Hej
Kom över en volvo 360 GLS -83 av en kompis som tröttnade på den när den inte gick igenom besiktningen i höstas.
Kan inte säga att jag har väldigt stor erfarenhet av att mecka men ett par moppar har jag avverkat och varit mekaniker på ett fartyg i ett år ungefär.Det här har iallafall blivit min första bil.
Den fick nedslag på rost i frambalk. Har lokaliserat problemen till två grova rosthål (fem cm dia.) i höjd bakom vänstra hjulupphängningen. JAg har dock inte lyckats lyfta upp bilen tillräckligt högt så jag kan knacka i resten av balken ordentligt hårt ännu, men om tänker på hur rostiga hjulhusen är så blir man lite rädd

Några tips på hur man borde göra ?
Resten av bilen verkar vara i rätt bra skick. Det sitter en B19 ( E om jag inte missminner mig) I den och den startar rätt hyggligt med lite choke nu i vårvärmen. Har gått 19 000.
Vänstra bromskivan är helt igenrostad och behöver bytas så jag byter nog på båda sidor (beläggen också) så det inte blir snett eller nått.
Tycker ni man borde lägga ner tid på den? Kommer väl inte köra alltför mycket eftersom det kostar så mycket pengar med påställd bil (student)

Men sommar blir det väl ett antal år.
Vad är erfarenheten, sprider rosten sig så när man väl fixat det en gång så blir en följetong? Borde man rostskyddsbehandla, var, och med vad ? Byta alla oljor direkt? Kan man laga hålen med en elpinsvets eller måste jag lära mig "riktig" gassvets.
KAn man konservera bilen över vintern? Förutom varmgarage som jag inte kommer att ha....
Självklart är kostnader en stor fråga, men samtidigt tycker jag att det är en ruskigt roligt hobby. Är det en lätt bil att få tag i delar till på skroten? generellt.
jaja. mycke frågor, får tacka på förhand för hjälpen