Författare Ämne: B19A,smärre modifiering  (läst 10685 gånger)

Michél

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
    • JapanRacing
B19A,smärre modifiering
« skrivet: februari 08, 2006, 22:11:59 »
Hej på er!

Jag har en Volvo 340 DL av 1983 årsmodell med B19A-motorn.

Jag har studerat lite om motorn som sitter i och letat efter vad som finns att göra.

Jag har en liten plan på att montera en V-kam från B200K/B230K då jag läst lite och sett att den både verkar vara lätt att hitta och funktionen okej.

Så till frågan:

Ska jag göra något mer (bestycka upp förgasare eller liknande) med ny kam? Eller åtgärda bilen på annat sätt? Fungerar den kammen på den motorn? Ger det en effekthöjning?

Kom gärna med förslag! :)

Bil/motor har rullat 16000 mil förövrigt,så den är i rätt bra skick.
« Senast ändrad: februari 08, 2006, 22:14:04 av Michél »

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:B19A,smärre modifiering
« Svar #1 skrivet: februari 09, 2006, 15:33:15 »
tjenare har du inte läst dom tidigare inläggen vad gäller trimmning av förgasare så har du nog missat en del ja!!
visst använd v kam det ger bra vrid över ett brett register!
nu gör du så här!!1vilken förgasare har du??? du bör ha dvg förgasaren då går det att justera under ifrån på co halten lite allt byt till förgasarturbons munstycke och nål co ska vara 1,5 HELA TIDEN!!! 2 PLANA TOPPEN MAX 1,5 MM DETTA GÖR ATT DU FÅR GOD GÅNG I BILENS HELA REGISTER..3BYT UT AVGAS SYSTEMET ALT BYT BAKRE DELEN MED 1 DÄMPARE OCH 2,5 TUMS SYSTEM DÅ HAR DU FÖRHOPPNINGS VIS FÅTT CA30-50HK BEROENDE PÅ BILEN EGNA KONDITION OBS HA RIKTIGT LUFT FILTER PÅ INSUGS SIDAN INGET PAPP FILTER HELST KONAT PÅ EN BIT RÖR DET GER SJUSS PÅ BILEN SEN FÅR DU SÄNKA TÄNDNINGEN NGT CA 10-12 GRADER  EV LÄGRE DET OBS EJ UNDER 5 GRADER.E DET NGT HOJTA ELLER RING SÅÄ SKA JAG PROVA HJÄLPA DEJ SÅ GOITT DET GÅR KOLLA TIDIGARE INNLÄGG..
360 turbo forever

Michél

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
    • JapanRacing
« Svar #2 skrivet: februari 09, 2006, 17:01:01 »
Nu sitter orginalförgasare samt insug monterat,Zenith 32mm.

Sedan har jag ett insug från en B200K som provmonterades förut (dock var det vissa saker som inte stämde som inte gick att åtgärda då).

Det insuget ser bland annat ut att vara betydligt effektivare än orginal B19A-insug,sedan sitter det en Solex 34-34mm på den.

Det med uppbestyckning är en självklarhet,absolut. Ville bara höra någon annans tankar om det hela. :)

Avgassystemet är orginal,med borttagen slutljuddämpare. Jag upplevde bilen som mer gasrapp utan den monterad,kan dock vara "glädjeeffekt" som bara känns tydligt.

Orginal luftburk sitter på som är kapat i underdelen,en enkel och billig lösning samtidigt som luftburken fungerar som resonanslåda och skänker en del insugsljud.

Dock så undrar jag fortfarande om V-kam är något för förgasarmotorn eller om det finns en bättre optimerad kam (ingen raceversion dock) som passar.

Tack för fortsatt guidning! :)

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #3 skrivet: februari 09, 2006, 17:13:06 »
Jag skulle lägga mina pengar på detta turbo kit:
http://www.blocket.se/vi/7132421.htm?ca=11_s

I Finland kunde man få sin volvo 360 med B19A med samma typ av volvo original turbo kit.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Michél

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
    • JapanRacing
« Svar #4 skrivet: februari 09, 2006, 18:08:47 »
Elaka dig som visade det kittet,nu vart man ju riktigt sugen! ;D

Nej,på den här ska det inte bli turbo utan den får stanna som sugmotor. :)

Hittills är jag inne på min 2:a bil när det gäller 300-serien.

Första var en röd 360 GLT 84:a och sedan den som jag har nu tillsammans med en kompis.

Alla är ju ute efter "billigt och bra" då de letar trim.

Jag är mer en sådan som prioriterar "bra" före billigt. Är inte rädd för att modifiera saker och har tillgång till verkstad/verktyg (jobbar på US-GM, Svenska Bil STHML).

Så länge det är sugmotorbaserat trim är jag öppen för förslag. :)

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2006, 18:32:52 »
Jaha du jobbar på GM bra att veta :)
Du kan inte få tag på begagnade reserv delar typ en transaxel från en c5 eller c6?

Över till ditt projekt:

Skicka ett PM till Cupra här på forumet tror han har ett par weber 45 med insug som passar b230.
Han har även en 405 topp som är lite putsad med en vassare kk3 kam till ett bra pris:
http://www.300power.com/forum/index.php?board=12;action=display;threadid=1732
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

Michél

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
    • JapanRacing
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2006, 18:45:14 »
Som en parantes till ditt inlägg...

Jag tror jag var bland de första att få åka C6 Z06 här i Sverige,provåkte en nybil i tisdags (som ska vara första exet i Sverige,knallgul) med sommardäck på härligt slaskiga vägar.

Angående delarna... Det som vi byter ut på garanti får vi inte röra eftersom allt skickas tillbaka för granskning och liknande. Skriv vad du är intresserad av,så ska jag kika om det finns att få tag på.

Angående 340:n...

Du tror inte på min idé med B200K-insug med 34-34 Solex? Jag vet att det är skillnader mellan B19A/B200K-insugen med diverse slangar och liknande men då det ligger och skräpar så...

V-kam har jag tillgång till med,så det är därför mina tankar kretsar kring den då jag läst igenom Hayes (för 300 samt 700-serien) och insett att V-kam har lyfttider som verkar intressanta..
« Senast ändrad: februari 09, 2006, 18:45:40 av Michél »

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 09, 2006, 20:20:42 »
jo micke det ÄR en bra trim kam för moderat trimning den har bra vrid +seg drag förmåga ngt billigare i bensinen med hur vet jag inte men har den kamen själv och!!byter alldrig mot ngt annat!!
360 turbo forever

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #8 skrivet: februari 09, 2006, 21:26:55 »

Angående delarna... Det som vi byter ut på garanti får vi inte röra eftersom allt skickas tillbaka för granskning och liknande. Skriv vad du är intresserad av,så ska jag kika om det finns att få tag på.

Bara nyfiken om det finns någon reservdels marknad för krockade Corvetter. Är sugen på hela transaxeln med 6 växlad manuell låda. Alltså kardan med växelförar, växellådan och slutväxeln.

Sitter och planerar framtida projekt. Vill veta vad det skulle gå på beg.
« Senast ändrad: februari 09, 2006, 21:27:22 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #9 skrivet: februari 09, 2006, 21:45:49 »
det finns en amerika skrot i osby vet inte vad den heter men dom har nog vad du söker
Bra, bättre, bredast

Michél

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
    • JapanRacing
« Svar #10 skrivet: februari 09, 2006, 22:05:24 »
Bara nyfiken om det finns någon reservdels marknad för krockade Corvetter. Är sugen på hela transaxeln med 6 växlad manuell låda. Alltså kardan med växelförar, växellådan och slutväxeln.

Ironiskt nog står en en hel drivlina på jobbet från en C5 02:a.

Växellåda,kardan,bakaxel. Minns inte felet,var antingen rassel i växellåda eller havererad diff.

Tack för infon Hasse!

Då får det nog bli en V-kam som får ta plats i motorn.

Angående topplock så...

531 samt 405-toppen är ju populära. Dock så undrar jag om inte förbränningsrummen blir i fel storlek då jag misstänker att 2,3-literstopparna har större förbränningsrum än 2,0 på 340/360.

Har jag rätt i mina tankebanor eller fel? :)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 09, 2006, 22:07:36 »

Ironiskt nog står en en hel drivlina på jobbet från en C5 02:a.

Växellåda,kardan,bakaxel. Minns inte felet,var antingen rassel i växellåda eller havererad diff.

Tack för infon Hasse!

Då får det nog bli en V-kam som får ta plats i motorn.

Angående topplock så...

531 samt 405-toppen är ju populära. Dock så undrar jag om inte förbränningsrummen blir i fel storlek då jag misstänker att 2,3-literstopparna har större förbränningsrum än 2,0 på 340/360.

Har jag rätt i mina tankebanor eller fel? :)

Vill minnas att topparna ska vara lika, dock så är det något mindre förbränningsrum på 531 än på 530. Eller om det var tvärtom... Ska inte skilja så mycket att det bör ha någon större betydelse på din motor.
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 10, 2006, 00:34:54 »
Får man fråga vilken Sv Bil du jobbar på i Stockholm.
Har själv jobbat ute på Östermalm för några år sen tror det är ca 4år sen jag slutade där...
Både jag och Cupra håller till i Akalla så är det där du är så kanske man kan mötas upp och snacka lite.

Jag jobbar på Din Bil.

Michél

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
    • JapanRacing
« Svar #13 skrivet: februari 10, 2006, 15:29:45 »
Rätt gissat!

Även jag håller till i Akalla,ligger ju bara ett par hundra meter från eran anläggning. :)

Lät en besiktningskille gå igenom bilen idag och det var nog mer nerslag än godkända punkter. Svårt att förstå att bilen klarade blankt papper för 3 år sen!

Hjulinställningar,rostiga balkar,spricka i balk,avgassystem som läcker,spricka i framrutan,elfel i mängder... Lång lista! ;D

Troligtvis blir det ingen mer besiktning heller utan den får piskas ett tag framöver och sedan säljas i delar eller sluta sitt liv på en skrot.

Och vad ska inköpas sen?

Gissa två gånger... ;)