Författare Ämne: 340DL, 340HP?  (läst 42895 gånger)

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #40 skrivet: januari 27, 2008, 23:26:13 »
Skickade mail till jappen hos importören, som sköter typbesiktningsärenden. Du har knappast större glädje av ett papper på finska? :D
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #41 skrivet: januari 27, 2008, 23:32:28 »
Skickade mail till jappen hos importören, som sköter typbesiktningsärenden. Du har knappast större glädje av ett papper på finska? :D
Jo jag bor ju nog i Finland jag också ;) så det har ju ingen betydelse om det är på finska eller svenska.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #42 skrivet: januari 28, 2008, 06:16:59 »
I finland har vi 25% mer volym på motorn, 20% mer vikt och 20% mer effekt.

Jag behövde effektpapper (138hk max) och ett bevis av volvo importören för att jag fick mitt besiktat.

138hk? Hur går det ihop med 2,5 liter, 16-valve & turbo  ???  Vad är det för intyg?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #43 skrivet: januari 28, 2008, 10:19:56 »
Skickade mail till jappen hos importören, som sköter typbesiktningsärenden. Du har knappast större glädje av ett papper på finska? :D
Jo jag bor ju nog i Finland jag också ;) så det har ju ingen betydelse om det är på finska eller svenska.
Ok, ska se om ja hittar lappen någonstans ännu, o skanna in den, o sätta på photobucket. :)

138hk? Hur går det ihop med 2,5 liter, 16-valve & turbo  ???  Vad är det för intyg?
Det är en effektmätningslapp, går bra ihop, bara man har tillräckligt nedjusterad tändning. ;)
Det är alltså den effekt som jag får LAGLIGT använda i gatubruk. Resten får jag sen använda på bana.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #44 skrivet: januari 28, 2008, 20:25:43 »
138hk? Hur går det ihop med 2,5 liter, 16-valve & turbo  ???  Vad är det för intyg?
Det är en effektmätningslapp, går bra ihop, bara man har tillräckligt nedjusterad tändning. ;)
Det är alltså den effekt som jag får LAGLIGT använda i gatubruk. Resten får jag sen använda på bana.

Menar du att du har mätt just din motor/bil i bänk/rullar? Och vad kostade det i så fall?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #45 skrivet: oktober 07, 2009, 16:50:18 »
Japp, bänkade den på 135hk för att få bilen gatlagligt besiktigad för motorn med turbo osv. Kostade 100euro med 4-5 drag på rullorna.

Lite andra uppdateringar:
BMW E36 325TDS diff och växellåda installderade bak, med avkortade drivaxlar och kardanrör
BMW M5 SRE "765" tryckplatta svarvat till plana svänhjulet och skiva från V40T4 med 360 centrum, prövat till 720Nm att det håller med momentnyckel (finns bild i länken nedan)
Körs på E85, man kan fritt ladda 1,5bar++ (spinner tomt så fan me 225:orna)
BMW E30 325 ventilerade skivor installderade fram, massvis med mera bromseffekt och tillförlitlighet

Kommande projekt efter att problemen mellan lådan+diffen löses:
-Installation av dator med 8" touchscreen + stereoanläggning
-Lamelldiff
-Skivbromsar bak
-Måla och snygga till bilem
-Orginal R-sport bodykit hela varvet runt (har bara sidokjolar) NÅGON SOM HAR FRAM+BAK KJOLAR TILL SALU?

Har haft mycket strul på sistonet med drivlinan, alltså problemet är att få diffen+lådan ihopkopplade via flänsarna så att det håller, har brutit en massa greijjer där irunt.

Motorn fungerar som en dröm, renoverade den under vintern och lade i nya lager + H-stakar och efter en tändningsmiss som jag justerade tändningen åt skogen, hade jag hål i 1.ans kolv, delvis p.ga. att 1.cyl munstycket flödade mindre än de andra, så blev det nya kolvar, 3mm nedsvarvade B230FT, kompet ligger runt 10:1, skulle vilja ha de ner runt 9:1, men vågade inte mig på att svarva ned dem mera.

Här finns en massa bilder:
http://s122.photobucket.com/albums/o253/VolvoPentaMan/340DL/?start=20
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #46 skrivet: oktober 07, 2009, 20:33:27 »
Hej! Kul att du uppdaterar oss om din feta racer! Var länge sen vi hörde av dig och bilen men alltid lika spännande!

Inga dåliga mods du hunnit med!
Gillar speciellt alla BMW-prylar du lyckats få på drivlina och bromsar!
Ska bli spännande att se ifall du får skarven mellan låda+diff att hålla!

Och du är den första jag ser som testar kopplingen med momentnyckel, smart!

Tack för bilder med, har kollat nästan alla nu  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #47 skrivet: februari 06, 2010, 12:22:33 »
Nu e vraket bänkat, 408hk(300kW) @ 4949rpm, 664Nm @ 4091rpm
http://www.debil.fi/dynot/340DL.pdf

Notera nästan raka effektkurvan från 4000rpm->, turbon är för liten, tror jag har avgashus 12 eller 14, avgashuset är alltså Holset, turbon är en kinakopia vid namnet T70, 54/58mm vingar. Kommer att få större i något skede.

Kan berätta att de blev ett sjuhelsikes pådrag på finska volvoforumet att få bilen bänkad, under mätningen var det ca 100 människor på forumet och följde efter inläggen. :D

Allt höll ihop själva effektmätningen, men påvägen bort började lådan ljuda (ZF från E36 BMW, och koppligen hade ljud: Plant svänhjul med Sachs SRE765 tryckplatta, T4 lamell 240mm moddad till 360 centrum), och saken slutade med att 150km senare igår kraschade både lådan och koppligen så gott som samtidigt, eller tror det är lådan, för del ljuder då man sätter i växel).
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #48 skrivet: februari 06, 2010, 16:44:51 »
Ja man ser att turbon är alldeles för liten , tappar tryck redan vid 4500rpm . en större snurra och sen är det 500hk  :)
"don't buy it if you can build it!"

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #49 skrivet: april 03, 2010, 02:40:17 »
Japp, funderar hårt mellan HX55 och HX40super, lutar nog mot den förstnämnda, kanske en liten mitsubishi turbo som kompis, har en 13C liggandes i hyllan, men med HX55 är den för liten, den tappar förmodligen laddtryck före HX55 kommer fullt me i spelet...

Har inte hunnit göra någo åt vraket, annat än att plocka löst drivlinan och konstaterade att felet var i den sprängda kopplings-skivan som jag själv byggt av en 215mm orginal 360 lamellcentrum och en rostfri 1mm bärplatta med 240mm organiska belägg från V40T4, hade inte nitat samman, utan bultat samman plattan, och förstås glömt att varken svetsa bultarna+muttrarna eller sätta låsmuttrar... :)

Audi 200Quattro kopplingsskivor är förresten BOLT-ON på 360, UTAN turbo 2,2L radfemmans skiva är 228mm, så den passar in direkt med djupa svänhjulet (orginal är ju 215mm) och 200TurboQuattro har 240mm skiva, så den passar rakt till mitt plana svänhjul modifierat åt 240mm M5 förstärkt Sachs SRE765 tryckplatta.

Ska kanske röva din idé peter, med kardanen, jag är rädd att jag knakar av den om jag far ut o provar på strippen med slicks, och hemma ligger naturligtvis en och annan volvopenta sprängkåpa (fin idé du hade :D) och rör får man alltid tag på som man kan montera mellan lådan och sprängkåpans kopplingsaxel. :)

Kopplingen måste jag kanske börja göra något ytterligare åt, för den klarade som sagt 720Nm med momentnyckel, och 664Nm på pappret med för liten turbo = slirande koppling med större turbo. Dock är nuvarande kopplingen med organiska belägg...
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #50 skrivet: april 03, 2010, 12:13:45 »
Hej, är nyfiken på hur du fått ihop transaxeln med BMW-lådan. Just den skarven syns inte så mycket på dina bilder som jag annars dreglat över en del..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #51 skrivet: september 29, 2010, 23:19:29 »
Transaxel = växellåda+diff, men du menar säkert hur jag fått ihop momentröret och "kardanaxeln", eller kopplingsaxeln med växellådan?

Jodå, brutalt sågade jag bort sprängkåpan från BMW lådan, allt bort som gick med sticksåg, hela varve runt, sen borrade jag upp M5 bulthålena runt ingående axeln för utrampningslagerhylsan till 10,5mm och gängade in M12x1,75, alltså samma gänga som orginal M47 lådan har till momentröret. Sågade av momentröret 6,5cm (BMW paketet är 6,5cm längre än orginal) och svetsade in en ny fläns (5mm, dock sprack den nu efter 5000km, så jag ersätter med 10mm som orginal). Sen sågade jag av 4,5cm av BMW ZF lådans ingående axel, så att halva splinesens längd blev kvar, för annars vore jag tvungen att flytta endel motor eller bakaxel, eller korta av själva kardanaxeln.

Sedan tog jag en kardanaxelhylsa (den som kopplar kardanaxeln och växellådan ihop), sågade den på halvt i längd, och svetsade på en gammal splineshylsa från en gammal BMW kopplingsskiva. Den nya hylsan fästsä alltså som förrut på volvokardanaxeln med en "spännbult", och i BMW lådan sätts den bara på axeln, och kardanen håller sig på plats i bilens längdriktning, så den kan inte hoppa ur så länge allt hålls helt.

Drivaxlarna är kombinerade BMW E28 (axel+diffända) och 360 tjocka axlars yttre ändår till bakaxeln, passade "bolt-on" både längd o splines när man plockade ihop dessa delar.

Nu har jag inne en ny fläkt vid motorn, en T70 kinakopia (65/70mm vingar), laddar och vaknar bättre än den gamla slitna, men Biltema B230ET kopia bensapumpen hålls inte mera med runt 6000rpm, tack vare antar jag högre laddtryck och effekt. Dock går bilen kanske även bättre än förrut... har inte kört på en stund nu igen tack vare annat brådskande...
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

Topfuel

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 419
    • Visa profil
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #52 skrivet: september 30, 2010, 01:24:13 »
Komentaren i filmen är underbar: MERA PEDAL  SATAN ;D ;D ;D
Det är i motvind en drake lyfter.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #53 skrivet: oktober 01, 2010, 00:16:10 »
Jodå, brutalt sågade jag bort sprängkåpan från BMW lådan, allt bort som gick med sticksåg, hela varve runt, sen borrade jag upp M5 bulthålena runt ingående axeln för utrampningslagerhylsan till 10,5mm och gängade in M12x1,75, alltså samma gänga som orginal M47 lådan har till momentröret. Sågade av momentröret 6,5cm (BMW paketet är 6,5cm längre än orginal) och svetsade in en ny fläns (5mm, dock sprack den nu efter 5000km, så jag ersätter med 10mm som orginal). Sen sågade jag av 4,5cm av BMW ZF lådans ingående axel, så att halva splinesens längd blev kvar, för annars vore jag tvungen att flytta endel motor eller bakaxel, eller korta av själva kardanaxeln.

Sedan tog jag en kardanaxelhylsa (den som kopplar kardanaxeln och växellådan ihop), sågade den på halvt i längd, och svetsade på en gammal splineshylsa från en gammal BMW kopplingsskiva. Den nya hylsan fästsä alltså som förrut på volvokardanaxeln med en "spännbult", och i BMW lådan sätts den bara på axeln, och kardanen håller sig på plats i bilens längdriktning, så den kan inte hoppa ur så länge allt hålls helt.

Drivaxlarna är kombinerade BMW E28 (axel+diffända) och 360 tjocka axlars yttre ändår till bakaxeln, passade "bolt-on" både längd o splines när man plockade ihop dessa delar.

ÅÅÅH vilket underbart smart recept på starkare drivlina (med möjlighet till diffbroms)!!!!!!  :P  :P  :P
Trodde inte att det skulle vara så "enkelt" att få allt att sitta ihop!

Har kardanaxelhylsan hållt hela tiden?
Citera
Drivaxlarna är kombinerade BMW E28 (axel+diffända) och 360 tjocka axlars yttre ändår till bakaxeln, passade "bolt-on" både längd o splines när man plockade ihop dessa delar.
Har du svetsat ihop en halv BMW drivaxel med en Volvo drivaxel? Ser ut så på bilderna. Men då förstår jag inte vad du menar med "passade "bolt-on" både längd o splines när man plockade ihop dessa delar". Pratar du om drivaxlarna då eller om transaxeln?

Underbart hur som helst! Blir du arg om man kopierar receptet?  :-*
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #54 skrivet: maj 30, 2011, 23:24:30 »
En stund utan visit på forumet igen.

Bilen stod hela vintern, efter att jag inte hade motivation att lägga den inte lösgörande kopplingen i skick efter en full renovering av drivlinan o momentröret. Tog han i bruk för några veckor sen, med att bara sätta in plastplutten mellan kopplingsgaffeln och "kulan" i sprängkåpan. Sen kom startproblemen efter en vecka, felet var att varvsignalen försvann vid start, kammens triggerkugghjul som megasquirten får sin varv+positionssignal var skevt, så kugghjulet fick en ny ställning av 3st gamla kullager.

Nu e största problemet backväxeln som inte vill gå i så lätt, krävs modifiering av växelreglagestången... dvs. ta löst hela drivlinan :D

Andra problemet är att bränslet inte verkkar räcka till efter 5000rpm... har bränsletrycksmätare i kabinen (elektronisk), men har inte hunnit kolla den vid gaspådrag :D

Nya Borbet Malta 16" fälgar fick jag, har 225/45R16 däck fram nya, men måste få även nya bak... bandäck (gatlagliga) har varit på tanken, endera 265/45R16 Kumhon eller 225/45R16 Toyo R888.

Drivaxlarna var till början 4cm avkortade orginal (de small nästan vid varje fullt gaspådrag), nu är där istället BMW E28 drivaxlar med BMW inre knutar till BMW diffen och Volvo 300 seriens ORGINAL knutar i yttre ändan, de passar BOLT-ON på BMW axlarnas splines!!! 300 serien har 2 olika drivknutar, de "små" som finns på flesta nyare bilar, och "de stora" som finns ofta på äldre varianter, kännetecknas av 3 svarvade "knölar" på axeln, då de "mindre" knutarnas axel är ett slätt material UTAN knölar.

För allsin del, kopiera receptet, jag "rövade" det delvis redan av Peter Schmidt. :)

Kardanhylsan håller så tusan, så länge den är SPÄND, brakade av en orginal växellådas ingående axel engång (brännde gummi på gummifarthinder o så small däckena från farthundret på asfalten me 6000rpm o full-lastad bil), men hylsan hölls hel! :D
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #55 skrivet: maj 31, 2011, 00:22:17 »
De som ja glömde, förarsidans fram stötdämpare verkkar vara glapp, så det var den hållbarheten med Koni Sport dämparna som är kanske 5-6000km körda på 5år ::)

Tips om nya BRA dämpare mottages, och bra STYVA fjädrar, och även fina tips för styvandet av bakändan.

Även bromsarna måste åtgärdas en gång till... har 240 4kolvsok (rostiga som fan) liggandes i hyllan, o kanske 300mm+ skivor som kompisar, dock behövs även bak lite åtgärder... nya handbromswires o skivbroms.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #56 skrivet: maj 31, 2011, 16:35:09 »
Roligt att höra från dig att bilen är sommarklar.  :)

Kommer du att synas på några evenemang runtom i finland i sommar så man kan se bilen live?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #57 skrivet: maj 31, 2011, 22:31:50 »
Drivaxlarna var till början 4cm avkortade orginal (de small nästan vid varje fullt gaspådrag), nu är där istället BMW E28 drivaxlar med BMW inre knutar till BMW diffen och Volvo 300 seriens ORGINAL knutar i yttre ändan, de passar BOLT-ON på BMW axlarnas splines!!! 300 serien har 2 olika drivknutar, de "små" som finns på flesta nyare bilar, och "de stora" som finns ofta på äldre varianter, kännetecknas av 3 svarvade "knölar" på axeln, då de "mindre" knutarnas axel är ett slätt material UTAN knölar.

För allsin del, kopiera receptet, jag "rövade" det delvis redan av Peter Schmidt. :)

Kardanhylsan håller så tusan, så länge den är SPÄND, brakade av en orginal växellådas ingående axel engång (brännde gummi på gummifarthinder o så small däckena från farthundret på asfalten me 6000rpm o full-lastad bil), men hylsan hölls hel! :D

Hej! Roligt att ha dig här igen! Tänker ofta på ditt bygge och din drivlina!
Tack för dina svar!

Om jag sammanfattar så har du:
- Original transaxel fast kortad i växellådans ände.
- Halv original kardanaxelhylsa svetsad på splines från BMW lamellcentrum. Kläms endast på transaxeln.
- BMW E36 325TDS växellåda med kortad ingående axel samt uppborrade hål för infästning mot momentrörets fläns. Växellådans utgående axel bultad fläns i fläns med:
- BMW E36 325TDS diff
- Drivaxel: BMW E28 (axel+diffända) och 360 tjocka axlars yttre ändar till bakaxeln, passade "bolt-on" både längd o splines.
« Senast ändrad: juni 01, 2011, 16:08:06 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #58 skrivet: juni 01, 2011, 08:17:24 »
Japp, ska försöka delta i något evenemang under sommaren (vet inte vilken, troligtvis Radalle.com Ahvenisto), utseendet på bilen är verkligen inte utställningsskick, p.ga. en snart 6år gammal skada på vänstra bakstänkskärmen (har en delgivare på bakgården till detta redan, måste bara hinna fixa). Får se om man nästa vinter skulle ta bilen i delar och måla+fixa allt tip-top.

Drivlinan är precis som FREJ sade,fast jag tror BMW ZF lådans axel är endast 4cm avkortad (minns inte 100% säkert).

Borde som sagt hitta ett varv nya stötdämpare o fjädrar då förarsidans framdämpare verkar vara glapp. Började lite fundera på luftfjädring, då lagstiftningen tillåter detta. Har luftfjädring i min 2006 Audi A8 W12, och den är underbar då man kan ställa höjden.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #59 skrivet: juni 01, 2011, 16:10:00 »
Drivlinan är precis som FREJ sade,fast jag tror BMW ZF lådans axel är endast 4cm avkortad (minns inte 100% säkert).

Bra då vet jag ungefär, ifall jag får för mig att kopiera detta till min egen bil  :D
Håller din "ram" mellan växellåda och diffhus nu så att allt sitter stumt och rakt även när du drar på fullt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #60 skrivet: juni 05, 2011, 17:38:25 »
Audi 200Quattro kopplingsskivor är förresten BOLT-ON på 360, UTAN turbo 2,2L radfemmans skiva är 228mm, så den passar in direkt med djupa svänhjulet (orginal är ju 215mm) och 200TurboQuattro har 240mm skiva, så den passar rakt till mitt plana svänhjul modifierat åt 240mm M5 förstärkt Sachs SRE765 tryckplatta.

Det verkar finnas 2 olika audi 200quattro kopplingslameller på Motonet. En 1980-1984 och en 1984-1985. Vet du vilken av dem som passar?

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #61 skrivet: juni 09, 2011, 11:47:07 »
Bra då vet jag ungefär, ifall jag får för mig att kopiera detta till min egen bil  :D
Håller din "ram" mellan växellåda och diffhus nu så att allt sitter stumt och rakt även när du drar på fullt?
Ramen verkkar hålla hyfsat, MEN hade igen ras på måndag, diffens fläns gick av, så tydligen är inte rör-ramen tillräckligt stark ändåheller. Dvs. kraften som snurrar bakhjulen slipper ännu och vrida på diffen, och detta gör belastning mellan diff/lådans flänsar, fast krafterna borde föras med rör-ramen till momentröret. Borde hitta 5mm järnplatta som man skulle kunna bocka till en "box" runt sidorna av lådan... eller någo starkare material.

Det verkar finnas 2 olika audi 200quattro kopplingslameller på Motonet. En 1980-1984 och en 1984-1985. Vet du vilken av dem som passar?
Båda borde ha samma splines som 300 seriens 2,0L kardan, MEN turbon har 240mm skiva, den frittandande har 228mm. Frittandande motorns skiva torde passa RAKT i orginal svänghjulet, 240mm skivan kräver naturligtvis annat/modifierat svänhjul såsom mitt med 765SRE tryckplatta.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #62 skrivet: juni 09, 2011, 17:08:37 »
Jo turbo-modellen är väl 240mm men det finns 2stycken icke-turbo också. Alltså 3stycken sammanlagt  >:(

Synd med ras igen. 5mm järnplattor på sidorna av lådan borde ju se till att den inte böjer sig.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #63 skrivet: juni 09, 2011, 22:18:51 »
Bra då vet jag ungefär, ifall jag får för mig att kopiera detta till min egen bil  :D
Håller din "ram" mellan växellåda och diffhus nu så att allt sitter stumt och rakt även när du drar på fullt?
Ramen verkkar hålla hyfsat, MEN hade igen ras på måndag, diffens fläns gick av, så tydligen är inte rör-ramen tillräckligt stark ändåheller. Dvs. kraften som snurrar bakhjulen slipper ännu och vrida på diffen, och detta gör belastning mellan diff/lådans flänsar, fast krafterna borde föras med rör-ramen till momentröret. Borde hitta 5mm järnplatta som man skulle kunna bocka till en "box" runt sidorna av lådan... eller någo starkare material.

Ajdå. Men min motoreffekt kommer nog aldrig passera 200-250hk så om jag bygger likadant så får den det lite lättare att överleva.
Men ska såklart bygga så starkt och bra som möjligt ändå.

Hur lagar du? Sätter dit nytt diffhus?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #64 skrivet: juni 14, 2011, 13:24:05 »
Vet inte vilkendera av dom 228mm skivorna det är som passar, men antar att båda kunde passa, för splinesen borde vara samma på båda.

200-250hk betyder ju runt 350-400Nm, så det håller ju orginal drivlinan bra ihop. Jag hade runt 270-280hk med 0,7bar o 420-450Nm och lådan+ allt annat höll väl ihop då. Sen när ja höijde upp trycket till 1,5bar så small ju allt i delar direkt, men då har vi annan effekt och vrid också.

Så alltså med den effekt frej vill ha borde det duga bra med orginal drivlina om man inte måste ha diffspärr. Ska man ha dit diffspärren så kan man ju kanske få inpassad något passligt till orginal diffhuset, som "hundkoijans" diff peter schmidt svarvade in dit.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 340DL, 340HP?
« Svar #65 skrivet: juni 14, 2011, 22:31:23 »
200-250hk betyder ju runt 350-400Nm, så det håller ju orginal drivlinan bra ihop. Jag hade runt 270-280hk med 0,7bar o 420-450Nm och lådan+ allt annat höll väl ihop då. Sen när ja höijde upp trycket till 1,5bar så small ju allt i delar direkt, men då har vi annan effekt och vrid också.

Så alltså med den effekt frej vill ha borde det duga bra med orginal drivlina om man inte måste ha diffspärr. Ska man ha dit diffspärren så kan man ju kanske få inpassad något passligt till orginal diffhuset, som "hundkoijans" diff peter schmidt svarvade in dit.

Tack för dom visa orden! Får se vad som händer framöver.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.