Författare Ämne: 360GL 200F hackig gång samt svårtstartad  (läst 1762 gånger)

DunderDan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
360GL 200F hackig gång samt svårtstartad
« skrivet: juni 04, 2022, 02:07:13 »
Hej,

Jag vart nyligen ägare av en 365 där motorn inte gick igång. Förra ägaren ställde bilen några månader och sedan ville den inte starta. Efter det gjordes inte många försök att få liv i den igen.

I min ägo har jag försökt ta reda på felet och har lyckats få igång den men den gick bra i motor i cirka en halvtimma sen när jag slog av den i 5-10 minuter så ville den inte starta efter det. Ska tillägga att jag har kunnat stänga av och starta utan problem några gånger också. Sedan har det varit lite gissning om den kommer igång eller ej. Nån gång när jag fick igång den så började den gå riktigt ryckigt när man gasar. Ibland tänder den inte på så länge att bilen nästan dör helt och hållet (ned på 500 varv och får tvinga igång den med allt jag har). Om jag ger fullgas så går den bra men allt ifrån riktigt lite gas till precis innan fullgas är fyllt av väldigt mycket hack. Accelerationen blir cirka hälften av vad den är när den går normalt. Tomgången är perfekt när bilen är varm.

Jag har kollat bränslepump och så att det är tryck i bränslesystemet. Kollat fördelaren som ser ren och fin ut samt till och med skrapat lite på pinnarna ifall dålig kontakt. Tagit ut tändstift som var blöta efter att jag försökt starta den väldigt länge. Tänkte att dem kan vara dåliga om de blivit dränkta fler gånger men då ska väl inte tomgången vara bra? Varför funkar den perfekt under maxgas?

Tack för alla svar.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360GL 200F hackig gång samt svårtstartad
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2022, 10:49:12 »
- Byt alla tänddelar. Kolla att du har rätt tändstift och elektronavstånd.
- Kolla packningar efter tjuvluft genom att spruta startgas. Ökad motorvarv = läckage.
- Kolla alla jordningspunkter till motorn. Speciellt till spridarbryggan.
- Kolla kontaktytorna till säkringen för bränslepumpens (liten dosa bakom batteriet)

Sen blir det att testa:
Tps
Svänghjulssensor
Luftmängdsensor
Att kamremmen står rätt.
Att du har bra komp.
Byt ut bensinen.
Byt både bränslefiltren. Gör rent tanken också i värsta fall.


Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

DunderDan

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
SV: 360GL 200F hackig gång samt svårtstartad
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2022, 19:50:55 »
Verkar som att allt kom ner till luftmassemätarn. Trodde inte den skulle gå så dåligt och hackigt på grund av den men det verkade som det gjorde hela motorn sur. Speciellt när den inte startade alls utan luftmassemätarn.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
SV: 360GL 200F hackig gång samt svårtstartad
« Svar #3 skrivet: juni 08, 2022, 21:27:48 »
Skönt om det är så enkelt fel  :)
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor