Författare Ämne: Nybliven 340-ägare, byta växellåda eller inte?  (läst 3031 gånger)

doenitz

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Nybliven 340-ägare, byta växellåda eller inte?
« skrivet: februari 06, 2006, 23:39:45 »
Hej allesammans!

Som nybliven körkortsinnehavare och 340-ägare är frågorna många. Det är så att jag köpt en 340 -84 (Remjohan) som endast vill dra på höga varv. Priset var förstås moderat, vilket är en förutsättning för en fattig student. Bilen är i övrigt i gott skick och har bara gått ca 12 000 mil. Med i köpet följde en manuell 4-växlad låda och till denna passande bakaxel och pendaler etc. Jag har hört att det kan vara så att ventilerna till variatorn kan spöka med effekten att dragläge endast kan nås på höga varv. Är det värt att reparera dessa ventiler och eventuellt byta remmarna om så behövs eller skall jag byta variatorn till en manuell växellåda (vilket förvisso kräver en del pyssel)? Behöver jag typbesiktiga efter växellådebyte eller gäller det bara vid byte av motor? Vilket är ekonomiskt sett det sundaste alternativet? Jag kommer främst att köra till och från mitt extraknäck i stadstrafik, ca 3 mil om dagen á fem dagar i veckan. Hur mycket mer drar en remdrift i bränsleförbrukning i jämförelse med en manuell låda? Vore tacksam för synpunkter.
« Senast ändrad: februari 06, 2006, 23:54:44 av doenitz »

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Nybliven 340-ägare, byta växellåda eller inte?
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2006, 04:30:15 »
Skulle tro att du måste reg. besiktiga bilen efter ett växellådsbyte, dels så står det på reg. papperna vilken typ av växellåda du har (man/auto) och dels så ändras vikten.

Är det samma transaxel till variomatic och den manuella?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

flinty

• Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 07, 2006, 10:10:33 »
Hmm,, ja jag skulle iaf försöka fixa till variomaticen, finns inte många kvar av dom.
Tyvärr så har jag aldrig haft möjlighet att meka med variomatic och är därefter inte något påläst om dom, men det borde ju inte vara så allvarlig fel.

Uppmaning till andra,,, nån som vet mer ???
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

sjs

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
« Svar #3 skrivet: februari 24, 2006, 15:12:52 »
Står det faktist på svenska registerutdrag, om man har aut. eller manual låda? :o

I finland står det inget sånt, på mitt utdrag står inget annat om tekniken, än motorns cylindervolym och typen på bromssystem. Och bilen är en 340DL -86.
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D