Författare Ämne: Ingen värme och fläkten går bara på läge 1 och 2  (läst 11339 gånger)

360drivingfast

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
Ingen värme och fläkten går bara på läge 1 och 2
« skrivet: september 17, 2005, 13:37:01 »
Vajern till värmereglaget är trasigt men man kan ju ställa in själv på värmekranen i motorrumet men ingen skillnad i värme blir det bara kallt. Vad är felet? ??? Sedan så går bara fläkten på läge 1 och 2 men stannar när man vrider till läge 3. Vad är felet där? ??? har bytt själva reglaget men blev inte bättre. Please Help!!!! Jag fryser öronen av mig!!!
« Senast ändrad: september 17, 2005, 13:37:35 av 360drivingfast »

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Ingen värme och fläkten går bara på läge 1 och 2
« Svar #1 skrivet: september 17, 2005, 13:39:13 »
Du har kanske fått en luftficka i värmepaketet så vattnet kan inte cirkulera?
Har för mig att fläkten går på olika säkringar för olika farter, har för mig att jag knäckte en säkring till bakljusen eller vad det nu än var och då funkade endast läge 3 på min fläkt...
Förare TEAM EGON RACING

360drivingfast

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 17, 2005, 13:56:39 »
Hur luftar jag det då? Var sitter säkringarna til den? Vid torpedväggen på vänster sida där de andra sitter eller?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 17, 2005, 15:19:28 »
Jag tror inte det sitter nån luftnippel på 300-bilarna så det är nog bara att öppna värmekranen fullt, se till att det finns gott om vatten i expansionskärlet, varmköra motorn så termostaten öppnar och kanske klämma lite på kylarslangarna och varva till nån gång så ska det fixa sig.
Jepp, säkringarna sitter i säkringscentralen på torpedväggen, åtminstonde den för läge 3.
Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

360drivingfast

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 17, 2005, 15:59:00 »
Enligt Haynes boken så sitter det en luftningsskruv på en slang vid värmepaketet. Men jag har inte lyckats hitta den.

360drivingfast

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 17, 2005, 16:11:57 »
Hur lägger jag in en bild?
« Senast ändrad: september 17, 2005, 16:13:48 av 360drivingfast »

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 17, 2005, 16:24:45 »
Ok, det är då inget som jag lyckats se iaf...
Mefistofeles måste regga dig som medlem innan du kan bifoga bilder i inläggen, om du har nån server du kan ladda upp bilderna till kan du länka därifrån.
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 17, 2005, 16:32:16 »
Såhär ser slangarna ut i Vadis. Visst har du B200?
Förare TEAM EGON RACING

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 17, 2005, 16:36:57 »
Och så här ser värmepaketet ut innan chassinr 154579
Jag kan inte se några luftnipplar men nu har jag bara kollat på -87 årsmodell med B200F så det kanske skiljer mellan årsmodellerna....
Förare TEAM EGON RACING

360drivingfast

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 17, 2005, 16:38:18 »
Får väl ta testa att göra som du sa i början av inlägget. Återkommer med svar imorgon.
« Senast ändrad: september 17, 2005, 16:47:14 av 360drivingfast »

360drivingfast

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 19, 2005, 16:36:12 »
Jaha nu har jag kollat säkringen och den var hel. Har även försökt få ordning på värmen utan framgång. Vad kan det var för fel med värmen? Och är det fläktmotorn som har sagt upp sig på högsta eller? Är så trött på den här bilen så jag har lust att skrota den. Inget ont om 300 bilar.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: september 19, 2005, 17:40:04 »
Är själva värmekranen hel så den verkligen öppnar när du vrider på den? Kommer inte ihåg hur det satt nu men det borde väl kanske gå att plocka bort den och bara sätta dit en rörstump? Funkar det inte då heller måste det vara tätt någonstans i systemet så inte vattnet kan cirkulera.
Har svårt att tro att fläktmotorn skulle ha gett upp då det är samma lindning till alla farter. Det sitta bara ett motstånd inne i värmepaketet som minskar strömmen när du väljer läge 1 och 2. Tror på kabelfel eller otillräcklig jord när det gäller fläkten.
Klart du inte ska skrota! Bygg ultra lätt race bil av den istället! Då behöver du ändå inte varken fläkt eller värme  ;)
Förare TEAM EGON RACING

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: september 21, 2005, 19:22:15 »
Har svårt att tro att fläktmotorn skulle ha gett upp då det är samma lindning till alla farter. Det sitta bara ett motstånd inne i värmepaketet som minskar strömmen när du väljer läge 1 och 2. Tror på kabelfel eller otillräcklig jord när det gäller fläkten.
Nästan rätt om jag känner Volvo rätt!  ;) Det sitter med all säkerhet mycket riktigt ett fläktmotstånd som genom att man på fläktvredet skickar spänningen genom olika kombinationer av trådar med olika resistans varierar inkommande matning till fläkten. Detta bör dock sitta i lufttrumman mellan fläkten och värmepaketet.  Måste bara få mopsa upp sig lite när man är nykomling!  ;)
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: september 21, 2005, 20:06:54 »
Lite jobbig tråd då det är två fel som inte har med varandra att göra...
Det sitter som sagt en ventil på slangen från motorn till värmepaketet.
Skruva bort slangen på ventilen som går mellan motorn och ventilen och ha då kranen i stängt läge, kallt i bilen.
Då ska det bara komma vatten från motorsidan om det är bra.
Öppna sedan kranen med reglaget inne i bilen (be någon om hjälp med det) och kontrollera samtidigt att det kommer vatten ur ventilen och att armen på ventilen rör sig som den ska.
Är allt Ok hittills så lossa slangen från värmepaketet till motorn. Håll slangen högt så inte så mycket vatten rinner ut. Låt lite rinna så du ser att det finns vatten. från motorn ska det också rinna, annars så kan det va ett stopp där.
Blås nu i ventilen, då bör det komma vatten ur den andra ledningen. Blir det ett mottryck när du blåser är det stopp i värmepaketet eller någon slang på vägen.
Fortfarande allt ok så är det med 99% säkerhet en luftficka som du inte fått bort.
Bara sätta ihop och lufta ordentligt.

Du har inte skruvat i kylsystemet under tiden då du inte använt värmen i bilen (sommar halvåtet)? Om JA, vad gjorde du då.

Att fläkten inte går på högsta hastigheten tror jag beror på brott någon stans på vägen. Bara sätta verdet på läge 3 och mäta hur långt man har spänning. Mina gissningar är vredet eller fläktmotståndet. Fast det kan ju va kabelbrott eller annat kul också...

Lycka till med felsökningen.
« Senast ändrad: september 21, 2005, 20:08:53 av T08R »

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: september 22, 2005, 19:33:01 »
Nästan rätt om jag känner Volvo rätt!  ;) Det sitter med all säkerhet mycket riktigt ett fläktmotstånd som genom att man på fläktvredet skickar spänningen genom olika kombinationer av trådar med olika resistans varierar inkommande matning till fläkten. Detta bör dock sitta i lufttrumman mellan fläkten och värmepaketet.  Måste bara få mopsa upp sig lite när man är nykomling!  ;)

På bilarna med det nyare värmepaketet (vet ej vilka som har det) sitter det mycket riktigt där du säger. Precis bakom ventilkåpan för att vara exakt. Det var det jag menade men sa det med lite dummare ord  ;)
Var det sitter på dom äldre bilarna vet jag inte men förmodligen på motsvarande ställe.

Edit: Bra att du mopsar upp dig och säger till när jag har fel eller skrivit oförståeligt  ;)
« Senast ändrad: september 22, 2005, 19:34:02 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #15 skrivet: december 05, 2005, 20:01:43 »
Angående fläkten och läge tre, just högsta hastigheten går via ett relä motsatt från läge 1 & 2, dom är bara kopplade över själva vredet.

Så reläet är ett hett tips, sitter under/bakom instrumentpanelen, det ska klicka därifrån när man slår på/av tredje hastigheten med vredet.
Gör det inte det så är reläet/kabeln till reläet eller nåt annat skoj kaputt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: december 06, 2005, 20:12:57 »
Hej, det problemet har jag med igen. Förra gången var det ett effektmotstånd i fläkt kåpan i motorrummet som var sönder. Det tar en stund att komma in dit, många klammer att låssa runt om på min 360 -88.  På reservdels 360 -86 var det enkelt att komma åt grejjen. Kolla den!  Mvh Johan :P
I love VOLVO offroad

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: december 06, 2005, 22:09:25 »
I 99% av fallen som fläcktmotstånden går sönder breor det på att fläckten kärvar av någon anledning. Så när man byter motstång så kan man ju ge sin fläckt lite kärlek så den snurrar lätt och inte har någon smuts i sig mm.