Författare Ämne: Volvo 360 88 -SÅLD-  (läst 11989 gånger)

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Volvo 360 88 -SÅLD-
« skrivet: juli 27, 2019, 19:27:15 »
Modell: Volvo 360 Gl

Årsmodell: 1988

Historia: Två tidigare brukare varav en kört max 10 mil med den. Stått avställd i garage i 8 år och gick genom besiktningen blankt.  18 2xx mil har den gått.

Framtidsplaner: Rusta upp och ha som åka till jobbet bil.

Saker jag vet nu ska göras.
( ) Ej påbörjat
(/) Påbörjat men ej färdigt
(x) Färdigt
 
  (X) Motorkuddar. (Se lösningen längre ner)
  ( ) Byta till stryväxel med styrservo.
  ( ) Större översyn/service.
  ( )Byta stötdämpare runt om (Ganska låg vänster fram)
  (/) Sänka, coilovers fram och sänkblock bak. (Kapat fjädrarna fram)
  ( ) Sänka ner förarstolen, innebär större modifiering antingen på stolen eller golvet.
  ( ) Byta till sportratt.
  ( ) Montera gula varselljus.
  (/) Montera stereo och högtalare. (Gjort men kommer uppgraderas)
  ( ) Motorrums tvätt.
  (/)Bygga något roligt avgasrör. (Kapat bort sista dämparn)
  ( ) Jalusi
  ( ) Vinge av den större modellen.
  ( ) Slotmags fälgar.
  ( ) Montera sidokjolar.

Övrigt: En väldigt pigg och rolig bil som jag inte ångrar att jag köpte.
Brorsan hade svårt att hänga på med sin 740.
Har även märkt att den går köra på ner mot 1000 varv utan problem, detta brukar vara ganska slött med en 740.

Köpte den för att jag tänkte ha den som vinterbil men insåg redan innan köp att den är alldeles för fin för det.

Hittade även ett par nya sidokjolar på tradera för 300 kr!







Bilen har haft inneboende! Såg inga gnagade kablar iallafall.




« Senast ändrad: september 13, 2019, 07:18:13 av Tungfot97 »

Tubbe

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2019, 20:17:33 »
Ser fin ut ju :)
Blir kul att följa o se vad som händer framöver :)
Såg ronny o ragge kiosken, är du härifrån tro?

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #2 skrivet: juli 27, 2019, 22:31:28 »
Ser fin ut ju :)
Blir kul att följa o se vad som händer framöver :)
Såg ronny o ragge kiosken, är du härifrån tro?
 
Tackar!
Nja inte riktigt, bor i Vimmerby trakterna.

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2019, 10:01:20 »
Idag bytte jag till sommardäcken då mannen jag köpte den av förmodligen var lite vimsig. Han skickade med mig dubbfria vinterdäck men när jag kollade noga så satt dom på bilen alla i fel rotation ;)
Han sa även flertal gånger att bilen är en 343.

Smörjde in alla hjulbultar i kopparpasta då dom var väldigt torra och kikade över bromsarna fram. Allt såg okej ut.

Hittade även orsaken till att bilen är ganska mycket lägre vänster fram.



Ser ut som att fjäderskålen rostat loss och sen blivit dit svetsad igen.
Var även svetsat på samma ställe på andra sidan fast mycket mer seriöst. Är det svetsat där orginal eller är det en 360 sjuka att det rostar där?

Lite kul ändå då jag funderat på ifall man kan sänka en bil på detta sätt och få det godkänt, uppenbarligen går det men om det är optimalt vetetusan!

Får bli nytt fjäderben framöver då jag misstänker att detta kommer strula till det när jag ska sänka bilen seriöst.
« Senast ändrad: augusti 02, 2019, 23:46:55 av Tungfot97 »

kvist90_

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 460
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2019, 10:42:38 »
Ser ju ut och vara en fin 360 du har hittat :D

Fjäderskålarna bukar rosta och få nerslag på bes. vet att de gick att köpa lösa skålar innan.
Fick byta på en 360 ja hade innan men de va ett bra tag sen.
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #5 skrivet: juli 30, 2019, 00:35:00 »
Hej och välkommen och grattis till sidokjolarna! Såna växer inte på träd! Bild på dem?  :P

Vända bladfjädrarna kan man inte göra på 360.

Att sänka bilen genom att flytta ned undre fjäderskålarna på fjäderbenet ger lägre bil med bibehållen fjädringsväg (tills hjulet tar i taket i hjulhuset).
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2019, 18:57:26 »
Idag fick jag hem mina sidokjolar och  var tvungen att hänga dit en direkt. Blev snyggare än jag trodde och slotmagsen lär nog sitta som en smäck ;)



Vet någon vad kjolpaketet dom hör till heter? Tror jag hittade dom på en googlebild.



Tips på frontläpp som sitter fint på en 360? såg att rpglasfiber sålde en men fanns ingen bild.

360n har gått fint men jag stör mig oerhört på att jag ständigt måste spänna fläktremmen.

Hade loss generatorn igår och satte dit några brickor som fattades och bytte övre staget då jag tyckte bussningen var i mjukaste laget. Men ändå började remmen skrika nu i eftermiddag.

Vad bör jag kolla/byta? Remmen är ny sen 20 mil och har nog spänt den ungefär 10 gånger..

Blir lite tokig på detta då jag verkligen inte hittar felet och måste köra med skrikande rem genom samhället om nätterna ibland då jag jobbar natt.

Sen undrar jag ifall någon vet hur lång distans som behövs för att få dit universal motorkuddar? Orkar inte göra någon större ombyggnad nu så tänkte bara göra e distans av en rörbit eller något.

Ska totallängden på distans och nya kudden vara lika lång som original kudden?
« Senast ändrad: augusti 02, 2019, 23:49:10 av Tungfot97 »

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #7 skrivet: augusti 02, 2019, 23:55:26 »
Idag började jag fixa motorkuddarna. Fick bli växellådskudde till 740, var det som fanns på biltema..
Byggde en distans av en bit avgasrör, visar mer imorgon!



Märkte att alla bilder försvunnit i tråden, verkar som forumbilder.se lagt ner så fick lära mig imgur. Hoppas bilderna får vara kvar nu.
« Senast ändrad: augusti 02, 2019, 23:58:19 av Tungfot97 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #8 skrivet: augusti 04, 2019, 21:01:21 »
Coolt med såna ovanliga sidokjolar! Och slotmags på 360 är heller inte särskilt vanligt.

Nu ser det ut som bilderna är tillbaka va?
Annars får du ladda upp direkt i dina inlägg så ligger de på 300powers webhotell. Mycket tryggare förhoppningsvis!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #9 skrivet: augusti 04, 2019, 23:23:03 »
Coolt med såna ovanliga sidokjolar! Och slotmags på 360 är heller inte särskilt vanligt.

Nu ser det ut som bilderna är tillbaka va?
Annars får du ladda upp direkt i dina inlägg så ligger de på 300powers webhotell. Mycket tryggare förhoppningsvis!
Jodå alltid gillat slotmags och brorsan har en uppsättning 14 tum som jag tyckte var för små att sätta på hans 740 eller min Amazon ;)

Japp, jag laddade upp dom på imgur, hade ingen aning att denna sida hade en bildfunktion.

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #10 skrivet: augusti 04, 2019, 23:31:18 »
Någon fortsättning på motorkudds bygget får ni inte, ville få det gjort fort så glömde ta bilder.

Men bilen gick mycket finare med färska motorkuddar iallafall ;)

Så den fick följa med ut i svampskogen, skörden var väl inte så värst stor men 360n puttrade på fint!


« Senast ändrad: augusti 04, 2019, 23:33:16 av Tungfot97 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #11 skrivet: augusti 05, 2019, 17:00:34 »
Vacker bil i vacker skog!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #12 skrivet: augusti 08, 2019, 19:46:40 »
Har stått still med 360 skruvandet nu ett tag men har nu kört runt 50 mil med den och är nöjd med den.
Saknar dock styrservo men såg att det finns styrväxlar för servo så får bli att köpa en sån.

Stör mig också på att den är tjurig att tanka, får hålla halvfart på munstycket annars slår det bara ifrån. Är dessa bilar så eller bör jag se över min tankluftning?

Dock verkar den ganska bränslesnål, kör ca 25 mil på en halvtank.
Men kör ofta på låga varv då den klarar att köra på både 4an och 5an i stan utan problem :)

Har lite beslutsångest angående stereoval.

Hittade denna på skroten för ett tag sen och tänkte att den kanske passar fint i 360n.
Eller ska man gömma en modern stereo i handskfacket?
Problemet då är att det kommer ta upp nästan mer än halva handskfacket.

Kommer köra en bluetooth mottagare i cd ingången och koppla alla högtalare på slutsteg om jag väljer den gamla stereon. Kanske sätter dit ett till aux uttag på baksidan för mottagaren för att hålla det diskret. 

Tubbe

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #13 skrivet: augusti 09, 2019, 14:11:57 »
Jag tycker att de hade varit fränt med gammal stereo utseendemässigt o sen nån grej så du kan ha blåtand eller aux på den ;)
Finns oxå riktigt klassiska stereos med inbyggda moderna funktioner att köpa, dock rätt dyrt..
Själv kör jag med ny androidstereo i min, beror ju helt på va man vill ha för stuk :)

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2019, 17:20:22 »
Jag tycker att de hade varit fränt med gammal stereo utseendemässigt o sen nån grej så du kan ha blåtand eller aux på den ;)
Finns oxå riktigt klassiska stereos med inbyggda moderna funktioner att köpa, dock rätt dyrt..
Själv kör jag med ny androidstereo i min, beror ju helt på va man vill ha för stuk :)

Den gamla jag har finns det aux ingång på, så jag tänkte skaffa en blåtandsmottagare man sätter i aux hålet.
Tycker retro stereona som finns att köpa inte redigt passar i en 360, dom är mer för 60 tals bilar och neråt!

Tubbe

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #15 skrivet: augusti 09, 2019, 19:30:52 »
Ahaa okej de blir ju perfekt då :)
Ja jo det har du rätt i.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #16 skrivet: augusti 16, 2019, 23:55:51 »
Gillar din tanke med gammal stereo och ny dold teknik bakom!

Angående tankningen så går det inte bara hänga i munstycket och tanka utan man måste stå och hålla upp handtaget så att det pekar mer rakt ner. Så är det på mina i allafall. Har stört mig men inte tillräckligt för att klura ut en lösning.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #17 skrivet: augusti 20, 2019, 15:26:06 »
Har nu satt in den gamla stereon och kör för tillfället via aux sladd. Som vanligt äger jag ingen sån sladd som inte är glapp eller trasig så det låter lite halvkasst och alla högtalare hänger inte alltid med.
Kassett lät alldeles för dåligt för min smak.
Får väl bli en bluetooth mottagare senare när det blir dags för ett steg också.

Funderade lite på något så man slipper stereon fast koppla in på den ändå så man iallafall använder volymknappen på den, men det får bli ett senare kapitel.

"Råkade" testa börna med den och det var en riktigt rolig bil att bränna däck med.
Så nu velar jag fram och tillbaka hela tiden ifall jag ska köpa en till lite mer sunkigare 340/360 som bus/vinterbil eller ska jag ta denna och skaffa en annan bil som brukis?

Tycker egentligen bilen är för fin att busa sönder men är samtidigt så jäkla kul att leka.

Vad hade ni gjort?
Dessa bilar är ju egentligen inte så dyra i inköp så leta reda på en till är ju inte omöjligt.

Aja här har ni ett klipp på en börn iallafall ;)
 https://www.youtube.com/watch?v=tUIPR5DhNss

streetvolvo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 327
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #18 skrivet: augusti 22, 2019, 14:15:31 »
 ;D Jo, det där kan man kalla en BÖRN!!!

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #19 skrivet: augusti 22, 2019, 22:58:32 »
;D Jo, det där kan man kalla en BÖRN!!!
Jodå, lika bra att nöta lite när man väl bromsat upp ;)

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #20 skrivet: augusti 22, 2019, 23:07:03 »
Har nu börjat fixa min 740 jag körde med halva förra vintern.
Ska ha den som lekbil så 360n inte utsätts för onödigt våld ;)

Hade börjat bygga om 740n till okapad A-traktor för att tjäna några kronor, men vafan tappade suget då epa inte var så kul när man är över 20 haha.

Kommer framöver länka till min och mitt umgänges Youtubekanal där 360n kommer synas en del. Kanalen har dock varit inaktiv några månader nu men till helgen ska vi sparka igång den igen.

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 - Tungfot97
« Svar #21 skrivet: augusti 25, 2019, 20:24:12 »
Var på skroten i fredags och hittade 3st Hella 3000 som jag fick snorbilligt. Perfekt då jag kikat lite på Hellas 3000 och 3003 då jag tänkt att stora extraljus med vita kåpor borde se fett ut på 360n.

Nu till problemet, jag vet inte riktigt hur jag ska fästa dom. vill helst inte borra i stötfångaren.

Tungfot97

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
SV: Volvo 360 88 -SÅLD-
« Svar #22 skrivet: september 13, 2019, 07:29:43 »
Måste tyvärr komma med den lite tråkiga nyheten att jag igår sålde 360n.

Efter att kört med min 740 i ca 2 veckor konstaterade jag att 360n nu bara skulle bli stående och har väldigt begränsat med parkeringar på gården plus att jag redan hade en bil för mycket så var tvungen att sälja av någon.

Fick nästan det dubbla mot vad jag gav för den och köparen hade i snart ett års tid letat efter en fin 360 och tyckte det var ett bra pris så blev en snabb och smidig affär!

Har dock kvar sidokjolarna då han inte verkade så sugen på dom och hade platsbrist i båda bilarna.

Lite tråkigt att behöva sälja efter att ha ägt den bara en månad.

Men har länge velat testa 360 då det var en sån som både jag och min bror åkte i från BB och visst gillade vi båda bilen men avsaknaden av både styrservo och benutrymme gjorde att det inte levde upp till mina förväntningar.