Författare Ämne: Kinkig växellåda  (läst 6323 gånger)

Siclair

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Kinkig växellåda
« skrivet: augusti 17, 2005, 18:50:12 »
Nybliven 360 GLT ägare ;D. Motorn spinner som en katt och har rullat precis över 20000 mil. Bytt motorolja, kylare, vattenpump o lite remmar. Men den har fortfarande problem.


1. För det första så är ettan och tvåan lite kinkiga att få i ibland men inget jag inte kan leva med. Om jag ska lägga i backen brukar jag få lägga i trean först. Annars skrapar det fint i lådan. Kan det bero på glapp i växelförarstången?

2. Vad som däremot gör mig orolig är ett skrapliknande ljud som kan uppstå om man gasar häftigt när men redan rullar. Brukar uppstå på treans växel. Är det kopplingen som glider?

3. Sen så kan man höra ett mycket lätt skrapliknande ljud (inte alltid) när man växlar i farten. Är det synkringarna? Jag skulle tro att man inte bytt olja i växellådan sen den byttes första gången dvs efter 1000 mil. Kan ny olja eventuellt motverka oljudet?

4. Det verkar även som om bilen får slag när man acellererar häftigt. Som om kardanen glappar mellan kopplingen och växellådan.

5. Vid stora rattutslag (på parkering) så knakar det om framvagnen. Jag antar att något behöver smörjas, men vad (styrleden)?

Hur brukar ni göra som inte har tillgång till en lyft? En gör det själv verkstad tar ju runt 100 spänn i timmen. Och om man inte får ihop allt på en gång så blir det en dyr historia.
Finns det någon lösning om man inte har något annat än en parkeringsplats att tillgå.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2005, 19:11:13 »
1. Förmodligen så är det lamellen som kärvar på transaxeln så den inte frikopplar ordentligt. Rätt så vanligt fel tyvärr.

2. Du kan enkelt testa om din koppling är sliten genom att åka på fyran eller femman, trycka full gas och snärta till på kopplingen. Motorvarvet ska snabbt gå tillbaka till samma som du hade innan du trampade till på kopplingen.
Det är förmodligen inte kopplingen som slirar i ditt fall, då skulle motorvarvet öka snabbare än hastigheten (svårt att förklara) och skrapljud är ovanliga när det är kopplingen som är fel på.

3. Det är förmodligen synkringarna som börjar bli lite trötta. Kan bero på att din koppling inte verkar vilja frikoppla ordentligt. Ny olja (gärna med nån Omega tillsats) kan hjälpa men enda riktiga medicinen är att renovera eller byta växellådan.

4. Det finns en annan tråd om ett liknande problem, vet inte om det var nån som kom fram till vad det berodde på.

5. Svårt att säga, men jag skulle gissa på topplagringen till fjäderbenet eller att en fjäder är brusten så den inte ligger still i tallriken. Kan också vara en spindelled som låter, men det är inte lika vanligt. Styrled har jag aldrig varit med om att den låter som du beskriver.

Hoppas du fick några saker att kolla iaf, lycka till! Inte roligt med fel på pärlan  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Siclair

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #2 skrivet: augusti 18, 2005, 21:37:03 »
Tack för svaren preformance!

Tänker byta växellådsolja i morgon och om det är möjligt även i differentialen. Upptäckte nämligen att hela lådan var täckt av olja, illa. Ska syna hela underredet med en stark lampa.

1. Är det något jag behöver tänka på när jag byter oljan?

2. Går det bra att använda SAE 90, API GL5 i både växellådan och differentialen?

3. Det nämndes något om en damask i något inlägg, sitter den på kardanen in i växellådan?
« Senast ändrad: augusti 18, 2005, 21:43:29 av Siclair »

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #3 skrivet: augusti 18, 2005, 21:42:39 »
Varsågod, forumet är till för att hjälpa!

1. Ha gott om papper till hands, det blir lätt lite kletigt och gammal ATF och hypoid olja luktar inte alltför gott  :P

2. Har för mig att det ska vara ATF olja i M47 lådan, men jag kan ha fel. Kolla i instruktionsboken för att vara säker. Oljan du nämner låter som att den borde funka i bakaxeln, men som sagt så skadar det inte att kolla i boken.

3. Vet inte vilken damask som menas. Enda som jag kan komma att tänka på nu är till drivknutarna. Transaxeln (som det egentligen heter när vxl-lådan sitter på bakaxeln bör det inte sitta någon damask på då den inte är öppen utan ligger i ett rör. Förmodligen sitter det bara en packbox där.
Förare TEAM EGON RACING

Siclair

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2005, 21:48:16 »
Enligt Haynes bok och manualen ska det vara ATF-olja. Så det jag har funkar alltså bara till diffen. Kunde inte se att de hade någon ATF-olja på biltema. Grrr.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2005, 21:52:32 »
Skulle bil förvånad om det inte finns ATF olja på Biltema. Dom har (eller hade ifjol iaf) till och med LHM olja till Citroëns fjädring...
Det går inte många liter i lådan så i värsta fall får du väl handla på Mekonomen eller på macken. Kanske kan funka också med en riktigt tunn motorolja också, men jag är tveksam. ATF oljan som ska vara är nästan löjligt blaskig...
Förare TEAM EGON RACING

Siclair

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2005, 22:05:44 »
Hmmm Så ATF-olja är för automatiska växellådor (Automatic transmission fluid). Låter inte det lite konstigt att ha i en manuell växellåda? Det var därför jag inte hitta det på biltema, dvs jag letade efter ATF betäckningen på icke automatlådsolja.  ::)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2005, 22:08:07 »
Nja, det är väl kanske lite konstigt, men inte så ovanligt.
Dom flesta äldre styrservopumpar använder ATF olja. Likaså funkar det med ATF olja istället för förgasarolja. Har för mig Bosse bildoktor hade kommit på ytterligare nåt herrejösses användningsområde för det också  :)
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2005, 23:41:49 »
Det ska va ATF. Om jag inte minns helt fel så gick det i ganska exakt 1liter olja när jag bytte på en gamal 240 jag hade. Fast det va en M45 så köp två liter så ska det nog räcka. Kan ha fel, kanske va exakt 2 liter... Det va ca 3 år sen jag gjorde det bytet.

Freedo

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2005, 00:01:04 »
Om jag inte minns helt fel, så ska det vara antingen 2,8 elelr 3,0 L i M47R. Det var skillnad på årsmodellerna. Står i Haynesboken men vet inte var min är nu.

Mace

  • Medlem
  • Antal inlägg: 109
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #10 skrivet: augusti 20, 2005, 17:13:42 »
bosse bildoktorn gillar att kleta omkring med fingrarna i ATF olja  :) (vem gör inte det hehe)
"Livet börjar vid 300"

Siclair

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Re:Kinkig växellåda
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2005, 21:38:09 »
Kör upp bilen på lyften, tar fram min arbetslampa och sätter igång. Fixar en M13 till bulten och börjar dra. *Jävlar vad den satt fast da!* *Nu får jag ta i* *Nnnnnghh! :-X*

Bulten var sliten från början och blev runddragen med hylsan. Inte ens en rörtång kunde rubba skiten. Den liknar inte längre en bultskalle överhuvud taget.

Fick istället tömma lådan via påfyllningshålet med en spruta. Gick utmärkt. Nu väntar bara att byta olja I diffen.

Såg även när jag var under bilen att damasken till kopplingen hade lossnat. Sitter nu fast. Innandömmet var fullt med rost (på en annars rostskonad bil). Kanske därför det kan skrapa lite om man släpper upp kopplingen snabbt.