Författare Ämne: Fråga om stereobygge  (läst 4793 gånger)

victor

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Fråga om stereobygge
« skrivet: februari 01, 2006, 13:51:31 »
jag är lite sugen på och börja pyssla med stereobygge till min 360 gl(87a) då jag endast har orginal stereon o leva med nu.

är det något speciellt man skall tänka på, såsom monterings adaptrar, iso kablar osv. innan man köper till en stereo, eller är det bara o koppla in?
en annan fråga, visst är det 4" orginal hål i framdörrarna? tänkte även klämma in ett par högtalare i hatthyllan. skall man förstärka den på någe vis eller går det bra att bara fixa hålen och montera?
tacksam för svar och fler tips!

Z28

• Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
Re:Fråga om stereobygge
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2006, 22:30:33 »
Om det finns iso-adapters till 360 vet jag inte, men det är itne så värst svårt o ta reda på vilka kablar som det är 12V+ och vilken som är jord i.

Sen så bör du dra nya högtalarkablar då orginalkablarna är kassa.
Det är 4" som sitter fram, och man bör förstärka upp dörrsidan på baksidan iaf runt högtalaren om man ska montera något nytt. Då dörrsidan är gjort i ett väldigt sladdrigt material.
Du bör även förstärka hatthyllan om du monterar högtalare där, eftersom en högtalare spelar bra mycket bättre om den sitter stumt.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

devist8or

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • 340 -86 DL Röd 8300 Mil
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2006, 01:53:17 »
Om det finns iso-adapters till 360 vet jag inte, men det är itne så värst svårt o ta reda på vilka kablar som det är 12V+ och vilken som är jord i.

Sen så bör du dra nya högtalarkablar då orginalkablarna är kassa.
Det är 4" som sitter fram, och man bör förstärka upp dörrsidan på baksidan iaf runt högtalaren om man ska montera något nytt. Då dörrsidan är gjort i ett väldigt sladdrigt material.
Du bör även förstärka hatthyllan om du monterar högtalare där, eftersom en högtalare spelar bra mycket bättre om den sitter stumt.

MVH
Alex.S

Isokablar finnes 340/360 på Micro iaf...Är med på 4" fram...kopplat in 2 3"9 i hatthyllan a  300W och den håller....frågan e om min kenwood spelare gör det (4 * 45W) utan slutsteg?? Har 2, 6" a 150W fram med, men inte hittat nåt "billigt" slutsteg som tar detta.
Ska fixa kort på min skönhet :D

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2006, 04:36:45 »
ISO adapter för hålet i instrumentpanelen finns på BRL. Var någon (med största sannolikhet någon på detta forum) som sa att det var samma som sitter i 740, och om det stämmer (vet jag ingenting om) så finns adapter på biltema, väldigt mycket billigare.
  Hade även ISO adapter för kablaget, men det var en j*vla kabelhärva + att det glappade någonstans, så jag klippte bort original och satte dit ISO, funkade hur fint som helst  :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Z28

• Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: februari 04, 2006, 00:14:12 »

Citera

Isokablar finnes 340/360 på Micro iaf...Är med på 4" fram...kopplat in 2 3"9 i hatthyllan a  300W och den håller....frågan e om min kenwood spelare gör det (4 * 45W) utan slutsteg?? Har 2, 6" a 150W fram med, men inte hittat nåt "billigt" slutsteg som tar detta.
Citera

Du tittar för mycket på Watt talet.
Det säger igentligen ingenting. Då man kan mäta det på så många konstiga sätt.
Sen så den effekt en cd-spelare ger ut är ca: 4x12WRMS, de är 45Watten som de nämner är i bästa fall MAX watt.
6x9:or vill defenitivt ha slutsteg för att kunna prestera det de är byggda för.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

victor

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 06, 2006, 12:19:51 »
tacksam för alla svar!
tänkte inköpa en stereopaket på brl nu i veckorna, med stereo,fram, hyll högtalare, och hoppas på att de blir bra. får väll se till o komplettera med baslåda o slutsteg om inte allt för länge också.

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2006, 23:29:20 »
lønner seg med hvertfall ett lite slutsteg til 6x9 høyttallerne dine.. om du ikke kjøper en grei 4kanalers slutsteg da, til bak og front..

(hovedenheter har ikke de beste integrerte forsterkerne..)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F