det. :o
Och när vi sen går över på drivlinan, den har hängt med hela tiden svetsad diff och det enda haveri jag haft var den inre medbringaraxeln som går in i slutväxeln som gick av. och det var väl för tja,,,, 1,5 månad sen ca.
Nu har jag slutväxeln från femväxlad 340 med b14, den har lägst utväxling, men som sagt samma kassa låda.  :)
Och skulle det vara automat då skulle jag vilja maxa en remjohan,     f-n dom åker ju skoter med turbo o lustgas och hans moster!! Så remmar borde det finnas tycker jag.
Teoretiskt skulle man kunna få ruskigt bra tider med en sån. Men det är väl som vanligt att det är vridmomentet som dödar.
Nä va´jag sitter och svamlar, som vanligt,,,
Fråga om nåt istället så jag kan skriva iaf nåt lite vettigt. ;D

mvh Daniel
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #21 skrivet: juli 22, 2005, 23:24:41 »
Du där..
 är du intresserad av en 343 remjohan?
har en stånas.
ska skrotas inom en snar framtid annars..


Kän sälja den billigt.
360 Hybrid MKII

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #22 skrivet: juli 23, 2005, 10:45:05 »
Okej flinty här kommer en till fråga:

Vad kör du med för bränsle och tändsystem? Orginal? Förutom S##B-spridarna då  ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2825
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #23 skrivet: juli 23, 2005, 11:00:23 »
Citera
Nu har jag slutväxeln från femväxlad 340 med b14, den har lägst utväxling, men som sagt samma kassa låda.  
Och skulle det vara automat då skulle jag vilja maxa en remjohan,    f-n dom åker ju skoter med turbo o lustgas och hans moster!! Så remmar borde det finnas tycker jag.
Teoretiskt skulle man kunna få ruskigt bra tider med en sån. Men det är väl som vanligt att det är vridmomentet som dödar.
Nä va´jag sitter och svamlar, som vanligt,,,

En rem-johan på strippen det skulle vara något det. De körde rallycross och det fungerade bra med variomatic. De hade 250 hk i sina b14 (1,6l) maskiner.
Daf körde även F3 med remdrift.


Med en bra tid på strippen med variomatic kan vi checka av detta sitat som jag skrev för 3 år sedan:

» Visa att remdrift funkar stabilt
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #24 skrivet: juli 23, 2005, 11:44:55 »
Tjo!
Jo det är original, sånär på tändningen den lade av vid motorbytet. Har inte den blekaste aning vad som hände då, men kontentan blev att gnistan försvann efter 3500rpm, det var jävligt synd för det har aldrig på hela tiden varit ens tendens till att spika med 340 original tändning, :'(
Jag var ju tvungen att montera tändsystem från en 240 för att få den att fungera, och i och med det försvann varvstoppen, det var bra MEN då försvann även en annan kul grej som var bra på strippen. När man hade gasen i botten och den stod och gick på varvstoppen då fick jag fullt laddtryck, innan jag klev av kopplingen.
Så jag skulle gärna vilja ha igång org tändningen tillbaka. Och jag har inte hunnit testa med E85 än, skulle behövt en ställbar bränsleregulator så jag kan höja trycket. Nu åker jag på vanlig handelssoppa, 98oktan, utan några tillsatser.

Remdrift ja,, se där,, faaaan nu blev det ju riktigt intressant. Herregud hur ska jag kunna få tid med allt,,?? Men Redhead hade ju en remmis, borde nog kolla upp den nån dag här.
Hur är den i skick, räddbart eller icke räddbar kaross?
Mvh Daniel
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #25 skrivet: juli 23, 2005, 14:14:39 »
Har monterat på saab 9000 skivor fram och scorpio ok, det nyper fint.


Vad har du gjort för att få på 9000 skivor? De kan väl knappast passa på standardnav?
Standardgrejerna på 300 bilar är ju ingen höjdare, så jag är väldigt sugen på att fixa nåt bättre.

Om du har lust får du gärna göra en beskrivning i FAQ, för jag tror att det är fler än jag som är intresserade av hur man får bättre bromsar. Om det inte är en alltför krånglig procedur att få dit grejerna.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #26 skrivet: juli 23, 2005, 14:48:43 »
Karossen e fräsch iaf.
motorn oxå. men remdriften skulle behöva plockas ner.
en vacuum slang har lossnat någonstans.
Den står i ambjörby.
va besiktat till remdriften började jävlas.
den rycker ungefär som när kedjan på en moped kuggar över.


skickar med en bildså får du se hur den ser ut.=)
360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #27 skrivet: juli 28, 2005, 22:44:27 »
Tjo på er!
F-n att jag alltid har så dåligt med tid, skulle ju ha fixat fakta på bromsar osv. Jaja,, det kommer väl nån gång.
Min bror hade nån digital skräpkamera och tog kort med men många av bilderna blev så dåliga att det inte är värt att lägga ut dom, men har fått tag på en annan så det blir nog nya bilder under helgen. Ska verkligen försöka lägga ner mig på och beskriva hur jag gjorde med bromsarna, kommer inte ens ihåg hur jag fick till det. Tror det tog 1,5 dag, typ en dag att tänka, prova, svära, resten att skruva ihop.  :)
Men nu har jag iaf beställt delar till en renovering av en b230 underdel, dom skulle dyka upp nästa vecka. Så nu står det inte på förrän jag ska börja skrämma gamla tanter på Torsby igen.  ;D Fick lite lust tillbaka när en kompis nämnde att det var strippen i Karlstad till helgen.
Hinner ju inte åka men det blev en spark i arselet åt rätt håll.  :)
Börjar få duktigt med abstinens efter en bil med drag i.

Förresten har några bilder men eftersom jag är uuurkass på datorer begriper jag mig inte på hur jag gör bilderna mindre, dom var på typ 180kb.
Tips,,,,?
mvh Daniel
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2825
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #28 skrivet: juli 28, 2005, 22:59:07 »
Härligt med åka fort projekt.

Här kommer ett tips på hur du förminskar bilder:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=36;action=display;threadid=994
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #29 skrivet: juli 29, 2005, 18:45:44 »
En av dom få bilderna som det gick att se nåt på, men även den var för mörk.
Knäppte några nya bilder idag men har inte tid att fixa med dom just nu.
Så håll ut mina vänner,,, ;D


« Senast ändrad: januari 12, 2008, 12:43:24 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #30 skrivet: juli 29, 2005, 23:27:03 »
snygg som F 8)N

vad är det för fälgar?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #31 skrivet: juli 30, 2005, 21:53:50 »
Hej.
Tror fälgarna hette MIM 16 nånting, 15"x7" et 25 så den blev rätt fet. Köpte dom -96 till en golf jag hade då. Men dom har bytt ägare några gånger genom årens lopp men nu lånar jag dom av en kompis. Måste nog fan köpa tillbaks dom tror jag bestämt.
Kan ju inte sätta på plåtisar sen heller,,, :)

Skitbild men man kan urskilja lite av bromsarna, det var ju mening att jag skulle köpt nya skivor men jag var så sugen att testa om det funka när jag höll på att bygga om, och sen har det ju inte blivit av,,,
hopplös jag är,,,  ;)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #32 skrivet: juli 31, 2005, 09:34:32 »
Tycker det ser ut som mim fälgarna som många hade på sina E30 på slutet av 80 början av 90 någon gång. La själv bud på några för någon månad sen, fast skulle han inte sälja dom. Ser riktigt snyggt ut.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #33 skrivet: september 03, 2005, 12:45:43 »
Hej hej mina vänner!!
Nya updates på min lilla racer. Fick den körklar förra veckan, den nyrenoverade b230 underdelen funkar helt underbart med den numera portade toppen. Kunde inte hålla bort slipstiftet när motorn ända låg i delar, grävde ur en j¤&/a massa från avgaskanalen. Vilken respons, vilken skillnad, ja herregud va underbart!!!

Provade om helgen att fylla upp den med e85 o klämma ihop bränsleregulatorn. Ja jag bara säger ,,,,,,,,, Herregud,,,,,.
Var bara ute o slöåkte då jag kom fram till ett vägkors o en motorcyckel brassade förbi. -Aha, den ska jag hänga på. Klipper iväg som en trimmad vildkanin på asfalten, sopar i tvåan varpå det bara ritar två lååånga fina mustiga spår, men då jag kastar i tredje växeln
och får fullt ladd, PANG! sliiiiiiiiiiiiiiiiiiir,,,, hjälp,, då fick man ännu en gång känna den där underbara känslan av att nästan skita på sig.

Jag hade ju då klippt vänster drivaxel, och alla som gjort det med en svetsad diff vet hur hemskt det drar och kastar fordonet i fråga.
Hade nog en puls på 200,,.
Så det var ju bara att smyga hem lite lungt o byta, tog en timme så det var ju inte farligt.
Men jag kan ju lova att jag ska då åka på e85 hädanefter på strippen, att det skulle bli sån skillnad med det bränslet trodde jag inte. Den tog ju typ 2 liter/mil, men det skiter jag i,, den finge ta 3 om den ville bara den går bra. Ska jag få ekonomi på den ska jag nog bygga den med 8 spridare, har legat lite vaken om nätterna och funderat lite på ett tresteg system.

Nä nu ska jag iväg till garaget och bygga om hjulupphängningen fram, ska kasta på gasdämpare från escort RS2000 och fjädrar från escort cosworth. Måste få till köregenskaperna innan den 16-18 september på Rudskogen, Norge. Nu i dags dato är den så himla hemsk att köra så det är nästan obeskrivligt.
Men jag ska försöka ta lite kort på hur jag gjort med bromsar och så den här gången.

Men tills dess får ni ha det så bra, och ladda på,,,,,  ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #34 skrivet: september 03, 2005, 19:44:31 »
Hej.
Sätter ut lite bilder på bromsarna o den lilla adaptern jag gjorde mellan originalfästen och scorpio oket.
« Senast ändrad: september 03, 2005, 19:45:12 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #35 skrivet: september 03, 2005, 19:47:10 »
bild

« Senast ändrad: januari 12, 2008, 12:37:40 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #36 skrivet: september 03, 2005, 19:48:40 »
bild 2

« Senast ändrad: januari 12, 2008, 12:38:27 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #37 skrivet: september 03, 2005, 19:51:35 »
bild 3

« Senast ändrad: januari 12, 2008, 12:39:00 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #38 skrivet: september 07, 2005, 12:07:16 »
Nu vill man ha en provtur här...
nu blev ja riiiiktigt suuugen...
min har juh då inte samma prestanda...=(
360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #39 skrivet: september 08, 2005, 00:13:45 »
Hej du.
Haha, ja, jag får väl ta och lufta pärlan under "mârten" till helgen då.
Har även fått dit framvagns detaljerna också, så när jag ändå var igång flyttade jag fjädertornen bakåt/inåt för bättre caster/camber vinkel.
Nu gick det ju att köra bilen efter ordning också, men drivlinan är bara ett stort elände.
Klippte inre axel mot bakaxeln igen, fy fan nu bara sprutar det delar om skiten. Nä, så sen under vinter åker det nog fan på annan axel och med stegar eller 4-link. Börjar bli väldigt trött på att det inte håller, trist när man vill busa men man vågar inte för då kanske man inte tar sig hem.

Mvh Daniel
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!