Författare Ämne: B14 strul med förgasare och tändning!  (läst 9117 gånger)

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
B14 strul med förgasare och tändning!
« skrivet: juli 14, 2020, 20:22:16 »
Hej, skaffade en 340 för ett tag sen som nätt och jämnt gick att köra, det är en -88a med Weberförgasare.
har skruvat isär och ultraljudstvättat förgasaren, sedan gick motorn igång och gick ganska ok, dock med lite baktändningar.

Idag när jag skulle fortsätta gick motorn plötsligt skit istället, det känns som att förgasaren antingen flödar över eller inte får någon soppa alls.
Om man pumpar på gasen så sprutar den in via acc-munstycket och motorn varvar upp mycket för att sedan dö osv.

Jag hittade ett tips i en tråd här om att det kunde vara problem med elektriska solenoiden för bränsleavstängning, så mätte lite på den och mycket riktigt den verkar ganska glapp, därav tror jag mig ha löst problemet med att motorn plötsligt dör.

Jag började också att titta på tändningen eftersom den baktänder mycket, till min förvåning inser jag att den inte går att justera och minns att det är ju likadant på min 360 B200 -85.

Men när jag plockar isär fördelarlock och rotor, testar hur rotorn snurrar (medurs) så får jag tändföljden enligt av tidigare ägare dragna tändkablar till 1-2-4-3 där kabel 1 är närmast ventilkåpan. Dock är kabel 2 märkt 3 och kabel 3 märkt med 2. När jag lossar locket ser jag sedan att de monterat det 180 grader fel, hur det nu är möjligt, sedan har de troligen bytt plats på kabel 1&4.

Jag tar loss allt, googlar lite och får fram att tändföljden ska vara 1-3-4-2 som på Volvomotor. Sätter sedan rätt uppmärkt kabel på rätt plats, med 1an fortfarande mot ventilkåpan.
Därefter startar motorn, men baktänder fortfarande mycket, jag förutsätter därmed att fördelaren är felmonterad? Kan den som en Volvo fördelare flyttas i hack efter drev på mellanaxeln?
Vad skulle annars kunna ändra tändningen? När jag lossar tändkablar märker jag inte ens skillnad i gång på motorn.
Jag lyckades även starta motorn med fördelarlocket liggande bredvid fördelaren när jag skulle titta på rotorriktningen, hur det nu är möjligt??  ???

Nästa steg jag tänker mig är att plocka ur 1ans tändstift, vrida vevaxeln via främre remskiva, tills jag känner kolven med en sticka och rotorn pekar mot ventilkåpan, för att sedan se om den står väldigt snett och eventuellt kan flyttas ett hack mot mellanaxel/kamaxel?

När det gäller förgasaren behöver jag egentligen få tag i en bra selenoid, tips? Samt eventuellt kika över nålventilen igen, så den inte flödar över.
Förresten, hur ställer man ner acc pumpen? För det känns som den får onödigt mycket soppa just nu vid gasrörelse då den varvar upp för mycket?

Hoppas på bra hjälp :) mvh Patrik


larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2020, 20:31:58 »
Nu sitter tändkablarna alltså:
1an mot ventilkåpa
3an mot torped
4an mot vänster skärm
2an mot front
..och rotorn snurrar medurs, det sitter en givare, hallgivare?, i sprängkåpan som går till en box vänster innerskärm.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #2 skrivet: juli 15, 2020, 10:22:01 »
Cylindernumrering på B14 kan vara lite lurigt då motorn ursprungligen kommer från Renault som längsmonterade motorn åt fel håll i bilen... Här kommer i vart fall några bilder på hur tändkablarna ska sitta:





Fördelaraxeln drivs av ett drev från kamaxeln, så den går att stoppa i fel om man vill (jag har prövat...). Borde ju vara ganska lätt att konstatera om det ser rimligt ut med en tändinställningslampa, det finns en liten markering på remskivan samt främre kåpan på motorn vill jag minnas. Annars går det ju alltid att ställa motorn i ÖD för valfri cylinder och kolla om rotorn verkar peka mot den terminalen i fördelaren...

Tyvärr är jag inte hemma för stunden, annars hade jag kunnat ta lite bilder på hur det ska sitta ihop på min bil...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #3 skrivet: juli 15, 2020, 11:19:27 »
Tack för svar! Svårt att se på bilderna dock, men jag har satt kablarna såhär nu på min:


Dock satt de inte så från början, locket satt 180 grader fel och då var kablarna till de mittersta cylindrarna växlade.
Men det förutsätter ju också att cyl1 är längst fram och 4 längst bak om tändföljden ska bli 1-3-4-2 enligt bifogad bild med 1an mot ventilkåpan.

Om cyl 1 däremot är längst bak och 4an längst fram blir det 1-3-4-2 om 1an är ut mot vänster framskärm på fördelaren.

Förstår inte hur motorn kunde gå då de skiftat de två tändkablarna till mittre cylindrar. Tändföljden måste då suttit 1-2-4-3 om jag tänker rätt..

Vill egentligen bara veta hur det ska vara, så jag kan lyfta och vrida fördelaren rätt om den sitter fel vilket den borde med tanke på grova misständningar.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #4 skrivet: juli 15, 2020, 19:52:08 »
Det ser ju ut som att tändkablarna sitter rätt... Jag ska försöka fixa lite bilder på hur det sitter ihop på min bil när jag kommer hem imorgon, då kan jag lyfta fördelarlocket och se hur rotorn står med motorn i ÖD också...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #5 skrivet: juli 16, 2020, 07:52:19 »
Toppen!

Någon som vet hur jag demonterar munstycket på denna? Tacksam för snabbt svar!

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #6 skrivet: juli 16, 2020, 08:00:19 »
Toppen!

Någon som vet hur jag demonterar munstycket på denna? Tacksam för snabbt svar!

Man drog visst bara ut det  ;D ev har jag en bättre på G..

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #7 skrivet: juli 27, 2020, 12:49:09 »
Hej Kurre86, kan Du kika på din bil hur rotorn ska stå? Har tyvärr inte kommit vidare så mycket med solenoiden tyvärr, försöker reparera min defekta.

Får jag bara hyfsad ordning på tändningen så ska jag beställa nytt fördelarlock, rotor, tändkablar, stift men just nu funkar ingenting..

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #8 skrivet: juli 27, 2020, 20:47:05 »
Jag har tagit lite bilder på det idag, de kommer under natten när jag hunnit få ut dem ur kameran... I korthet; med cylindern närmast remskivan i övre dödläge i kompressionsfasen så ska rotorn nästan peka rakt in mot topplocket...


Tändkablarna i rätt ordning


Rotorns position med cylindern närmast remskivan i övre dödläge i kompressionsfas. Markeringen på remskivan rakt upp

Angående solenoiden; det kan vara värt att kika på om solenoiden från en Lada-förgasare kan fungera (eller om man kan flytta över delar mellan dem för att få en hel). De är klart prisvärda jämfört med Weber-grejerna (Umeå Offroad). Jag har nog tyvärr sålt iväg min sista överblivna solenoid (jag har dock en Niva stående som jag kan mäta på solenoiden på om du behöver något mått eller så)
« Senast ändrad: juli 28, 2020, 01:20:37 av Kurre86 »
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #9 skrivet: augusti 05, 2020, 10:56:24 »
Hej, har tyvärr inte hunnit kika vidare på bilen, men kollar du kompressionsfasen genom ventilkåpans oljelock?
Sedan känna på kolvvändning ÖDP genom tändstiftshål?

Borde enkelt se då om fördelaren är helt galet placerad, annars är det nog inget fel på själva tändningen.

Jag köpte en begagnad Weber 32/32 men tror att den solenoiden ev också är glappande, har inte gett upp mitt projekt med att laga den gamla, men tyvärr inte haft tid.
Kan vara intressant om någon annan modell passar, Du får gärna kolla vilken gänga det är på Nivans? Det är M8x1 gänga på Weber32/32. Medan den jag fick tag i, som kommer från en 32/36 var M6x1 så försökte göra en adapter men det gick inte att helgänga M6 som krävdes för att få på adaptern utan den nya gick sönder.
Nästa försök är att skarva ihop den nya magnetspolen med det gamla tomma huset genom att värma på en tunn hylsa utvändigt.

Om det är M8x1 på Nivans, så är det nog ett mycket bättre utgångsämne! Tack för hjälpen!

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #10 skrivet: augusti 05, 2020, 15:29:07 »
Övre dödläge via tändstiftshålet, jag tog kompressionsfas på fördelarens position med ordning på tändkablarna enligt bilden...

Ladans solenoid var tyvärr M10x1, så det kanske inte hjälper så mycket.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #11 skrivet: augusti 13, 2020, 20:00:31 »
Ok, Du har inte möjlighet att ta loss solenoiden på Nivan och försiktigt dra av munstycket i spetsen och ta en bild, samt ev mäta hur tjock pinnen som håller munstycket är med skjutmått?
Med lite tur är godset så tjockt runt pinnen att man kan svarva ner och gänga om.
Skulle du också kunna ta loss fördelarlocket och ta en bild på var hacket för fördelarlocket pekar åt? Funderar på ifall någon helt enkelt monterat min fördelare 180 grader fel.
Jag såg att det finns en klack i kanten på fördelaren för locket, ändå hade någon satt locket 180 grader fel och fått ihop det.
Det märkligaste av allt är att bilen startade med fördelarlocket liggande bredvid fördelaren  ;D

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #12 skrivet: augusti 13, 2020, 22:18:07 »
Nivan är tyvärr såld, så den kollen blir svår. Fördelaren kan jag slänga ett öga på imorgon!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #13 skrivet: augusti 14, 2020, 12:13:59 »
Här kommer en bild! Observera att motorn inte står i Ö.D. nu.
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #14 skrivet: augusti 15, 2020, 20:05:45 »
Stort tack! Har djäfvulska problem med att logga in här ibland, nu kör jag via mobilen.
Nu har jag kött på benen för att fortsätta felsöka!
Svarvämne till solenoiden är beställt också.

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #15 skrivet: augusti 21, 2020, 07:04:48 »
Hej, kikade på bilen igår.
Lyckades ta en gammal solenoid och löda om flat stiftet, så att den nu fungerar för stunden iaf.
Har tittat på tändningen och jag får det till att allt nu ser rätt ut, fördelaren sitter rätt, tändkablar osv dock går motorn riktigt riktigt dåligt.
Finns det något annat som kan vara felgjort tidigare?
Kan kamaxeln sitta fel? Är det kamdrev som B20?
Kan svänghjulet sitta fel? Det är Renix vevaxelgivare.
Riktigt less på bilen nu, ska ta och beställa nytt fördelarlock, rotor, tändkablar och stift.
Det jag reagerar på är att när man kör startmotorn vill den gärna baktända och det känns ibland som att motorn hugger, som att den nyper fast med kompression.
Den går dessutom bättre om man lossar 2ans tändkabel....??

larsat

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: B14 strul med förgasare och tändning!
« Svar #16 skrivet: oktober 26, 2020, 20:15:54 »
Hej igen, har bytt fördelarlock, tändkablar, tändstift, skiftat förgasare fram och tillbaka och testat olika "idle valve"/solenoider, trots att solenoiden som sitter på nu troligen inte fungerar så går motorn ganska bra äntligen! Har till och med kört en liten sväng.
Funderar på att besikta bilen någon dag och se vad de hittar :)
Om någon har en extra solenoid, hör av Er!