Författare Ämne: Volvo snurra i icke volvo  (läst 3353 gånger)

cool_lilja

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Volvo snurra i icke volvo
« skrivet: september 17, 2005, 23:07:30 »
Okej, jag har lite funderingar....kanske någon kan hjälpa mig....

Säg att jag har en volvo motor, vi säger en 5cyl turbo snurra. Den motron vill jag ha i en bil som inte är en volvo, fast med bakhjulsdrift t.ex. en merceders. Jag vill använda mersca växellåda. Kan man då göra så här ???

Man hänger i motron, tillverkar ett special svänghjul som passar på volvo motron och som fäster i mersca lådan. Kapar upp en sprängkåpa från mersca och sätter den på växellådan och sedan gör man en som passar på volvo motorn och "svetsar" ihop dom så att tryckplatta från merscan passar på den lamell som man då kan ha på det specilatillverkade svänhjulet.

Vad tror ni om detta???

Eller skall man göra på nått annat sätt ?

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Volvo snurra i icke volvo
« Svar #1 skrivet: september 18, 2005, 18:17:26 »
Bara att göra motorfästen så du får i motorn i bilen.
Sen gör du en sprängkåpa som har volvos hål mot motorn och mersas mot lådan (tex svetsar ihop två delade en från varje bil).
Svänghjul och tryckplatta behåller du volvos om dom klarar av effekten. Sen tar du volvos lamell och får den svetsad med mersans centrum.
När du tillverkar sprängkåpan så måste du va noga med avstånder på mersans utgående axel så den inte blir för långt bort eller tar i motorn sant att dem blir helt centrerad. Svårt att göra själv om man inte har bra verkstad.

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
Re:Volvo snurra i icke volvo
« Svar #2 skrivet: september 19, 2005, 13:47:50 »
Här är en länk till några som kombinerar en saab motor och porsche vxl till en 911. Många bilder och förklaringar...

http://project911.luminasweden.com/default.asp?form_linkid=5
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"