Författare Ämne: Bränsletrycksproblem  (läst 6140 gånger)

decube

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Bränsletrycksproblem
« skrivet: oktober 25, 2005, 23:30:23 »
Precis som rubriken säger så går inte bränslepumpen innan man har startat motorn. Det hörs alltså inget "surr", detta leder till att den kan vara lite segstartad ibland. Jag har läst någonstans att det kan vara ett relä som strular. Vart sitter detta relä?

/Nybliven 360-ägare :)
« Senast ändrad: november 21, 2005, 19:56:09 av decube »

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Bränslepump går ej föränns man startar motorn
« Svar #1 skrivet: oktober 26, 2005, 08:13:36 »
jo du kompis om det är en insprutare så gå fram tillden stora metallklumpen mängdmätaren vid förar sidan där gummislangen sitter till motorn när du står vid  mängd mätaren titta lite bakom så ser du ett svart relä ca4x4cm i diameter fyrkantigt svart  detta styr bränsle  och tändning
vanligts vis brukar det vara glapp eller gegga på det ta loss det ta en smal kniv skrapa alla kontakt bleck ta lite 5 56 el liknande spraya på hållarens alla hål  det bör funka detta är vanligt fel på 300 serien får du problem ändå hör av dej så ska jag se vad jag kan göra..
360 turbo forever

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 26, 2005, 17:22:19 »
Vad har du för motor i den? B200f med kat?

På dem ska inte pumpen gå när man slår på tändningen, den funktionen finns inte. Jag vet dock inte om de äldre systemen har det men det är inte troligt.

Om soppafilter, tändsystem mm är fräscht och bilen ändå är svårstartad kan det mycket väl bara backventilen på soppapumpen som är dålig.
Det gör att bränsletrycket försvinner när man stänger av. Så när man startar så måste pumpen gå ett tag innan trycket byggs upp tillräckligt.

Lätt att kolla om man har en bränsletrycksmätare, så får man se det verkliga trycket.
Men annars kan man helt enkelt lossa övre bränsleslangen från fuelrailen. Dvs om du står på vänster sida om bilen så är det slangen till höger uppe fuelrailen, på insugets ovansida alltså.

När den lossas så ska det vara tryck på, alltså spruta ut soppa.
Om inte så är det antagligen backventilen som är körd.

decube

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2005, 19:33:36 »
Jaså där ser man..  jag har ju B200F (kat). Får kontrollera backventilen och soppafiltret då!

decube

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 18, 2005, 13:02:50 »
Jag har letat lite efter backventilen, kan det den svarta "cylindern/klumpen" som sitter precis vid bränslepumpen?

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 18, 2005, 13:20:22 »
Ja det kan det nog vara, den sitter alltså direkt på pumpen på trycksidan, dvs den sidan som går till motorn.

decube

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 21, 2005, 19:52:12 »
Hittade den! Den var mindre än jag trodde...Iaf. så var jag på Volvo idag och skulle beställa en ny, men det gick inte :( den hör tydligen till bränslepumpen och då måste man köpa en ny pump(dyrt!). Tips och idéer på vart man annars kan få tag på en ny ventil emottages gärna!

monkeyman

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 22, 2005, 12:38:04 »
Vad har du för motor i den? B200f med kat?

På dem ska inte pumpen gå när man slår på tändningen, den funktionen finns inte. Jag vet dock inte om de äldre systemen har det men det är inte troligt.

Om soppafilter, tändsystem mm är fräscht och bilen ändå är svårstartad kan det mycket väl bara backventilen på soppapumpen som är dålig.
Det gör att bränsletrycket försvinner när man stänger av. Så när man startar så måste pumpen gå ett tag innan trycket byggs upp tillräckligt.

Lätt att kolla om man har en bränsletrycksmätare, så får man se det verkliga trycket.
Men annars kan man helt enkelt lossa övre bränsleslangen från fuelrailen. Dvs om du står på vänster sida om bilen så är det slangen till höger uppe fuelrailen, på insugets ovansida alltså.

När den lossas så ska det vara tryck på, alltså spruta ut soppa.
Om inte så är det antagligen backventilen som är körd.

Låter skumt det där... Jag har en b200f med kat och min pump går så fort jag slår på nyckeln, alltså även innan jag startat bilen.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 22, 2005, 20:27:20 »
Låter skumt det där... Jag har en b200f med kat och min pump går så fort jag slår på nyckeln, alltså även innan jag startat bilen.

Fortsätter pumpen att gå även om du inte startar motorn? Bränslepumpsrelät kan vara kaputt så en tidigare ägare kopplat så pumpen alltid går när tändningen är tillslagen.
Min B200F med katalysator (-87) gick inte pumpen förrän startmotorn gick.
Förare TEAM EGON RACING