Författare Ämne: Genomrostad frambalk  (läst 7186 gånger)

EEdet

• Gäst
Genomrostad frambalk
« skrivet: april 07, 2004, 00:10:00 »
Hej
Kom över en volvo 360 GLS -83 av en kompis som tröttnade på den när den inte gick igenom besiktningen i höstas.
Kan inte säga att jag har väldigt stor erfarenhet av att mecka men ett par moppar har jag avverkat och varit mekaniker på ett fartyg i ett år ungefär.Det här har iallafall blivit min första bil.

Den fick nedslag på rost i frambalk. Har lokaliserat problemen till två grova rosthål (fem cm dia.) i höjd bakom vänstra hjulupphängningen.  JAg har dock inte lyckats lyfta upp bilen tillräckligt högt så jag kan knacka i resten av balken ordentligt hårt ännu, men om tänker på hur rostiga hjulhusen är så blir man lite rädd  :-\   Några tips på hur man borde göra ?
Resten av bilen verkar vara i rätt bra skick. Det sitter en B19 ( E om jag inte missminner mig)  I den och den startar rätt hyggligt med lite choke nu i vårvärmen. Har gått 19 000.

Vänstra bromskivan är helt igenrostad och behöver bytas så jag byter nog på båda sidor (beläggen också) så det inte blir snett eller nått.

Tycker ni man borde lägga ner tid på den? Kommer väl inte köra alltför mycket eftersom det kostar så mycket  pengar med påställd bil (student) ;)  Men sommar blir det väl ett antal år.
Vad är erfarenheten, sprider rosten sig så när man väl fixat det en gång så blir en följetong? Borde man rostskyddsbehandla, var, och med vad ? Byta alla oljor direkt? Kan man laga hålen med en elpinsvets eller måste jag lära mig "riktig" gassvets.
KAn man konservera bilen över vintern? Förutom varmgarage som jag inte kommer att ha....

Självklart är kostnader en stor fråga, men samtidigt tycker jag att det är en ruskigt roligt hobby. Är det en lätt bil att få tag i delar till på skroten? generellt.

jaja. mycke frågor, får tacka på förhand för hjälpen

Zymosis

• Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
Re:Genomrostad frambalk
« Svar #1 skrivet: april 07, 2004, 01:21:17 »
hmm nu ska vi se.

1. Hur mycket du ska lägga på bilen i pengar och tid beror väl på hur mycket du vill ha bilen.

2. just det, lika bra att byta båda skivorna + belägg.

3. Om rosten är fixad på riktigt sätt så ska det inte sprida sig. Däremot är det totalt meningslöst att fixa rosten om man inte gör det bra från början. Då ser det likadant ut igen efter 3 veckor.

4. jag hade bytt olja i motorn i alla fall. Går växlarna i fint så skippa växellådsolja om du har bättre saker för dig :)

5. Elsvetts går troligtvis bra till ett sånt arbete även om det inte blir så snyggt... men det spelar ju ingen roll på en balk...

6. Konservera? Du kan ju ställa av bilen, sätta den på pallar och dra en pressening över. Det skyddar ju en del. Släng in en torrboll också så det inte blir fukt i inredningen.

7. Det fullkomligt vimlar av delar på skroten. Jag har alltid fått tag i allt jag har letat efter på första försöket. Skroten är ju ett bra alternativ om man vill hålla kostnaderna nere... uppåt finns det dock ingen gräns... Det hela beror på vad du har för mål med bilen. Ska den bara rulla så är det inte dyrt att hålla den. 300-serien upplever jag som hyfsat lättmeckade, fast allt är relativt.

EEdet

• Gäst
« Svar #2 skrivet: april 07, 2004, 07:17:19 »
tack för svaren !
Jag borde inte byta bromsolja, luftfilter, bränslefilter (båda?) glykolen också kanske?
Finns det mer grejer man borde kolla upp direkt. kända fel ?

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: april 07, 2004, 11:10:18 »
Håller med Zymosis,
kör ett budget byte av olja i motorn, med typ biltema olja... resten kan du låta vara om bilen går.

Kolla luftfilter och byt om det är smutsigt, det tjänar du in på bensinförbrukningen  ;)

Svets på en balk som är lite grövre är det helt OK med pinne, vissa påstår att det t o m blir bättre också...

Annars är kända fel nedre fjäderbenstallrikar fram,  en enkel (billig) sak att göra rent, bort med all smuts och se till att dreneringshålet är rent så det inte samlas vatten, kanske t o m lite rostskydd...

Var bor du? Jag har annars en original bromskiva liggande till salu. Även luftfilter till förgasare, fyrkantiga filter, några stycken.

Bor i GBG-trakten (Ale)
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: april 07, 2004, 11:18:52 »
Misstänker att du fått bilen billigt (gratis?)
En -83 kanske man inte skall lägga för mycket på. Om du har begränsad ekonomi så gör bara vad som är absolut nödvändigt.

Se det som en lärobil som du kan prova saker på t ex svetsning. Om det skulle bli för mycket fel är det nog enklare att ställa av den och skaffa en 360 till och bygga en hyfsad bil av det bästa från båda och sedan skrota det som blir över.

Har du mer tid än pengar är det bästa sättet att lära sig utan att du riskerar att förlora en massa pengar.

Du kan ju få tag i en 360 reservdelsbil för 500-1000:-
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

EEdet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: april 07, 2004, 15:31:17 »
Bor tyvärr i stockholm så den kan bli en bit att åka för skivorna :)
Jag ska kolla på fjäderbenstallrikarna och se hur det står till med dem.
Tar nog å byter olja och luftfiltret.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: april 07, 2004, 18:53:18 »
...när den inte gick igenom besiktningen i höstas.

Den fick nedslag på rost i frambalk. Har lokaliserat problemen till två grova rosthål (fem cm dia.) i höjd bakom vänstra hjulupphängningen.  

Jag fick underkänt på min 360 för "rostskada främre undre balk" låter rätt likt din beskrivning.. men då gällde det själva "spoilern" fram i plåt som nummerskylten är skruvad i.. ett vanligt ställe för rosten att slå rot..

Vill ju inte att du börjar laga på fel ställe i onödan..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

EEdet

• Gäst
« Svar #7 skrivet: april 07, 2004, 21:32:07 »
ifösig har jag inte sett bilprovningens lapp så det är iförsig möjligt att jag inte sett alla ställen än  ;) Men jag måste ju börja nånstans. Och de hålen jag hittar går aldrig igenom provningen.
Man måste ju tydligen ha stänkskydd på bilen, det kan bli ett problem eftersom dem lossnade av att jag tittade på dem i stort sett. Hjulhusets plåtkan var mycket sönderrostad. Vad gör man? Försöker popnita fast en ny liten plåtkant på insidan? Skruvar med längre skruv?. Vad säger bilprovningen?

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 07, 2004, 22:47:52 »
jag vet hur jag gör iaf... Svets 8)
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

EEdet

• Gäst
« Svar #9 skrivet: april 18, 2004, 17:55:27 »
för dem som vill veta hur det går, så har jag plockat isär och rengjort- smörjt skivorna å kolvarna. Funkar alldeles utmärkt nu . Fixade även handbromsen (spände) och bytte en spolarvätskepump (20 kr på skroten) och har krupit runt under bilen och spanat rost.
Mycket lättmekad bil ! Allt är förstås fastrostat men det funkar. Tycker om bilen mer och mer.

Måste köpa en pinnsvets eftersom inga polare har en, tips på var man kan köpa en. Ska blir billigt ! under tusingen. Eller måste man köpa en dyrare? Biltema och jula har ett par stycken.

Nemesis

• 300power orakel
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: april 18, 2004, 21:49:13 »
Ang stänkskydd, ta bort dom, behövs inte (längre, förr var det krav på dom). Jag slet bort mina när fästena började rosta bort.

Skärmkanter kan tejpas med "silvertejp" så länge det inte är skarpa kanter så klagar inte SBP...

Skall du köpa nytt så är fråga om du inte skall försöka få tag på en mig/mag svets direkt, kanske med pulverfylld tråd, så du slipper gas, jag vet att vissa tycker det är skräp men för enklare svetsningar borde det funka...

Tänk på att om du vet att du skall lossa något spruta typ 5-56 på det dagen eller dagarna innan, lossnar mycket lättare (stålborste innan...)

Berätta hur det gå  ;D
/Peter Olesen