Hallå alla 300-dårar!

Jag är på Performances´inrådan från och med nu medlem även på detta eminenta forum (figurerar även på TPC och 700/900-klubbens forum) och tänker förbli det ett tag framöver.
Jag har nämligen indirekt ett litet problem jag skulle vilja ha hjälp med. Det är nämligen så här: min käre 90-årige morfar har en vit 360 GL -86, B200K, M47R. Skicket på den är väl inte det bästa, rost lite här och där, för tillfället knäckt kyl, helt slut stötdämpare runt om och ett bortrostat domkraftsfäste

(höger fram har jag för mig). Dock funkar kärran fint bortsett från ett visst misständande på en cylinder vid låga varv (osäker på orsaken, har inte haft tillfälle att forska närmare i detta).
Problemet som jag vill ha hjälp med är att när man vrider nyckeln till tändningsläget så far varvräknarens nål upp i topp och stannar mot nålen där den sedan förblir så länge tändningen är på.
Nu undrar jag vad varvräknaren får sin signal ifrån? Är det tändspolen, tändmodulen, fördelaren eller finns det något kontaktstycke nånstans för detta ändamål och var sitter detta kantaktstycke i så fall? Det verkar ju som om varvräknaren får konstant spänning hela tiden, om inte jag är ute och cyklar så ska den väl ha någon form av pluspulsar från någonstans?
Vad kan vara orsaken till felet och hur åtgärdar jag detta, är det nytt mätarhus som gäller eller något annat som är kasst?
Tack på förhand!
Morst