Författare Ämne: kopplingsbyte 360  (läst 12752 gånger)

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
kopplingsbyte 360
« skrivet: december 28, 2005, 22:08:33 »
hur pass mycket jobb är det å byta kopppling på en sån? är den modellen med växelådan bak(kanske alla är iofs)
sitter kopplingen vid motorn ellerr?
sitter 215m eller 228mm koppling eller nån annan storlek?

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #1 skrivet: december 29, 2005, 17:28:47 »
ingen som vet

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #2 skrivet: december 29, 2005, 17:42:18 »
clutchen (kopplingen) sitter vel på motoren, sammen med svinghjulet.
Skal ikke si dette for sikkert, men tror det er slik.

Og ja, alle 300'r har girkassen bak :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


elanen

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #3 skrivet: december 29, 2005, 18:54:34 »
Är jobbigt. Bakaxeln måste släppas. Är inget för stå på gatan mekk.

cool_lilja

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #4 skrivet: december 29, 2005, 18:57:39 »
kopplingen sitter vid motron jaa, om du tittar i motorrummet så precis vid torpedväggen ser du sprängkåpan, innan för där sitter svänghjul, tryckplatta o lamell.......

det är lite meck att byta lamell, du får plocka ner så att du kan sänka ner transmitionstunneln å lite sånt, men det löser du säkert

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #5 skrivet: december 29, 2005, 19:27:23 »
vet ej vad det är för diameter på kopplingen men det är annat antal splines än vad det är på 240 & 740 så det går inte ta en lamell därifrån och sätta i en 360 rakt av. I Performance:s projekttråd finns det lite beskrivet hur man kan göra för att sätta splines från 300-lamell i en 2/700-lamell
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #6 skrivet: december 30, 2005, 11:04:32 »
usch vad jobbigt då. har ju lameller ligger å dräller överallt typ. men ingen sån.  >:(
hoppades det skulle va samma som till vanliga lådorna...
jaja, får se om jag orkar byta ändå då!tack för hjälpen så långt

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #7 skrivet: januari 02, 2006, 01:05:57 »
vet ej vad det är för diameter på kopplingen men det är annat antal splines än vad det är på 240 & 740 så det går inte ta en lamell därifrån och sätta i en 360 rakt av. I Performance:s projekttråd finns det lite beskrivet hur man kan göra för att sätta splines från 300-lamell i en 2/700-lamell

Tryckplattan är däremot den samma.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #8 skrivet: januari 05, 2006, 17:34:32 »
Jo, tryckplattan är densamma, så om man har en lite häftigare motor i 360:an, så går den rakt. T.ex BMW M3 tryckplattan lär gå "bolt-on", och den lär hålla MMMMMYCKET. Men priset även därefter.

Kopplingen lär vara samma som någon golf 2:a, dvs. 21mm axel, 24 splines. Och åtminståne finska Moposport (sälger allamöjliga trimdelar) har sinterlameller till golffen. Diametern är 215mm vad jag vet, MEN svänghjulet har plats för 228mm om jag vet rätt. Kom inte ihåg att mäta min, när jag monterade std. 360 kopplingen (som nu slirar lite med min "B254G" teknik ;D).
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

cool_lilja

  • Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #9 skrivet: januari 06, 2006, 20:02:06 »
kan tilllägga att inte alltid är lika många splines på alla 360 lamellerna.....jag råkade ut för det när jag skulle sätta på min dunder koppling
« Senast ändrad: januari 06, 2006, 20:02:20 av cool_lilja »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #10 skrivet: januari 08, 2006, 11:52:09 »
kan tilllägga att inte alltid är lika många splines på alla 360 lamellerna.....jag råkade ut för det när jag skulle sätta på min dunder koppling

OK, vet du mer om detta, antal splines och så?

Jag trodde att alla 300 hade samma och sen att det var ett annat antal till alla 200 och 700.. ???
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:kopplingsbyte 360
« Svar #11 skrivet: januari 08, 2006, 16:47:49 »
kan tilllägga att inte alltid är lika många splines på alla 360 lamellerna.....jag råkade ut för det när jag skulle sätta på min dunder koppling

OK, vet du mer om detta, antal splines och så?

Jag trodde att alla 300 hade samma och sen att det var ett annat antal till alla 200 och 700.. ???

Ja vet i allafall att det är olika koppling till 4växlad o 5växlad låda. 4växlad b19 har bla plant svänghjul och har då förstås en annan tryckplatta än 5växlade b19/b200.
Det är också olika splines på 5 o 4 växlade.
 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Re:kopplingsbyte 360
« Svar #12 skrivet: januari 10, 2008, 21:41:11 »
kan tilllägga att inte alltid är lika många splines på alla 360 lamellerna.....jag råkade ut för det när jag skulle sätta på min dunder koppling

OK, vet du mer om detta, antal splines och så?

Jag trodde att alla 300 hade samma och sen att det var ett annat antal till alla 200 och 700.. ???

Det är också olika splines på 5 o 4 växlade.
 

LYFTER TRÅDEN nån som har mer info om skillnader i antal splines?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: kopplingsbyte 360
« Svar #13 skrivet: augusti 01, 2009, 19:20:12 »
uppdaterar frågan. måste bakaxeln dän helt eller bara släppas i bakre fästen för å kunna luta den lite???

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: kopplingsbyte 360
« Svar #14 skrivet: augusti 02, 2009, 02:25:56 »
har precis bytat tryckplatta till 740 tic platta och ny koppling...
Kan säga att ta vägen med o hissa ner bakaxel och transrör är ingen kul historia.
Tog ca 2 dagar med 5 timmars meckande var dag o byta. Jävla otrevlig historia.
Hade dessutom bilen på lyft så de underlättade på många punkter.
det räcker att släppa axeln i bakkant och trycka ner den lite när man drar bak drivpaketet ja.
Men vid nästa och om de blir ett nästa byte på denna motorn så lyfter jag motorn. Helt klart mindre pill även om man ska behöva passa in splinesen utan någon som helst känsla. Men känns endå smidigare enn som att plocka ner halva bilen!
Bara min åsikt :P

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: kopplingsbyte 360
« Svar #15 skrivet: augusti 02, 2009, 12:32:51 »
fuck !"  >:(

ringde en polare som gjort det förr å han gav samma utlåtande.

sen prata med en kompis frasa som gjort bytet mååånga ggr (bilmeckaniiker) medans han sa att det va väll inte nått svårt, bara skruva dän, b¨'nda bakåt å byta tyckte han, är väll skillnad om man gjort det 2-3 ggr innan kanske

knotan

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
SV: kopplingsbyte 360
« Svar #16 skrivet: augusti 02, 2009, 18:51:56 »
jag förstår vad ni menar nu.
nästa gång lyfter jag motor iställlet

Snajdarn

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • Volvo 345 DL -85 B14
    • Visa profil
SV: kopplingsbyte 360
« Svar #17 skrivet: april 15, 2010, 23:21:05 »
Bytte koppling på min 340 B14 ute på gården på 5 timmar. Var inte så avancerat tycker jag. Axeln mellan växellådan och kopplingen hade ett visst spel när man lossade nån grej (minns inte) så man kunde skjuta den bakåt och enkelt montera bort sprängkåpan. Använde den lösa axeln som centrering också.
Men det kanske är annorlunda på 360. Jag köpte en sachs-koppling tror jag som var lika som den som satt. Typ orginal antagligen.

Pontus_ohlert

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
SV: kopplingsbyte 360
« Svar #18 skrivet: april 15, 2010, 23:26:35 »
lyfte motorn direkt på min istället
Risig Men Betald,