Författare Ämne: Insider!  (läst 6919 gånger)

360rules

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 41
    • Visa profil
Insider!
« skrivet: mars 03, 2006, 22:27:46 »
Tjena.
jag antar att det var många som såg insider för nån vecka sen då det handlade om bilverktstäder.
Ska snart besikta min bil och jag vet att det är massa fel på bilen men jag har tänkt till nu lite x-tra.
Jag ska göra en Aschberg, (heter han så?) Jag lämnar in bilen först hos motormännens riksförbund och göra en M-test.
Sån där som Robban gjorde, sen så tar jag reda på felen och lämnar in på verkstan, gör en så kallad beställnings-service.
Men sen undrar jag,ska jag lämna in den på mekonomen eller hos en auktoriserad verkstad? Det är en gammal bil och den har inte haft regelbunden service så det spelar ingen roll.
Vad tror ni? Har ni nån annan tips eller nåt jag ska tänka på?

Mvh Johan

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Insider!
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2006, 22:42:14 »

360rules

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 03, 2006, 22:54:03 »
Jag har läst dom inläggen redan, intressanta.
Undrar vad ni tror i mitt fall?
Om att lämna in den först hos motormännen och sedan till verkstad?
Och att lämna in den hos mekonemen eller Auktoriserad verkstad?

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2006, 00:17:46 »
Allting kostar, så är det bara. Om jag varit du skulle jag nog letat upp nån duktig kille som kan fixa det svart, eller i värsta fall en Mekonomen verkstad eller liknande.
Bilarna vi håller på med är ju inte värda så mycket pengar så att lägga ut 3-4000 bara för att se om dom gör ett bra jobb tycker åtminstonde jag känns tveksamt.

Du kan göra en förbesiktning/besiktningsservice hos valfri verkstad och fixa dom felen som är på bilen, om du fortfarande får ombesiktning är det bara att kräva att verkstaden bekostar den.
Alternativt kan du göra en förbesiktning, men utan att få några fel lagade, bara skriftliga anmärkningar. Sen kan du kolla på det själv eller lämna in den på en annan verkstad och be dom dubbelkolla.
Förare TEAM EGON RACING

360rules

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2006, 10:46:24 »
Ja vet att allting kostar men det är inte så att jag vill kolla att dom gör sitt jobbo ordentligt.
Det jag vill är att dom inte byter ut dela som inte ens behöver byta ut delar, typ byta ut broms-klossarna fast dom inte behöver eller liknande.
Då säger jag vad jag vill ha bytt istället, en så kallad beställnings-service. Det som jag ska göra hos motormännen är samma sak som en besiktningskoll, dom skriver ner alla fell och vilka fel som är bra att veta som man ska fixa. Dom gör sitt jobb och dom kommer inte smyga med nåt för dom tjänar ingetpå det!? Eller?
Men lämnar jag in den på verkstan så KAN det bli en "insider".
Speciellt om jag kommer inte och säger:
"Hej min bil ska besiktas nästa månad och jag vill att ni ska fixa dom fel som finns så att det går igenom besiktningen"
Då tänker dom väl "JACKPOTT". Då byter dom ut hela bilen nästan, alla delar som kan bytas ut, tom navkapslar *ha ha*
Jag vet inte men jag vill endå inte spendera massa pengar till verkstan i onödan!

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2006, 10:23:36 »
Men det er jo bare og levere bilen inn til noen du vet hvem er, og noen som du stoler på da. Hvorfor dobbeltsjekke bilen? Er du alltid så skeptisk til ting du kjøper? sjekker du datoen på cola'n på ICA før du bestemmer deg for og handle på Konsum?

De seriøse verkstedene bytter ikke slike ting, fordi det tar tid, og tid er penger. De tjener mer på og besiktige 3 biler til samme tid som det tar og bytte unødvendige bremseklosser på bilen din.

Tror heller på at de IKKE bytter ting hvis du ber de om det. DA tjener de penger.
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

360rules

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 05, 2006, 12:11:46 »
Med andra ord tycker ni att jag bara ska lämna in bilen till verkstan direkt och låta dom hitta felet.
Det är klart jag är skeptisk.
Jag har redan bytt en massa delar själv så som tändstift, tändkablar, bromsolja, glykol osv.
Om man gör en sån service så kommer dom byta såna saker med!?
Vad sägs då?
Verkstan direkt eller?
Går Mekonomen bra då eller måste man ta en auktoriserad?
Jag har många småfel, har krockat med bilen för ett tag sen så ena hjulhuset eller vad det heter är hel sne, i alla fall ratten är det!

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #7 skrivet: mars 05, 2006, 12:56:45 »
Nei, gjør som du vil, men jeg bare syntes det virker litt "dumt" og være SÅ skeptisk.
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2006, 13:13:54 »
Du kan ju lämna in den på en förbesiktning. Det vet jag att Bilia hade när jag jobbade där.
Då går man igenom alt som ska kollas på besiktningen. Tror det kostade ca 500kr.

Då får du ett rotokoll med alla fel som mekanikern har hittat.
Sen är det bara jämföra mot ditt bes protokoll och se om alla nerslag finns med på det från verkstan.

När vi gjorde dom kontrollerna så va vi strängae än besiktningen ofta. Vi hittade ofta mer fel på bilarna än dom gjorde. Det beror inte på att vi hittade på fel utan att när man jobbar med ett märke så vet man vad som brukar gå söner på just den modellen och exakt hur man ska kontrolera dom olika sakerna. En bes gubbe sa ha koll på alla märken och bilmodeller och det är helt omöjligt att ha det.

Men verkstan ska ju hitta minst ala fel som bilprovningen slår ner på annars så har dom fuskat.

360rules

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 05, 2006, 13:32:27 »
T80R, då lämnar jag in den på verkstan och gör en så kalla förbesiktning, men det kan väl göra på dom flesta verkstäder, har hört att dom betalar återbesöket om dom slår ner på nåt i besiktningen.
Kanske dom betalar nåt mer? *ler*
Jag har tänkt på det T80R, men tänkte man kunde göra motormännens istället och sen verkstan, 1500kr kostar motormännens och kostar verkstan 500kr så är det inte så dyrt, men det är bara en grund-avgift tror jag.