Författare Ämne: 360 Glt med skorrande vxllåda 1988  (läst 2447 gånger)

skrothandlare

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • stolt ägare av bland annat en 360 GLT 88!!!
    • Visa profil
360 Glt med skorrande vxllåda 1988
« skrivet: december 06, 2005, 09:45:15 »
Hej igen Har märkt att min vxl låda skorrar,när jag skall växla upp till 2an eller ner från 3an.Det liksom slår lite i spaken som om kopplingen inte tog?? dock så är kopplingen sjyst tar som den ska,om jag kör extremt snällt och bilen knappt har styrfart,så går växeln i lättare?kan olje byte hjälpa eller ska man vänta tills nåt rasar och byta hela lådan Är dock rätt fattig just nu så.....Obs jag kör lugnt med bilen den är ej rallye körd eller trimmad

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:360 Glt med skorrande vxllåda 1988
« Svar #1 skrivet: december 06, 2005, 20:21:42 »
Låter som att synkringarna till tvåan är på god väg att ge upp.
Kan funka att hälla i diverse suspekta oljetillsater men det är inte att se som en permanent lösning.

Du får ju en M47R låda för i princip samma pengar som oljan kostar om du handlar olja på macken.  :D

Jag skulle nog ha kört tills det rasat och bytt lådan, men använder du bilen dagligen kan det ju vara idé att byta/repa lådan innan den rasar nån helg när du har tid.
Förare TEAM EGON RACING

sjs

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
« Svar #2 skrivet: december 18, 2005, 20:59:35 »
Jag skulle först spilla ut oljan, sen sätt in BRÄNNOLJA, 3L som de skall vara. Hör skitgalet eller hur?

Jo, brännoljan är tunnare än ATF oljan, så den spolar ut allt metallspån osv. från lådan, medan du lyfter upp bakändan, och sätter motorn igång, och växlar och gasar lite hit o dit med hjulen i luften. Sen in med ny ATF olja igen.

Felet är nog endel att 2:ans synkringar är slut, eller så är de skitiga. Om ringarna är slut, så är det dags för byte av låda.

Blir gott med morotslåda, potatislåda, kålrotslåda och växellåda till julbordet. ;D
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

skrothandlare

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
  • stolt ägare av bland annat en 360 GLT 88!!!
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 21, 2005, 10:37:20 »
heheh Bra grej med brännolja!Jag lyfte upp bilen på polarens verkstad,och såg att den läcker som ett såll vid bakväxeln(säkert inte rätt benämning men)kan det påverka?skall täta och fylla på den,tror att det är nån hypopid olja typ audis hydraulolja.Tack för hjälpen grabbar.

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2006, 22:35:18 »
Min hopper ut av gir når jeg burner.. hvorfor? rister kraftig i bilen også på 2. og 3. gir, i visse turtall..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F