Författare Ämne: Varvräknarn går upp i topp och stannar där  (läst 8244 gånger)

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
Varvräknarn går upp i topp och stannar där
« skrivet: september 19, 2005, 19:53:25 »
Hallå alla 300-dårar!  ;)

Jag är på Performances´inrådan från och med nu medlem även på detta eminenta forum (figurerar även på TPC och 700/900-klubbens forum) och tänker förbli det ett tag framöver.

Jag har nämligen indirekt ett litet problem jag skulle vilja ha hjälp med. Det är nämligen så här: min käre 90-årige morfar har en vit 360 GL -86, B200K, M47R. Skicket på den är väl inte det bästa, rost lite här och där, för tillfället knäckt kyl, helt slut stötdämpare runt om och ett bortrostat domkraftsfäste  ::) (höger fram har jag för mig). Dock funkar kärran fint bortsett från ett visst misständande på en cylinder vid låga varv (osäker på orsaken, har inte haft tillfälle att forska närmare i detta).

Problemet som jag vill ha hjälp med är att när man vrider nyckeln till tändningsläget så far varvräknarens nål upp i topp och stannar mot nålen där den sedan förblir så länge tändningen är på.
Nu undrar jag vad varvräknaren får sin signal ifrån? Är det tändspolen, tändmodulen, fördelaren eller finns det något kontaktstycke nånstans för detta ändamål och var sitter detta kantaktstycke i så fall? Det verkar ju som om varvräknaren får konstant spänning hela tiden, om inte jag är ute och cyklar så ska den väl ha någon form av pluspulsar från någonstans?

Vad kan vara orsaken till felet och hur åtgärdar jag detta, är det nytt mätarhus som gäller eller något annat som är kasst?
Tack på förhand!

Morst
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

LuddE

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Re:Varvräknarn går upp i topp och stannar där
« Svar #1 skrivet: september 19, 2005, 20:28:55 »
Du måste ta bort foten från gaspedalen!!! ;)

näää skojja bara, har ingen anning egentligen....men hoppas att det löser sig, och ursäkta för min dåliga humor (eller vad det nu är)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 20, 2005, 19:06:07 »
Kom igen nu! Hjälp stackarn så jag inte har lurat hit han i onödan ;)
Jag har gjort mitt bästa men jag har inte tillräckligt stor koll på hur det där funkar för att kunna ge en exakt beskrivning, mest bara en hög med gissningar jag kan komma med...
Nemesis? T08R? Freedo? Eller nån annan som kan det här?
Förare TEAM EGON RACING

JDDahlberg

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 20, 2005, 22:21:09 »
Hur blir mätaren när bilen går då?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: september 20, 2005, 23:14:44 »
Varvräknaren (samt insprutningssystemet Bosch LU Jetronic) får sin signal från tändspolens minussida. Som du säger så bildas det pulser som man då kan läsa ut varv/minut ifrån.

Så på kabelvägen mellan varvräknaren och tändspolen så finns nog inte mycket mer kontakter än just på varvräknaren samt tändspolen. Skulle nog gissa på att det är varvräknaren som är paj, om det inte har hänt nåt med kabeln så att den får konstant plus eller möjligtvis är konstant jordad. Det bästa är nog att krypa ner och lägga sig bland pedalerna och försöka komma åt att mäta på varvräknarens anslutningar.. hur dom nu ser ut.

Ett tips är oxå att kolla elschemat i slutet av Haynes reparationshandbok men tror inte att eventuella kontakter är utritade där dock..

Lycka till!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Morst

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 21, 2005, 19:11:25 »
JDDahlberg: Varvräknaren står som sagt mot stoppet HELA tiden tändningen är på, alltså även när motorn går. Ingen skillnad med motorvarvet, gaspådrag eller dylikt.

FREJ: Tackar för ett utmärkt svar! Jo, jag misstänkte också att varvräknaren skulle få "insignalen" från någon av tändsystemets komponenter, får kolla upp detta nästa gång jag är hos Mormor och Morfar, de bor tyvärr närmare 18 mil hemifrån mig, en lätt match med 745:an eller motorcykeln!  :)
Bara intresserad: Bosch LU-Jetronic? Inte LH-Jetronic då alltså? Vad är det för sprut? Är det unikt på B200-spisar (har som sagt mest meckat 7-940 innan), vad för komponenter ingår i det?

Performance: Jag tror nog inte att du lurat hit mig i onödan i alla fall! Även om jag i nuläget inte äger någon 340/360 så är jag som sagt mycket förtjust i dessa balla bilar och det bedömer jag som tillräckligt stor anledning att häcka här i alla fall ett tag.
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 21, 2005, 19:16:04 »
Min gissning är jordfel eller dålig kontakt någonstans, svårt att säga var.
Kan ju vara som så att den får konstant spänning av någon anledning. Kan ju då vara själva instrumentet som är paj då också, men det känns inte så troligt ändå.
När det gäller felsökning ska man alltid börja med det lättaste, då det sällan är riktigt krångliga saker.

Trasig säkring någonstans?
Dålig kontakt/oxid i anslutningar?
Ev kabelbrott?

Jag har sett flera fall där varvräknaren tex hoppar upp kraftigt när man slår på tändningen, eller när man slår på någon större strömförbrukare som lyse etc.
Det är iofs bara en kort stund, och kan kanske bero på spänningsstötar på något vis, men det har för det mesta försvunnit när man åtgärdat kassa jordpunkter och dyl.

Bara som en parantes, jag kom på nu att jag hade samma fel på min gamla bil ett tag när jag höll på och fixade till elsystemet som var pundarmeckat, och även kopplade in lite extramätare och sånt. Jag tror det försvann när alla kontakter satt där dem skulle och med riktiga jordpunkter.

Kanske inte till så mycket hjälp men iaf, svårt att ge tips så här över nätet när man inte kan se själv hur allt verkar.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: september 22, 2005, 06:44:58 »
Jag vet inte så himla mycket om LU Jetronic heller.. men det verkar som det endast sitter på 2-litersspisar. Sen om det är begränsat till 3-serien eller om det finns i 2-liters 240/740 oxå det vet jag ej.

Men har aldrig hört/sett att 3-serien skulle ha LH Jetronic i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: september 22, 2005, 21:58:54 »
Kan nog inte tillföra så mycket när det gäller varvräknaren, men skulle också tro att det antingen är en kontakt som lossnat eller typ jordfel.

300 serien har haft LE-Jetronic och LU-Jetronic (lambda och kat). LE-Jetronic har även suttit på andra volvosar (200/700?) i europa medan jag tror att LU-jetronic bara suttit på 300-serien i europa, den lär ha suttit på 200/700? till carlifornien då dessa hade högre avgaskrav än resten av världen och då utrustades med lambdasond och katalysator.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Morst

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 27, 2005, 18:12:02 »
Så ja, nu börjar det ramla in svar! Tackar så mycket för infon om LU-Jetronic allihop.

Vad gäller den tröttsamma varvräknaren så ber jag att få återkomma när jag hälsat på bilen och kollat alla anslutningar till varvräknaren och tändspolen samt mätt lite. Tack så länge!

Morst

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 17, 2006, 18:20:26 »
Sådär ja! Nu är bilen i min ägo och varvräknaren är fixad!
Tyvärr vet jag inte riktigt vad som var fel men jag misstänker att det som på min andra bil (745:an) var en eller flera risiga lödpunkter på varvräknarens kretskort (på 745:an var det på soppamätaren), jag lödde nämligen om samtliga lödpunkter, monterade tillbaka allt och nu funkar räknaren igen!  :D

Tyvärr har har ett annat stort problem nu men det tar jag i en egen tråd!

Morst

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 03, 2007, 18:48:36 »
Näää!
Nu har varvräknarn flippat ur igen!  >:(
J***a skit! Det funkade kalasbra direkt när jag hade lödat om alla lödpunkter på varvräknarens kretskort samt hela den efterföljande obligatoriska provsvängen men dagen efter så var den precis som förut!
Usch vad ledsamt!

Nästan så jag börjar undra om det inte är glapp i själva mätarhuset, får försöka kolla det...