Författare Ämne: VÄLDIGT törstig!  (läst 7377 gånger)

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
VÄLDIGT törstig!
« skrivet: januari 21, 2006, 23:01:53 »
Nu är vinterkommen och då blir det mkt choke och mkt sladd, vilket gör att bilen drar mkt soppa=)

Men min 360 B19A drar närmare 4 liter milen...och jag har inte gasat helt galet...förstår ej varför!

Alla tänddelar är nya.
Volvo 360 GLS -84, med ett gött avgassytem=)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:VÄLDIGT törstig!
« Svar #1 skrivet: januari 21, 2006, 23:15:12 »
Bränsleläckage?
Är inte riktigt införstådd i hur dom där förgasarna är uppbyggda men det kanske är fel flottörnivå?
Förare TEAM EGON RACING

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 21, 2006, 23:17:30 »
jag har som sagt ingen aning...för ja fråga han ja köpte bilen av...och han verkade väldigt ärlig...och inget som han hade upplevt iaf...han tyckte den va billig i drift

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 21, 2006, 23:19:24 »
Om du inte upplever att den får en fet blandning (startar bra utan choke, ryker svart vid fullgas osv) kan det vara en bra idé att leta efter bränsleläckage.
Har du tillgång till avgasdator? Lätt att kolla då ungefär hur fet blandning den får.
Förare TEAM EGON RACING

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2006, 23:24:54 »
grejen är den att bilen går hur rent o fint som helst...och jag har tänkt att den läcker...men aldrig några spår när man har stannat bilen...typ fläckar eller så...inte att det luktar bensin eller nått heller....

dyrt o åka ju=)

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2006, 23:28:18 »
EN grej till som ja läste om lite i en annan tråd!

min bil ryker väldigt mkt vit rök...eller mkt o mkt...men mer än en vanlig bil....när den är kall iaf...men vit rök är väl inte farligt?

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 21, 2006, 23:40:48 »
Vit rök när motorn är kall är normalt.
Generellt sett betyder vit rök kondens/vatten, blå rök olja och svart rök bränsle.
Kan vara oförbränt bränsle som blivit ånga, håll handen för avgasröret ett par sekunder så du får fukt på handen och lukta på det. Då känner du om det är bränsle eller vatten.
Förare TEAM EGON RACING

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 22, 2006, 11:51:16 »
okey, men man kan ju nästan utesluta röken med andra ord=) Men jag tänkte på det där med läckaget.

När man ska dra o tanka och man öppnar tanklocket så blir det värdens "svisch"...vakium sug med andra ord...det borde betyda inget läckage?=) rätta mig om ja har fel=)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 22, 2006, 12:23:32 »
Man ska aldrig säga aldrig  ;) Eftersom den inte verkar läcka nånting när du inte använder bilen, kan man förmodligen utesluta läckage före bränslepumpen och läcker det efter pumpen spelar det nog ingen större roll hur mycket vakum du har i tanken, sålänge motorn orkar gå klarar pumpen av att pumpa bränsle och det fortsätter att läcka.
Nu ska jag inte säga att det är så att du har ett läckage med 100% säkerhet men skulle den dra 4 liter i milen utan ett läckage skulle du med största sannolikhet känna att nånting inte är som det ska.
För som jag förstått dig har du kört relativt normal körning och den går bra?
Kamremmen kan den vara felkuggad ett kugg eller två? Brukar kunna gå dåligt och dra mycket soppa då.
Förare TEAM EGON RACING

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 22, 2006, 16:58:10 »
jag köpte bilen för 1 månad sen....och han har haft den i 2 år...servat den enligt bok o allt....den är bensinsnål påpekade han...

så något borde ju hänt nu...jag kan köra bilen hur bra som helst...går jättebra verkligen=)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #10 skrivet: januari 22, 2006, 17:32:27 »
Låter konstigt.. den kan ju inte läcka ut ca två liter milen utan att det märks nånstans  ;)

Hur har du mätt bränsleåtgången?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Ulph

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 22, 2006, 17:32:44 »
jag köpte bilen för 1 månad sen....och han har haft den i 2 år...servat den enligt bok o allt....den är bensinsnål påpekade han...

så något borde ju hänt nu...jag kan köra bilen hur bra som helst...går jättebra verkligen=)

Vill bara slinka in och dra en liten saga om min 340 dl. ::)
Gubben som hade den innan mig hade varit den enda ägaren från det att den var ny, bilen var servad enligt alla regler, inget fel på den alls.
För mig höll den i ett halvår drygt, nu står den översnöad och halft sönderrostad. >:(

Slutsatsen är nog att man inte ska ta för givet hur en bil ska hålla utefrån tidigare ägare.  ;)

Ha en trevlig dag.

//Ulph
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Skanke

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 22, 2006, 21:06:35 »
klart att man inte kan lita på dom så pass=) men jag menar...man borde lixom märka på backen om det har droppat bensin...men jag hittar inga fläckar eller nått...så det borde ju vara så att när bilen är igång så läcker det bensin mellan pumpen o motorn...

låter troligt eller hur? tänkte ta en titt på onsdag....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #13 skrivet: januari 22, 2006, 21:42:04 »
klart att man inte kan lita på dom så pass=) men jag menar...man borde lixom märka på backen om det har droppat bensin...men jag hittar inga fläckar eller nått...så det borde ju vara så att när bilen är igång så läcker det bensin mellan pumpen o motorn...

låter troligt eller hur? tänkte ta en titt på onsdag....

Min läcker bensin när jag tankar fullt, läckande anslutning uppe på tanken.. och då blir det en liten fläck på gatan när man står en stund.. men även om man är ute och kör och bara stannar till luktar bilen bensin ganska friskt! Så det borde du känna!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.