Författare Ämne: Knakande framvagn..  (läst 8292 gånger)

wowbagger

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
Knakande framvagn..
« skrivet: november 30, 2005, 16:46:31 »
Har det oangenäma problemet att min framvagn låter lite ansträngt när jag ska svänga och har genom att söka lite kommit fram till att det är fjäderbenslagringen som antagligen e kass.
 Hur byter man detta smidigast?  Hur mycket måste man riva o slita?
« Senast ändrad: november 30, 2005, 20:04:29 av wowbagger »

Snikarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 310
    • Visa profil
Re:Knakande framvagn..
« Svar #1 skrivet: november 30, 2005, 23:46:11 »
Det kan inte vara det lilla staget med gummin vid fjäderbenet ???

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 30, 2005, 23:54:21 »
Hej, ta en domkraft, ta bort hjulet, sätt domkraften under spindelleden och lyft upp bilen, vira ett spänband upp och ner i fjädern och spänn åt. Släpp ner bilen på en pallbock. Nu kan du lossa skruvarna i motorrummet.
Lycka till  Mvh Johan
I love VOLVO offroad

wowbagger

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 02, 2005, 11:25:52 »
Innebär det att det finns så pass mycket utrymme så man kan vika ut fjäderbenet?

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 02, 2005, 15:55:38 »
Det lättaste är om man kan få bort hela fjäderbenet från bilen, då kan man arbeta på en bänk eller så senare.

För att få bort fjäderbenet måste en del mer eller mindre jobbiga saker bort, beror på vilka verktyg och vilken mekvana man har.

Men iaf så ska först hjulen bort såklart, sedan ska styrleden lossas från fjäderbenet. Det kan trilskas lite att få ur den koniska tappen, men ledordet för att få bort de är kontrollerat VÅLD :P Alltså man bör ha en hammare modell större och slå från sidan på fästet i fjäderbenet inte på styrledens gänga alltså. Med rätt riktat slag med tillräcklig kraft så går det hur lätt som hellst, ja oftast iaf.

Sedan ska man lossa kränghämmarstaget från fjäderbenets baksida, är oftast lagom rostigt och så men annars inga konstigheter.

Även spindelleden ska bort, jag tycker det är smidigast att lossa de 3 skruvarna som håller den i bärarmen. Brukar inte innebära några direkta bekymmer, man får lirka och bända för att få ur den ur bärarmen dock.

På vänstersidan ska även hastighetsmätarwiren bort, den ska ur ett gummi som kan ha blivit lite trångt med åren. Allt går dock med våld och vaselin ;)

Sen är det 3 skruvar uppifrån som håller hela benet, när de är lösa ska det i princip bara vara att lyfta bort från bilen.

Sen måste man ha fjäderkompressionsverktyg, fjäderklämmor som man skruvar ihop fjädern med så att man kan lossa den övre skruven som håller övre lagring och fjädertallrik.

Sen är det bara att peta bort lagret, eller iaf resterna av det och peta dit nya och smälla ihop allt igen!

Piss of kejk som man säger :P
« Senast ändrad: december 02, 2005, 15:56:43 av Freedo »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: december 02, 2005, 18:31:08 »
Det som låter verkar inte vara lagringen i sig utan fjädern mot övre tallriken eller är det jag som lurar mig, kanske är det så att ljudet fortplantar sig i fjädern och det är därför det låter som om fjädern gnider sig mot övre tallriken.. eller är det resultatet som blir av dålig lagring?

Min låter till och med när bilen är upphissat med hjulen i luften och man vrider på hjulet för hand mellan max styrutslag.. men det låter mer när bilen stödjer sig på fjädrarna.. när man kör alltså och gör U-svängar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

wowbagger

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 02, 2005, 20:56:06 »
Grejen e ju den att när man vrider ratten så låter det precis som om man "drar upp" fjädern för att en sekund senare släppa med ett rackarns oljud som följd.
Det andra som ochså e lite skoj är att om man svänger fullt,tex mot vänster,och sedan släpper ratten så kommer bilen att dra vänster tills man svänger lite höger och på så sätt "nollar" fjädern.
Skoj va?

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 02, 2005, 21:51:05 »
Hej, som jag skrev tidigare kan man ta en mindre spännrem 2-3meter lång, och vira upp och ner i fjädern, många varv. Då behöver du inte någon fjäderkomprimator.
PS ta inte bort remmen förän du har återmonterat fjädern.
 Lycka till Johan
I love VOLVO offroad

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 02, 2005, 22:18:46 »
Hej, som jag skrev tidigare kan man ta en mindre spännrem 2-3meter lång, och vira upp och ner i fjädern, många varv. Då behöver du inte någon fjäderkomprimator.
PS ta inte bort remmen förän du har återmonterat fjädern.
 Lycka till Johan

Smart!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 03, 2005, 13:14:16 »
Grejen e ju den att när man vrider ratten så låter det precis som om man "drar upp" fjädern för att en sekund senare släppa med ett rackarns oljud som följd.
Det andra som ochså e lite skoj är att om man svänger fullt,tex mot vänster,och sedan släpper ratten så kommer bilen att dra vänster tills man svänger lite höger och på så sätt "nollar" fjädern.
Skoj va?

Jag vet inte vad jag ska tro riktigt, det du beskriver att fjädern "dras upp" och sedan släpper skulle ju kunna bero på att lagret låser sig och då fastnar ju övre fjädertallriken och fjädern spänns upp.

Om du har möjlighet att lyfta upp framänden på bilen så är det mycket lättare att felsöka.

Om man vrider hjulen så ska det gå jämt och fint, men om det knäpper, hakar upp sig eller går trögt emellanåt så är det troligen lagret som är kört.
« Senast ändrad: december 03, 2005, 13:14:57 av Freedo »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 03, 2005, 21:36:59 »
Skoj va?

Jag har samma fenomen! Märkte det nu när jag var ute och körde, har tänkt på det innan men inte fattat sambandet, ratten är sne en stund ibland, drar åt höger!

Byte av lager framöver  >:(