Författare Ämne: bakaxel/lådhaveri  (läst 4418 gånger)

John

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
bakaxel/lådhaveri
« skrivet: november 26, 2005, 23:50:09 »
Ja, då har det hänt, första haveriet med vinterbilen. 360GL -88

Vi var ute och sladdade med bilen i nysnön (vem kan hålla sig?)

och ja, det gick väl bra, puttade upp kompisen ur diket det första vi gjorde när vi kom dit :)

sen så sladdades det friskt ett tag...iaf så, senare när jag åkte på en rak väg utan att plåga så rassslade det lite, sen slog det tvärstopp!

Jag misstänkte först bakaxeln, men bilen går att rulla, så det är inte tvärstopp i den iaf, nästa steg är lådan kan dreven ha låst ihop sig i den?
Växellägena sitter fortfarande där dom ska, första försöket att få den av vägen så slirade bara kopplingen och bilen stod stilla.

sen så lyckades vi få ur den ur läget så att den inte var låst längre iaf och putta bort den på en intilligande parkering, nu har vi dragit hem den på gården, ska hissa upp den i morgon och se hur det ser ut bland kuggarna i diffen till att börja med.

är den nån som har funderingar eller ideer?

//
John

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:bakaxel/lådhaveri
« Svar #1 skrivet: november 27, 2005, 11:10:15 »
Börja precis som du säger med att lyfta på locket på bakaxeln. Låter som att det är där du har felet. Har varit med om liknande 2 ggr och en gång var det kugg som hade lossnat från dom små diffdreven och kilat in sig mellan kronhjul och pinjong. Andra gången var det en dålig svets som hade lossnat och kilade fast sig på samma ställe. Diffhuset sprack rätt så fint andra gången  8)

Grattis till första raset föresten  ;)
Förare TEAM EGON RACING

John

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 27, 2005, 12:04:06 »
tack så mycke :D

nu har jag plockat bort kåpan på bakaxeln, och hittade rättså intressanta grejer där!

2 st av smådreven är helt borta, dom som sitter på drivaxlarna är fortfarande kvar, resten ligger på botten...
Lådan verkar fortfarande vara hel, vilket är skönt!

bilder på raset :

Tänkte AGA-diffa den först, men det verkar svårt att få det att hålla ihop när det saknas 2st hela drev, även om man lägger i järnbitar emellan så tror jag att det kommer att rasa inom kort igen...ska kolla med lokala skroten i morgon och se vad dom har att erbjuda.

//
John

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: november 27, 2005, 14:19:12 »
*Hoppsan* kanske man kunde säga.. undar när min axel ska rasa?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

John

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 30, 2005, 21:38:24 »
Det löser sig, köpte en ny slutväxel för 800:- på skroten.

har jävlats med den igår och idag, ska bara köpa lite olja till den så är vinterkälken igång igen.

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 30, 2005, 21:50:28 »
Kjøpte min nye for 600 8) norske kroner...men likvel...trodde det var billigere i Sverige....

John

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 01, 2005, 22:04:20 »
prutade ner den från 1000:-  ;)