Författare Ämne: Volvo 360 Sedan Glt -88  (läst 12555 gånger)

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
Volvo 360 Sedan Glt -88
« skrivet: juli 23, 2019, 13:58:27 »
Slänger ihop en liten tråd här även om det finns en risk att den inte bli så aktiv. Har flera bilar jag skruvar med och jag hoppar mycket mellan dom.
Kanske bättre att göra en garagetråd egentligen men jag börjar så här :)

Hade en grå 360 glt runt 2010 som jag tänkte byggde i ordning en fin turbo spis till och började göra i ordning och körde ett tag med men sen när det väl va dags att besikta så insåg jag att det inte va någon idé att ens försöka med den bilen. Så jag sålde iväg motorpaketet och gav bort lådan till en garagekompis som precis hade köpt en 360.

Han slängde i turbo spis och körde lite och tröttnade på att den kunde vara svårstartad på e85 så han skulle mixtra med det så han fick en manuell extraspridare när det va kyligt och så rev han ur allt för att svetsa i bur och mickla med framvagn och bromsar men där tog glöden slut helt. Bilen hamnade till slut i en lada och har stått där sen 2011.
Jag har tjatat på honom i alla år att göra något med den och att jag hjälper till om han känner att han behöver men blev aldrig något. Så sista gången jag nämnde den så sa han att ta den du och få igång den igen för jag vill inte.

Så jag satte igång nästan direkt! Mest för att visa att en volvo behövs det inte mycket jobb för att få den att gå för egen maskin!


Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #1 skrivet: juli 23, 2019, 14:05:06 »
Började med att rensa ur bilen från alla delar och inredning då det bara va inkastat i bilen. Tyvärr va delvis av inredningen kastad så fick låna lite stolar av Peter Schmidt så man kunde köra den.

Åkte upp till Peter och Camilla och installerade diffbroms när lådan ändå låg på marken bredvid bilen.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #2 skrivet: juli 23, 2019, 14:06:41 »
Och lite av en klassiker på 300 så va difflocket dåligt så när jag skulle fylla på olja så fick jag ut hela pluggen och gänghylsan. Fram med tigen! :)

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #3 skrivet: juli 23, 2019, 14:10:30 »
alla bromsslangar va klippta på bilen och båda k stagen va bortslitna. Ingen aning om varför men det va bara att fixa. Så dit med stålomspunna slangar och sen modifiera dit 240 ABS bromsok fram.
Fick fräsa oken 1mm och borra upp till m14 och gänga så passade det perfekt! Tyvärr så kan man inte söka på biltema skivorna idag så om någon har en gammal katalog liggandes vore det jättebra om man fick reda på vad det är för skivor? Har ett svagt minne av det skulle vara Opel Vectra skivor men inget jag kan garantera.

Fick även svarva ner skivorna en aning för att det skulle bli bra och precis passa i 13" fälgar.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #4 skrivet: juli 23, 2019, 14:14:39 »
Sedan fick bilen stå en månad för den gick av egen maskin och hade bromsar igen. Så där kunde jag stå och jävlas med garagekompisen att vafan det där tog ju ingen tid  8)

Den fick stå bredvid hans nya projekt. Den ärtgröna volvo 66an bara för att markera haha.

Efter den månaden jag stog och kämpade för att få klart min van som brann för två år sen så fick jag ett ryck och testade att polera den och det gav ju resultat i varje fall!
Och nyligen inför sommarträffen så skulle bara bilen bli klar! Eftersom jag saknade bälten bak va det ett litet problem så jag åkte ner o hämtade Elleshars gamla projektbil utanför Tranås o stal bälten och hatthylla ifrån (till en början :) )

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #5 skrivet: juli 23, 2019, 14:19:47 »
Fick rodda om lite vid garaget så 740in fick agera fraktbil :)

Tillverkade en egen 3" katalysator av en orginal katt och sen hittade lite dumheter jag tidigare missat.. En hjulbult med fel gänga va tokdragen på styrleden..

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #6 skrivet: juli 23, 2019, 14:23:59 »
Inför besiktningen fick jag även ta ner fjäderbenen för att göra något åt topplagringarna. Det knakade något vansinnigt och styrningen högg lite då och då.

Och efter besiktningen så blev det direkt att slänga dit turbo och intercooler. Tog av grejer jag hade liggandes i garaget så blev endel klia sig i huvudet för att få det bra men det kostade inte en krona! (den här gången dvs :D )

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #7 skrivet: juli 23, 2019, 14:30:28 »
För att slippa bli myggmat så fick jag överge garaget på kvällen och fortsätta dagen efter. Samma dag som sommarträffan (i lördags) så slängde jag i lite mätare och fick provköra. Den gick bra på lambda med ynkliga 0.3bar i laddtryck. Så jag tvättade av bilen och lastade in allt och for iväg men strax utanför finspång så ville inte turbon mer.. så det va bara att vända och åka hem igen och byta bil.

Så igår blev det att bygga om till sugmotor igen. Rev även turbon och hittade en rejäl koksbit som satt i oljekanalen. Tråkigt men det är sånt som händer. Vet att det inte är från motorn eftersom den inte har gått mer än 500mil sen jag byggde den för 10år sen. Hela motorn va då isblästrad eftersom jag hade tillgång till det så den är som ny invändigt men turbon fick sig aldrig en genomgång eftersom dom plockades av från en bruksbil som skulle skrotas.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #8 skrivet: juli 23, 2019, 14:35:46 »
Så där är jag nu! Ska tvätta av turbodelarna för att se om det ens är värt att försöka renovera eller om det blir metallskroten. En bättre begagnad turbo är ju inte svårt att få tag på idag :)
Ska även göra om framvagnen. Allra helst nu, för det är på tok för hårda fjädrar fram och dämparna är väl tveksamt modifierade vilket jag tyvärr inte har en bild på nu. Visst det funkar men det är inget jag vill ha på min bil :)

Sen även blir det ett par nya fjäderbenslagringar av något slag. Och även sänkning av bilen och gärna ett par fina hjul men det kommer bli mer vinterns projekt. Har lite andra bilar att skruva med så jag vet inte vart jag ska lägga mest energi. Därav att jag kanske hellre ska göra en garage tråd än just om 360in? Kommer bli lite avbrott då och då plus att jag är usel på att ta bilder på när jag arbetar med bilen.
« Senast ändrad: juli 23, 2019, 14:37:50 av Tommy^_ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #9 skrivet: juli 23, 2019, 18:43:49 »
Kul med en summering Tommy^_  :D

Du får gärna köra garagetråd, kul när det händer nåt på forumet liksom  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #10 skrivet: augusti 13, 2019, 08:43:48 »
Nu är tvåorna fixade på bilen och den är besiktad i 2 år :)

Det va en hjulcylinder som läckte men i vanlig ordning när man försöker lossa på något slutade det med att jag fick byta allt.
Passade även på att byta stötdämpare när man ändå hade nya liggandes.

Besiktningsmannen provade även diffen när han skulle upp på bromsrullarna  ;D

Fick även för mig att dra fram båten som stått i skogen ett litet tag.. vilket jobb..  :-\

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #11 skrivet: augusti 13, 2019, 08:50:05 »
Efter några(många) timmar i gummistövlar och högtryckstvätt och diverse rengöringsmedel och genomgång av motorn så är båten redo för att läggas i. Aningen sent på säsongen kanske  :D

Fick även för mig att slita fram min kusins gamla saab som han dumpade ute hos mig när han gick o köpte sig en ny volvo v70. Den har stått i 3år så bränslepumpen kände inte för att starta igen.
Lite saab i allmänhet enligt mig. Vädergudarna straffade mig omgående dessutom.. Hoppas att få den igenom besiktningen fort så jag kan göra mig av med den!

Polerade även bruksbilen och gjorde lite service men även nu blev jag straffad av dåligt väder direkt efter jag blev klar..

och åter till 360in så måste jag säga att dom 500mil gamla remmarna höll fruktansvärt dålig kvalitet! Och visst ja.. 10 år gamla  ;D

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #12 skrivet: augusti 13, 2019, 08:57:58 »
Bytte även fjädrarna fram på 360in eftersom tidigare ägaren hade monterat på tok för hårda fjädrar fram! 16mm husvagnsfjädrar till ford scorpio trodde han att det va.
Det fick bli sänkningsfjädrar bak till volvo 240 istället som passade klockrent efter jag kortat dom :)

Ingen turbo bil utan en riktig pysa högt ventil va? :D

Med "nyrenoverad" turbo med delar från en mitsu 12t i bättre skick och monterad vevhusburk då den spyr ur sig väldigt mycket olja..
Brickade även wastegaten lite för mycket så fick skenladd på 1,2-1,3 bar. Fick ta justera lite så två vanliga m8 brickor ger nu ca 0,7bar i laddtryck. Det får bli max på den egentligen slitna turbon :)
Bjuder även här på att man är bra klantig ibland.. gjorde en motortvätt och slog in luftfiltret i en plastpåse som jag glömde bort.. Den komprimerar luftfiltret ganska bra när man startar bilen  ;D

Än så länge har jag inte behövt köpa en ända pryl till 360in utan bara monterat sånt som legat i bra och ha skåpet :D Så jag tror jag ska unna bilen ett nytt 16t aggregat i vinter ihop med endel putsande på rosten och heslt två nya kofångare till bilen då båda är i dåligt skick.
Är det någon som vet om det är samma kofångare bak på Sedan som coupen?
« Senast ändrad: augusti 13, 2019, 09:03:37 av Tommy^_ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #13 skrivet: augusti 16, 2019, 23:49:28 »
Härligt Tommy!

Härligt med nya bromsar bak.
Superfina fjäderben! Ser ju helt nya ut  :o
Fina tryckrör med.
Och ambitiös vevhusventburk!

Bilen och forumet tackar dig för din insats!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #14 skrivet: augusti 19, 2019, 21:41:33 »
Tackar 😀
Ja det va inte vad jag hade tänkt att lägga pengar på men det är skönt att veta att det är i bra skick :)
Nu är det bara längsgående rören jag inte bytt i broms äg på bilen!

Fjäderbenen och en hel del plåt har jag skänkt till Peter och Camilla till deras R-sport :) Vill att den ska bli i så nära nyskick den kan bli!
Ska ju ändå bygga egna ställbara fjäderben till min och då vill jag inte kapa upp ett par så fina ben!

Vevhusburk och slang ska göras om i vinter så det blir ordentligt draget. Nu va det bara funktion jag ville ha 😀

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #15 skrivet: augusti 19, 2019, 21:44:06 »
Har polerat den lite ikväll så den är redo för Eskilstuna veterandag på söndag. Den är inte jättefin i skicket men vill ju göra det så bra som möjligt!

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #16 skrivet: augusti 22, 2019, 14:17:58 »
Den ser ju riktigt fin ut!!

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #17 skrivet: augusti 27, 2019, 10:07:48 »
Den ser ju riktigt fin ut!!

Tack! Den har lite märken o bulor tyvärr men den har ju ändå 31år på nacken 😀

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #18 skrivet: augusti 27, 2019, 10:31:57 »
Eftersom Saab vädret höll i sig bra länge så fick man börja göra i ordning förvaringsytor i garaget istället. Och det har stått vansinnigt mycket gammalt skräp där sen 70 talet men nu behövs platsen till annat :)

Vi är väl inne på 5e släpkärran med bara trä avfall. Gamla lastpallar o trasiga bänkar osv  :-\

Har även börjat få i ordning på golv o väggar i sommarstugan. Så helt syslolös har jag inte varit

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #19 skrivet: augusti 27, 2019, 10:36:12 »
Den dagen man fick med bra väder så passa på att vara ute på sjön en stund :)

Sen nu i Söndags så bar det av mot Eskilstuna med Peter och Camilla i deras R-sport!

Va dåligt med 300 serien bilar tyvärr men en otroligt fin 343 stog det där!

Tommy^_

  • Betalande Medlem
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 229
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #20 skrivet: augusti 27, 2019, 10:43:59 »
Så nu har man väl officiellt en utställningsbil eftersom man fick en fin liten plakett ;D

Gjorde även lite fynd på loppmarknade med lite skivor och småkrams men det viktiga va en ny turbo till 360in så jag slipper släppa blåa poffar då och då  :D
Även några amerikanska regplåtar som jag sakta men säker fyller garageväggarna med. Dom har ju ändå dom snyggaste regskyltarna i världen skulle jag vilja påstå

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #21 skrivet: augusti 27, 2019, 12:58:18 »
Grattis till plaketten. Och visst det var en fin 343á, men den har nog blivit ännu lite snyggare med 3 liters motoralternativet.......... ;D

/M

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #22 skrivet: augusti 31, 2019, 21:38:55 »
Grattis till allt Tommy!

Och till streetvolvo: Du skulle ställt din bil bredvid där på gräset  ;D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frellumstad

  • Medlem
  • Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 209
    • Visa profil
SV: Volvo 360 Sedan Glt -88
« Svar #23 skrivet: april 30, 2023, 11:06:37 »
Och lite av en klassiker på 300 så va difflocket dåligt så när jag skulle fylla på olja så fick jag ut hela pluggen och gänghylsan. Fram med tigen! :)

Hei Tommy!
Hva slags diff. Brems er dette? :o
Er det en sjangs for å kunne se mer om hvordan du har oppgradert til Volvo 240 bremser foran??
Har 360 turbo selv og de originale bremsene er skummelt å kjøre med! :-\
Ivan
___________________________
x Volvo 244DL B21A `81
x Volvo 360GL B200K `87
   Volvo 360GL B200K`84
   Skoda Octavia 1,9tdi 4x4 '06