Författare Ämne: Drivaxlar  (läst 3516 gånger)

Völvo360

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 40
    • Visa profil
Drivaxlar
« skrivet: november 26, 2005, 14:54:59 »
E det någon som vet om drivaxlarna och kardanaxeln i alla 300 är lika?? Passar divaxlarna och kardanaxeln från en 343l -79 till en 360gl -89 ?? :-\
Volvo "Vi orkar lite vi också"

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Drivaxlar
« Svar #1 skrivet: november 26, 2005, 17:44:46 »
Drivaxlarna passar. Enda skillnaden som jag sett är att dom är bultade med insex skruvar istället för sexkantbult.
Transaxeln är olika lång beroende på om du har en fyr eller femväxlad låda. I övrigt ska den vara lik också.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Drivaxlar
« Svar #2 skrivet: november 27, 2005, 11:57:34 »
Transaxeln är olika lång beroende på om du har en fyr eller femväxlad låda. I övrigt ska den vara lik också.

Är det säkert det? Längden på slutväxlen varierar ju beroende på 4 eller 5-växlad låda!?

Är det en 5-växlad låda så är ju slutväxlen lika mycket kortare som 5:te växeln gör lådan längre..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Drivaxlar
« Svar #3 skrivet: november 27, 2005, 18:14:24 »
Transaxeln är olika lång beroende på om du har en fyr eller femväxlad låda. I övrigt ska den vara lik också.

Är det säkert det? Längden på slutväxlen varierar ju beroende på 4 eller 5-växlad låda!?

Är det en 5-växlad låda så är ju slutväxlen lika mycket kortare som 5:te växeln gör lådan längre..  ::)

Sant, fel av mig.
Förare TEAM EGON RACING

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:Drivaxlar
« Svar #4 skrivet: mars 09, 2006, 19:26:08 »
Jo, drivaxlarna är utbytbara mellan ALLA 300 seriens bilar.
Enda skillnaden är troligtvis, att 2,0L maskinerna har normal M6 bult, och renault maskinerna har M6 insex bult.

OCH INSPRUTNINGSmaskinerna lär ha aningen bättre drivaxlar, dock har jag inte sett någon skillnad mellan dem... ::)

Kardanaxeln är utbytbar, sinsemellan ALLA 2,0L maskiner, men inte till renault maskinerna. Renault maskinerna har alla samma kardanaxel, UTOM CVT automatlådan.

Så har du en 2,0L maskin, behöver du en 2,0L maskins kardanaxel, drivaxlarna går varifrån som helst.

Transaxelpaketet (växellåda+diffetential) är alltid lika långa, de är utbytbara, samma gäller som kardanen. 2,0L maskinerna har sin egen transaxel, renault maskinerna sin. Skillnaden är egentligen bara i växellådans framdel, olika inloppsaxlar, och fäste för kardanaxeln.

Differentialerna ÄR UTBYTBARA mellan SAMMA VÄXLEANTAL, har du en 4v låda, går alla 4v diffar, har du 5v låda, går 5v diffarna.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Drivaxlar
« Svar #5 skrivet: mars 09, 2006, 20:05:49 »
jättebra tydlig förklaring "sjs"!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.