Författare Ämne: Hackig start med varm motor  (läst 9317 gånger)

Johoooan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hackig start med varm motor
« skrivet: augusti 11, 2019, 22:45:36 »
Hej, ny till forumet då jag just inhandlat min första 360. Har ett problem att då jag ska börja köra på 1an så får den "kärringstoppsryck" tills den kommer iväg. Det händer inte om jag börjar på 2an men tror det har hänt med backen också. Händer aldrig då bilen är kall häller. Det är en 360 gl från 87, har inga andra problem med koppling eller motor vad jag vet. Ev att det blir lite varm om jag står på tomgång kan vara relevant. Super tacksam för svar

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hackig start med varm motor
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2019, 00:03:49 »
Hej, ny till forumet då jag just inhandlat min första 360. Har ett problem att då jag ska börja köra på 1an så får den "kärringstoppsryck" tills den kommer iväg. Det händer inte om jag börjar på 2an men tror det har hänt med backen också. Händer aldrig då bilen är kall häller. Det är en 360 gl från 87, har inga andra problem med koppling eller motor vad jag vet. Ev att det blir lite varm om jag står på tomgång kan vara relevant. Super tacksam för svar

Hej och välkommen!

Det var ett lite mystiskt och ovanligt problem du hade med din 360!
Jag tänker att det har med lamell/tryckplatta/svänghjul att göra.
Att det då inte uppkommer på tvåans växel har väl med friktionsvärme, motstånd och belastning att göra.
Det finns ju en gummi"lucka" på kopplingshuset du kan ta loss och kika in i hålet och se om du ser något konstigt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Hackig start med varm motor
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2019, 15:14:01 »
Är alltså motorn orkeslös/rycket på låga varv med lite gas när den är varm? Startar du på tvåan gasar du ju lite mer.
Gissar i så fall att den får för lite bränsle på tomgång, är det bil med förgasare gissar jag på tjuvluft eller kanske det bara går att skruva ut bränsleskruven några varv, den kan ha blivit inskruvad för avgastest av tidigare ägare.

Johoooan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Hackig start med varm motor
« Svar #3 skrivet: september 10, 2019, 17:41:25 »
Hej, ny till forumet då jag just inhandlat min första 360. Har ett problem att då jag ska börja köra på 1an så får den "kärringstoppsryck" tills den kommer iväg. Det händer inte om jag börjar på 2an men tror det har hänt med backen också. Händer aldrig då bilen är kall häller. Det är en 360 gl från 87, har inga andra problem med koppling eller motor vad jag vet. Ev att det blir lite varm om jag står på tomgång kan vara relevant. Super tacksam för svar

Hej och välkommen!

Det var ett lite mystiskt och ovanligt problem du hade med din 360!
Jag tänker att det har med lamell/tryckplatta/svänghjul att göra.
Att det då inte uppkommer på tvåans växel har väl med friktionsvärme, motstånd och belastning att göra.
Det finns ju en gummi"lucka" på kopplingshuset du kan ta loss och kika in i hålet och se om du ser något konstigt!
Tack så mycket! Ska absolut ta en titt, antar att jag måste få en bra kik från undersidan då? Har aktivt drömt om att problemet ej har med koppling/växellåda att göra men det låter ju som ett vettigt svar. Vars letar jag upp luckan där?

Är alltså motorn orkeslös/rycket på låga varv med lite gas när den är varm? Startar du på tvåan gasar du ju lite mer.
Gissar i så fall att den får för lite bränsle på tomgång, är det bil med förgasare gissar jag på tjuvluft eller kanske det bara går att skruva ut bränsleskruven några varv, den kan ha blivit inskruvad för avgastest av tidigare ägare.

Jaa precis, har dock insprutning (tror jag) eftersom att jag ej har en manuell choke. Läste något om att alla 360s har manuell om det är förgasare. Men din teori får mig att undra, bilen kan va trött på morgonen.. kanske att den får lite för lite soppa då. Hur justerar jag bränsleflödet för att testa? Tack för svaret!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hackig start med varm motor
« Svar #4 skrivet: september 13, 2019, 23:27:01 »
Hej, ny till forumet då jag just inhandlat min första 360. Har ett problem att då jag ska börja köra på 1an så får den "kärringstoppsryck" tills den kommer iväg. Det händer inte om jag börjar på 2an men tror det har hänt med backen också. Händer aldrig då bilen är kall häller. Det är en 360 gl från 87, har inga andra problem med koppling eller motor vad jag vet. Ev att det blir lite varm om jag står på tomgång kan vara relevant. Super tacksam för svar

Hej och välkommen!

Det var ett lite mystiskt och ovanligt problem du hade med din 360!
Jag tänker att det har med lamell/tryckplatta/svänghjul att göra.
Att det då inte uppkommer på tvåans växel har väl med friktionsvärme, motstånd och belastning att göra.
Det finns ju en gummi"lucka" på kopplingshuset du kan ta loss och kika in i hålet och se om du ser något konstigt!
Tack så mycket! Ska absolut ta en titt, antar att jag måste få en bra kik från undersidan då? Har aktivt drömt om att problemet ej har med koppling/växellåda att göra men det låter ju som ett vettigt svar. Vars letar jag upp luckan där?

"Luckan" i svart gummi sitter här där jag satt plexiglas på min, alltså strax ovanför/bakom framvagnsbalken:
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Johoooan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
SV: Hackig start med varm motor
« Svar #5 skrivet: september 15, 2019, 22:16:24 »
Ska kolla in i det! Tappade ändå avgasröret idag så får ta upp den i en lyft  ;D