1. Förmodligen så är det lamellen som kärvar på transaxeln så den inte frikopplar ordentligt. Rätt så vanligt fel tyvärr.
2. Du kan enkelt testa om din koppling är sliten genom att åka på fyran eller femman, trycka full gas och snärta till på kopplingen. Motorvarvet ska snabbt gå tillbaka till samma som du hade innan du trampade till på kopplingen.
Det är förmodligen inte kopplingen som slirar i ditt fall, då skulle motorvarvet öka snabbare än hastigheten (svårt att förklara) och skrapljud är ovanliga när det är kopplingen som är fel på.
3. Det är förmodligen synkringarna som börjar bli lite trötta. Kan bero på att din koppling inte verkar vilja frikoppla ordentligt. Ny olja (gärna med nån Omega tillsats) kan hjälpa men enda riktiga medicinen är att renovera eller byta växellådan.
4. Det finns en annan tråd om ett liknande problem, vet inte om det var nån som kom fram till vad det berodde på.
5. Svårt att säga, men jag skulle gissa på topplagringen till fjäderbenet eller att en fjäder är brusten så den inte ligger still i tallriken. Kan också vara en spindelled som låter, men det är inte lika vanligt. Styrled har jag aldrig varit med om att den låter som du beskriver.
Hoppas du fick några saker att kolla iaf, lycka till! Inte roligt med fel på pärlan