Transaxel = växellåda+diff, men du menar säkert hur jag fått ihop momentröret och "kardanaxeln", eller kopplingsaxeln med växellådan?
Jodå, brutalt sågade jag bort sprängkåpan från BMW lådan, allt bort som gick med sticksåg, hela varve runt, sen borrade jag upp M5 bulthålena runt ingående axeln för utrampningslagerhylsan till 10,5mm och gängade in M12x1,75, alltså samma gänga som orginal M47 lådan har till momentröret. Sågade av momentröret 6,5cm (BMW paketet är 6,5cm längre än orginal) och svetsade in en ny fläns (5mm, dock sprack den nu efter 5000km, så jag ersätter med 10mm som orginal). Sen sågade jag av 4,5cm av BMW ZF lådans ingående axel, så att halva splinesens längd blev kvar, för annars vore jag tvungen att flytta endel motor eller bakaxel, eller korta av själva kardanaxeln.
Sedan tog jag en kardanaxelhylsa (den som kopplar kardanaxeln och växellådan ihop), sågade den på halvt i längd, och svetsade på en gammal splineshylsa från en gammal BMW kopplingsskiva. Den nya hylsan fästsä alltså som förrut på volvokardanaxeln med en "spännbult", och i BMW lådan sätts den bara på axeln, och kardanen håller sig på plats i bilens längdriktning, så den kan inte hoppa ur så länge allt hålls helt.
Drivaxlarna är kombinerade BMW E28 (axel+diffända) och 360 tjocka axlars yttre ändår till bakaxeln, passade "bolt-on" både längd o splines när man plockade ihop dessa delar.
Nu har jag inne en ny fläkt vid motorn, en T70 kinakopia (65/70mm vingar), laddar och vaknar bättre än den gamla slitna, men Biltema B230ET kopia bensapumpen hålls inte mera med runt 6000rpm, tack vare antar jag högre laddtryck och effekt. Dock går bilen kanske även bättre än förrut... har inte kört på en stund nu igen tack vare annat brådskande...