Författare Ämne: Ventiler/Grenrör  (läst 25460 gånger)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Ventiler/Grenrör
« skrivet: oktober 31, 2005, 22:45:42 »
Nån som vet hur stora ventiler det går att få in i en 531 topp utan att byta säte? Hörde nåt om 38/40 men stämmer det?

Sitter också och funderar på grenrör, när man ändå bygger kan man lika gärna göra det riktigt, nån som har en länk till nån sida med dom nödvändiga formlerna för att räkna ut ett avstämt grenrör eller ännu hellre nåt lättförståeligt litet program?
Förare TEAM EGON RACING

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Ventiler/Grenrör
« Svar #1 skrivet: november 01, 2005, 11:22:47 »
tjenare performance//:

läget ?? ja du det blir lite problem att få dom goa gubbsen att tala om hur man gör avstämningen på gren rör jag har fått reda på så här mkt i alla fall..

turbo?? sug?? det e lite olika där

sug motorn ..vanlig volym diam/ca44-48x55 cm primär rör
som går i hop med ett ex 2.5" avgas system    det e en variant
som många använder   systemet kallas visst   4.2.1

men ska du ha turbo då e frågan vad du ska ha som främsta parrameter.....gashastighet/vridmoment när vill du att bilen börjar dra tidigt /sent     mitt gren rör jag har på bilen kolla bilden i forumet under 360ewo trallala där har du en variant

jag bad kl racing bygga det åt mej kostade ca3000.- bra gashastighet   stort flöde  mkt bra kvallite på grejorna enligt min syn och jag e kräsen vad gäller sådant...  kolla med gikturbo fråga efter erland eller peter dom hjälper mej sen 16 år tillbaka   031 571220 e tel nr. lycka till

e de nåt hör av dej i så fall    H
360 turbo forever

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 01, 2005, 16:54:20 »
Läs på dena sida.
http://www.savarturbo.se
Sen vidare till artiklar och grenrör. Mycket bra info.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 01, 2005, 17:16:18 »
tjenare performance//:

läget ?? ja du det blir lite problem att få dom goa gubbsen att tala om hur man gör avstämningen på gren rör jag har fått reda på så här mkt i alla fall..

turbo?? sug?? det e lite olika där

sug motorn ..vanlig volym diam/ca44-48x55 cm primär rör
som går i hop med ett ex 2.5" avgas system    det e en variant
som många använder   systemet kallas visst   4.2.1

men ska du ha turbo då e frågan vad du ska ha som främsta parrameter.....gashastighet/vridmoment när vill du att bilen börjar dra tidigt /sent     mitt gren rör jag har på bilen kolla bilden i forumet under 360ewo trallala där har du en variant

jag bad kl racing bygga det åt mej kostade ca3000.- bra gashastighet   stort flöde  mkt bra kvallite på grejorna enligt min syn och jag e kräsen vad gäller sådant...  kolla med gikturbo fråga efter erland eller peter dom hjälper mej sen 16 år tillbaka   031 571220 e tel nr. lycka till

e de nåt hör av dej i så fall    H

Är det inte ett vanligt sånt här du har?

Jag tycker det känns lite som att kasta pengarna i sjön, visst är det bättre än original men då jag ändå bygger ett hade jag tänkt göra ett fint litet ormbo.

Citera
Läs på dena sida.
http://www.savarturbo.se
Sen vidare till artiklar och grenrör. Mycket bra info.

Tackar, hade helt glömt bort att mina grannar i norr har en hemsida också och inte bara ett forum  :-[ Står mycket riktigt en hel del matnyttigt där.

Ingen som har 100% koll på ventilerna? Det borde ju du veta Hasse eftersom du jobbar med att porta Volvo toppar  ;)
« Senast ändrad: november 01, 2005, 17:17:55 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 01, 2005, 19:25:24 »
Större ventiler än 38-40 kan du iaf ha, det sitter nämligen 44-38 orginal på 531 :)

1mm större ventiler kan ju knappast vara nåt problem iaf.
Ska du inte lämna sätesjobbet till någon firma? De borde ju isf ha koll då.

Jag vet att bilsportcontainerns första topp en 405, hade 46/38 ventiler, den var då en tänkt 500 hk topp.

micke_art_racing

• Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 01, 2005, 19:31:03 »
38mm avgas och 46mm insug är vad du kan slänga i med orginalsäten...
ART-Racing

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 01, 2005, 20:40:58 »
Större ventiler än 38-40 kan du iaf ha, det sitter nämligen 44-38 orginal på 531 :)

1mm större ventiler kan ju knappast vara nåt problem iaf.
Ska du inte lämna sätesjobbet till någon firma? De borde ju isf ha koll då.

Jag vet att bilsportcontainerns första topp en 405, hade 46/38 ventiler, den var då en tänkt 500 hk topp.

Jag som har blandat ihop siffrorna då, typiskt. Nu när jag sitter här och funderar vill jag minnas att det är 35mm avgasventiler standard, eller är det på 530 toppen?

Så mycket som möjligt hade jag tänkt göra själv på jobbet för att lära mig, har en kille på jobbet som är rätt så haj på topplock så jag hoppas på att få mig en liten lektion av han så jag inte förstör mer än nödvändigt.

Citera
38mm avgas och 46mm insug är vad du kan slänga i med orginalsäten...
46mm på insugssidan ska helt klart räcka för mina behov, frågan är ju bara om det kanske blir lite tajt med 38mm avgasventil. Får tänka på saken, tack ska du ha  :)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: november 02, 2005, 21:17:53 »
Det är väl lika stora ventiler i 530 & 531?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 02, 2005, 21:59:34 »
Det är väl lika stora ventiler i 530 & 531?

Vet inte, jag har aldrig mätt själv. Läser man i KG katalogen så har en steg 2 topp 44/35 ventiler iaf. Kan naturligtvis vara tryckfelsnisse som varit framme igen.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 03, 2005, 22:34:04 »
Utdrag ur FAQ på TPC:

Topplock
1. "Den lille"
Sitter original på följande motorer: B17-B19-B21-B23 B200-B230
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm.
Förbränningsrum dia: 92½mm, något mindre/smalare kanaler jämförd med "Den store"
Höjd: 12mm
Volym: 51.7cc i.e. 4.3cc/mm
Insugskanaler: Raka, konade, runda, lite mindre inner radie.
Avgaskanaler: Ganska plana efter ytterkanal, antydan till avsatta efter ventilstyrning
SCP (Big Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000530
Andra snarlika alternativ : 1000160, 1000398

Potential: Ordentligt modifierad är denna topp en av de bättre på de mindre maskinerna; Bra toppeffekt och klart godkänt i mellanregistret.

2 "Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskanaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531
Andra snarlika alternativ : 100405

Potential: Ordentligt modifierad kan man hämta mycket toppeffekt med bra mellanregister, speciellt på maskiner med stor volym.

BCP: Samtliga 160:or och tidiga 398:or och 405:or
SCP: Samtliga 530 och 531:or, vissa sena 398:or och 405:or

SCP minskar risken för topplockspackningsbrott och minimerar risken för att toppen "böjer" sig.

Topp 1000405 sitter original på följande motorer:
B23 E 79-81 och var då bearbetade för mekaniska spridare
B23 ET 82-84 med saltkylda avgasventiler

Topp 1000531 sitter original på följande motorer:
B230 ET 85-87 med saltkylda avgasventiler
B230 FB 90-92 (årtal osäkert) sugmotor
« Senast ändrad: november 03, 2005, 22:34:56 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

micke_art_racing

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 04, 2005, 18:29:09 »
Det sitter 35 och 36mm avgasventiler beroende på vilken topp det är. Informationen som är saxad där är okej, men ej helt korrekt i alla avseenden, är saxat från Unitek-katalogen från början, mem, men...

Alla Volvo OHC-toppar har samma ventilsätesstorlek och klarar alla 46/38mm ventiler. Att montera större säten och större ventiler är oftast bortkastade pengar då man kommer rätt långt med 46/38mm kombinationen, speciellt om man åker turbo. Gör man en topp seriöst så hänger denna med länge.
ART-Racing

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 04, 2005, 21:45:14 »
Bra att nån har koll!

Vilka motorer/bilar har toppar med 36mm avgas?

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 05, 2005, 07:53:28 »

hallå eller!!!!???

nu får ni  gärna stanna upp lite med tjaffset vad gäller
 dessa  ventiler hit å dit   alla har ju missat en stor god sak vad man vill ha med stora ventiler   EFFEKT!!!  många stirrar sej blinda på stora ventiler men ser inte efter om gasen kan komma ut  SNABBT  här finns godis lika mkt som problem  när man sätter i stora ventiler   visst får man fina prestanda om man drar i större    MEN!! gashastigheten då???  väggen där avgas och insug sitter blir ju mindre det blir tajtare för avgaser/insugs luften att göra vad den ska i toppen..
jag har sett en del toppar som det varit jätte ventiler i som tråkigt nog gått skit!! det vill man ju inte eller????

jag säger så här  sug motor/turbomotor   vi vill ju ha  flöde så vi får effekt det betyder att man ska ha STOR  passage mellan väggarna till ventilerna då först får ni flöde +effekten i motorn
det e sådeles inte bara att slänga i stora ventiler och tro att man får massa effekt jag ska prova och se om jag hittar en topp som jag kan ha som förklaring så att den som inte förstår det lika bra som vissa på forumet förstår  .. o m ngn vet en bra sida hör av er med ideer så ska jagförsöka tala om hur det funkar det är svårt utan bra bilder hur detta funkar i toppen..
360 turbo forever

micke_art_racing

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 06, 2005, 12:15:10 »
Men hasse66, givetvis så bör man ju bearbeta toppen oxå, inte bara slänga i större ventiler. Det finns flera faktorer som påverkar flödet, men att bara titta till ett flöde är väl tämligen ute idag, det finns så mycket annat att ta hänsyn till. Om en topp flöder statiskt bra så är det ju käckt, men det är en hel del grejer som skall lira tillsammans med detta flöde. När man dunkar i större ventiler så blir själva arean för luft/bränsle större att passera förbi en ventil större=mer flöde, sen kan man utnyttja detta faktum och utforma "grytan" under ventilen, tack vare att det blir mer material att ta av, optimalt för bättre flöde och spridning in i cylindern.

Tyvärr så är det många som snarare förstör sina toppar genom att "porta" dem, snarare än att förbättra dem. Är man osäker på vad som är bäst, så funkar en topp med större ventiler och flervinklat mirafräst säte väldigt bra utan att vara portad. Så det kanske ibland kan vara värt att låta det vara istället för att "porta" sönder toppen.
Apropå ordet porta, det är väldigt lite man gör åt själva kanalen (porten) utan den mesta effektvinsten finns under själva  ventilen...

Angående vilka det sitter 35 eller 36mm på avgassidan, ska kolla detta när jag har tid, är lite osäker på vilka, har för mig att de äldre topparna (160,398) har 35 och de nyare 36mm, men är som sagt osäker.
ART-Racing

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 06, 2005, 13:27:50 »
Är det inte bättre att betala nån som verkligen kan porta och få optimala förhållanden till sina standardventiler istället för att kosta på större ventiler men låta bli att optimera resten?

micke_art_racing

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 06, 2005, 13:47:31 »
Om man bara portar så ger det inte så där mycket, man bör mirafräsa sätena oxå. Detta kostar en del och när väl gör detta kan man ju slänga i större ventiler ;) Skulle nog tro att man får mest för pengarna med en oportad topp med frästa säten och större ventiler, än med en portad topp med orginal ventiler och sätesvinklar.

Man gör som man själv vill, men hur man än gör så kostar det alltid lite pengar när man vill få mer effekt.

Det bästa sättet att lära sig och få koll på saker är att prova på och se vad som funkar, ett bra sett att bygga upp sin kunskapsbank  :)
« Senast ändrad: november 06, 2005, 13:49:26 av micke_art_racing »
ART-Racing

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 06, 2005, 14:37:59 »
Om man bara portar så ger det inte så där mycket, man bör mirafräsa sätena oxå. Detta kostar en del och när väl gör detta kan man ju slänga i större ventiler ;) Skulle nog tro att man får mest för pengarna med en oportad topp med frästa säten och större ventiler, än med en portad topp med orginal ventiler och sätesvinklar.

Man gör som man själv vill, men hur man än gör så kostar det alltid lite pengar när man vill få mer effekt.

Det bästa sättet att lära sig och få koll på saker är att prova på och se vad som funkar, ett bra sett att bygga upp sin kunskapsbank  :)
  jo visst kan det va så som du säger men många stirrar sej blinda på mkt effekt det blir ju en del men att gå upp i storlek i ventiler gör ju att vridet blir ngt bättre  var tog gashastigheten vägen då??  vi har ju jävligt dålig bensin i pumparna idag det e inte samma knuff om man så säger jag menar att om man har mkt
pengar bygger man från skratch inte halv fabrikat om du förstår vad jag menar...   ideen jag har sen länge bygger på att fylla förbrännings rummet med bra volym utan att det kostar skjoirtan
många faktorer att se på om man bygger seriöst då kostar det bra med pengar..

men jag menar att genom att göra enklare saker så kan du trolla fram riktigt god effekt utan att göra dej pank  volvos toppar är såpas goda i ämnet att det går att troilla fram en hel del hk utan dyra om byggnader..volvo gorde det misstaget att ha liten luft spalt mellan ventil och vägg kontra sätet här finns mkt effekt nästan gratis utan dyra ombyggnationer  håller inte du med om det... tills i dag har jag nog trollat fram hästar ur ca  70-80 toppar utan dyra maskiners hjälp.. det e inte såå svårt .man ska bara träna som du sa.. vad säger du ska vi prova göra en sida om hur det går till att trimma lite ekonomiskt åt våra kompisar så dom kan lära sej inkl alla fallgropar som finns på vägen det vore kul..

det vore kul om du gav din syn på ideen jag har ....
360 turbo forever

micke_art_racing

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 06, 2005, 14:44:01 »
Skulle gärna hjälpa våra kompisar, men jag har så dåligt med tid tyvärr. Hjälper gärna till om jag kan, men det är många som vill ha hjälp och jag har inte lyckats klona mig än  ;)

ART-Racing

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: november 06, 2005, 15:07:11 »

jag förstår dej precis jag känner lite så jag med i bland men vad anser du om volvos toppar i sin helhet ?? hyffsade får jag nog själv säga mkt att önska. om man fick..
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: november 06, 2005, 15:18:30 »
Micke, jag menade inte att hoppa över fräsningen av sätena.

micke_art_racing

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: november 06, 2005, 16:08:16 »
Hasse66 - Volvo har alltid haft bra grejer, deras toppar är bra. Men det finns många fina toppar på andra tillverkare oxå  ;)

Frej - Okej, men fräsning ett säte kostar c:a 130:- +moms och när man skaffar större ventiler så måste man fräsa, så varför inte byta när man ändå håller på  ;)
ART-Racing

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: november 06, 2005, 20:20:43 »
jag tänker såhär:

Ej nämd portare tar 3000:- som ett generellt grundpris för ett toppjobb på en 8v-topp.

Då ingår portning (till de ventiler som önskas), planing, mirafräsning (3 vinklar), ventilslipning, inpastning, tvätt och ihopsättning.

Sen tillkommer allt extra arbete och matrial.

46/38-ventiler (som alltså kallas steg 4 av nån anledning hos KG) kan man sätta i original säten (som man då fräser upp), så de slipper du byta.

Ventilerna köper vi från KG (enklast så) och de kostar då 1640:-

Större ventiler (t.ex 48/40) kräver större säten. Vi byter säten för 250:-/st + matrial (ca 100-150kr/st...självklart för blyfritt)
48/40-ventiler kostar 2080:- hos KG.

Om jag får ut ca 170hk med ovanstående recept utan att byta ventiler är jag nöjd. Då kostar det 3000:-
Men vill jag ha mer så får jag byta ventiler oxå och då blir ju nästa steg 4640:-

Alltså tänker jag rent ekonomiskt. Fast sen vill man ju alltid ha så mycket effekt som möjligt oxå.. lagom är sällan tillräckligt  8)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: november 06, 2005, 21:52:07 »
Fast sen vill man ju alltid ha så mycket effekt som möjligt oxå.. lagom är sällan tillräckligt  8)

Mycket vill ha mer!  ;)
Bra tänkt resonemang föresten, med såna kalkyler kan du inte ha nåt problem att få hushållskassan att gå ihop  ;)

Edit: Stvafel
« Senast ändrad: november 06, 2005, 22:02:22 av Performance »
Förare TEAM EGON RACING

micke_art_racing

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: november 07, 2005, 17:58:40 »
170hk sug är ingen match. Det får du ut med den portningen och sätesjobbet för 3000:- om det är schysst gjort.

Det som avgör sen om du får ut 170hk är hur väl du justerar in grejerna, hur kammen står, tändning, A/F o.s.v. Sen bör du nog skaffa ett timorör (extraktor 4-2-1) om avgaserna skall ut lätt, eller göra en avstämd byxning på orginalgrenröret...
ART-Racing

Spritis

• Gäst
« Svar #24 skrivet: november 07, 2005, 21:52:52 »
Kan inte låta bli att lägga mig i  he he he
Jag har en 160 topp med org ventiler som Art-Micke "Portade" åt mig på några ,, eller om det nu var en timme  ;)
Och !!! Resutatet blev   JAAAAAA   Det har ni nog sett ELLER !!!!!

Den 360 som kör om mig !!  GRATTIS !!!! 8)

Va tyst det blev ................................

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: november 07, 2005, 21:56:34 »
170hk sug är ingen match. Det får du ut med den portningen och sätesjobbet för 3000:- om det är schysst gjort.

Det som avgör sen om du får ut 170hk är hur väl du justerar in grejerna, hur kammen står, tändning, A/F o.s.v. Sen bör du nog skaffa ett timorör (extraktor 4-2-1) om avgaserna skall ut lätt, eller göra en avstämd byxning på orginalgrenröret...

Det är så jag har tänkt ungefär ja.. vad får man ut med turbo från samma jobb i toppen då? För det är väl det denna tråden handlar mest om. Vad Performance ska kräma ur sin nya RS!

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: november 07, 2005, 22:10:55 »
Det är så jag har tänkt ungefär ja.. vad får man ut med turbo från samma jobb i toppen då? För det är väl det denna tråden handlar mest om. Vad Performance ska kräma ur sin nya RS!

Förhoppningsvis tillräckligt mycket för att slippa bli frånåkt av dom lokala japsbilarna  :)
Med 46/38, frästa ventilsäten och lite lagom portning ska det tydligen inte vara nån omöjlighet att knäcka 400hästars gränsen. Om allt annat lirar dvs.
Förare TEAM EGON RACING

micke_art_racing

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: november 08, 2005, 17:05:03 »
Inga problem med 400 ärliga hästar, Performance, med en så´n topp som du tänkt dig. Det svåra blir att få allt att funka tillsammans  ;)

Usch, Spritis ett sån´t snabbjobb som den toppen va  ;) Tänk då hur mycket roligare det blir med en bättre  ::)
ART-Racing

Spritis

• Gäst
« Svar #28 skrivet: november 09, 2005, 00:23:33 »
Hmmm Ja vet !! och med tanke på hur allt det andra var så är jag lite imponerad både på Portjobbet och resten av bygget , och att det har lirat så bra som det har gjort. Och hållt så länge !
Kan inte vänta med att tänka hur äum ,,,,,, det "andra" paketet kommer att bli !  Jag ska filma det och dra ut pappret från skrivaren själv.  Och det ska stå !  350 hk på BAKHJUELN
Jag ger mig inte innan dess  8) och du vet micke  :P att med dom grejorna blir det inte så svårt ! :-X

micke_art_racing

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: november 09, 2005, 19:48:29 »
Nä du spritis, nog skall du få ut pulver med alla grunkor  ;)
ART-Racing

Spritis

• Gäst
« Svar #30 skrivet: november 10, 2005, 00:11:39 »
VILKA GURKOR   ??    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: november 10, 2005, 07:04:57 »
VILKA GURKOR   ??    ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

har du nåt hemligt bränsle med gurkor  tror du jag kan få

receptet  verkar vara bra grejor  turbo i grönt utförande??? tror du vi får miljöpris då    ;) ;)...
360 turbo forever

Spritis

• Gäst
« Svar #32 skrivet: november 10, 2005, 14:26:50 »
He he  Gurkorna hoppar jag gärna över ,men fortsätta att köra på Miljöbränsle kommer jag göra.(E85)
Och jag har sett på andra forum tex Bmw forum att många går över till Etanol. Och kan det bero på att man får ut mer effekt och svalare motor samt mindre detonation. Kan va det  ::)   Döööööööööö

Jag heter ju inte sprits av ingen anledning  ;D
Nu ska jag lära gamla Dellorto Raggare hur man ska köra på Etanol också.. Phuuuuu   Siket folk !  KÖRA PÅ BENSIN  !!!  VET HUT !!!!
SKÄMS PÅ ER , AJA BAJA , ETT FINGER UPP , PEKPINNE PÅ FINGARANA.
7.90 :- för över 100 okt bränsle   Halåååååååååååååååååååååååå

VAKNA !!!

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: november 10, 2005, 15:00:11 »
  ok kompis men hur e de med bränslefiltret  koksar verkligen det igen??? eller bara båg  jag tycker bilen drar jävligt mkt
benin men e85 e juuför jävlig att dra sopp kan det va ngn ide att byta till en storlek mindere spidare tror du ja men de e ju ingen vits att köra på e85 när den drar bmer än bensinen  va e fel?????
360 turbo forever

Spritis

• Gäst
« Svar #34 skrivet: november 10, 2005, 19:56:53 »
Inga problem med filter !
Det är vits att köra på Etanol !
Ger mer Effekt (Om man tunar rätt)
Och Deesutom är det miljövänligt.
Du får räkna med Trimmad motor 1.3 lit / Mil

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: november 10, 2005, 20:58:56 »

ok om det e så vad e vitsen då  det blir ju inte billigare mängden äter ju upp kostnads skilnaden pga det tar mer bränsle per mil det går ju nästan jämt upp va e vitsen då???
 alla pratar om högre bränsletryck kontra original då blir det ju dyrare att köra på e85 än bensin   vill hemskt gärna få EN vettig nu menar jag vettig förklaring   och inge miljötjafs bara raka besked jag e mkt nyfiken....vad tror du om man går ned en storlek i spridare cc/min kontra syre/e85xoktan styrkan det sklle ju vara mer syre i e 85 än bensin då ska vel det gå att kunna trimma ner lite och få ekonomi i det  tror du jag e på rätt spår har jag tänkt rätt då????
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: november 13, 2005, 22:51:05 »

ok om det e så vad e vitsen då  det blir ju inte billigare mängden äter ju upp kostnads skilnaden pga det tar mer bränsle per mil det går ju nästan jämt upp va e vitsen då???
 alla pratar om högre bränsletryck kontra original då blir det ju dyrare att köra på e85 än bensin   vill hemskt gärna få EN vettig nu menar jag vettig förklaring   och inge miljötjafs bara raka besked jag e mkt nyfiken....vad tror du om man går ned en storlek i spridare cc/min kontra syre/e85xoktan styrkan det sklle ju vara mer syre i e 85 än bensin då ska vel det gå att kunna trimma ner lite och få ekonomi i det  tror du jag e på rätt spår har jag tänkt rätt då????

Kör du turbo kan du ladda mycket mer utan spik! Kör du sugmotor kan du plana toppen massvis utan att spika! Högre oktantal! Ca 104 oktan i E85!

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: november 14, 2005, 23:16:19 »
Åhhhh!!!! Hvorfor kan vi ikke ha etanol i Norge...... >:(