Författare Ämne: Däcktryck..  (läst 5444 gånger)

user

• Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Däcktryck..
« skrivet: december 19, 2005, 12:54:37 »
Har ingen koll alls på det här med däcktryck.

Vinterdäcken som sitter på nu är typ 155/70 13 eller 14"

Antagligen väldigt gamla..

Iaf, har pumpat dom till ca 35psi men dom buktar fortfarande ut i nederkant.

Ska jag köra så eller pumpa tills dom blir runda och fina (trots att det blir lååångt över rek. tryck) ?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Däcktryck..
« Svar #1 skrivet: december 19, 2005, 17:46:40 »
Jag skulle nog pumpat lite till, gillar inte när däcken nästan kränger av fälgen vid hård körning samt sliter på hela däcksidan.. fast jag har alltid pumpat mina hårt (långt över rekommendationerna, främst på sommarn då).

Är det snöigt kan det ju va bra att ha "svenssontryck" i däcken då det förmodligen greppar bättre då om man gör start i backe eller start i slirigt rödljus  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 21, 2005, 19:34:20 »
Jag vet inte hur mycket 35 psi är men jag brukar köra på ca 2,2 bar på vintersulorna, 155/65-13 är dem.

Men att däcken buktar ut där det belastas är helt normalt, ja om det inte är väldigt mycket då såklart om man lastar tungt eller så. Det måste ju vara så för att hela slitytan ska ligga an mot vägbanan. Annars kommer däcket slita väldigt mycket på mitten.

Det är annat med sommardäck med raka däcksidor eller liknande, de är ju uppbyggda på ett annat sätt.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 21, 2005, 21:01:16 »
35 PSI motsvarar 2.413165 bar eller 2.460744 kg/kvadratcm enligt Convert Measure programmet jag har om det är nån som vill fylla huvudet med lite värdelöst vetande  :P
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: december 21, 2005, 22:06:01 »
35 PSI motsvarar 2.413165 bar eller 2.460744 kg/kvadratcm enligt Convert Measure programmet jag har om det är nån som vill fylla huvudet med lite värdelöst vetande  :P

Ej värdelöst, nu vet vi att han inte behöver pumpa mer (särskillt inte för vinterkörning)

Men det är ju en känsla man har, och väga grepp mot sidostabilitet, bensinförbrukning & toppfart mot komfort på dålig väg osv osv..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.