Författare Ämne: Bakaxelklump hål/täta tips ngn ???  (läst 11152 gånger)

swe_seifer

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Bakaxelklump hål/täta tips ngn ???
« skrivet: mars 04, 2006, 00:44:16 »
det flög ur en flis undertill på bakaxelklumpen å all olja rann ur, dock inget värre... inte kört me'na sen dess så tänkte fråga lite.

går det täta med ex. kemisk metall ??? hålet e max 1cm

har ny olja men var sitter påfyllnings hålet/röret å nivåtappen ???

tänkte bara täta till det hela, köra brett så länge snön ligger vit å sen får det va typ... men alla tips om hur jag ska laga utan å byta å krångla till det mottages tacksamt, å annat man bör tänka på... bilen e en 360 b200 -87 :P rolig vinterkärra minsann !!!

/swe_seifer

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Bakaxelklump hål/täta tips ngn ???
« Svar #1 skrivet: mars 04, 2006, 09:11:18 »
ja antingen kan du väl prova svetsa och samtidigt råka slinta och svettsa diffen. eller så provar du med kemisk metall.. annars har jag alltid trott att gaffatejp lagar allt. ;D

swe_seifer

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 04, 2006, 11:58:07 »
 ;D hahaha klockrent me svetsen där... men då jag inte e nån stjärna på varken svets eller diff så svetsar jag nog av misstag ihop bakaxel med kaross å får åka epa-traktor resten av vintern  :( kemisk metall å tejp låter bra men nån som kan säga ungefär vad alla pluggar sitter... bottenpluggen e la ganska obvious, men nivå plugg å påfyllningsplugg ??? antar att det ska gå å fylla på utan å plocka ner allt på backen ??? tacksam för funderingar...

/swe_seifer

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 04, 2006, 12:05:52 »
Nivå och påfyllning är samma. sitter bak på diffen (delen som är i plåt) nåsten på mitten.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 04, 2006, 13:14:30 »
Nivåpluggen är markerad med en röd ring på den här bilden.
Är 3/8" fyrkantsfattning om jag inte minns helt fel.

Bottenpluggen sitter på ungefär samma plats fast längst ner på locket.

Diffhuset är gjutet aluminium om jag inte minns fel = grymt svårt att svetsa i.
Prova med lite kemisk metall, det kan ju hålla en vecka eller två.
Förare TEAM EGON RACING

swe_seifer

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2006, 13:25:36 »
bockar å bugar för alla tips !!! klumpen va gjuten aluminium å lätt å få rent, slipade i å runt hålet och därefter tvättat med alkohol (kemisk, ej drickbar  ;) ) sen kladdat bra mycke kemisk metall... låtit det härda nu över natten, ska kolla senare

oljan kvar, tittar man på bilden i föregående inlägg (tack performance) så rakt ovanför där han markerat nivåpluggen sitter ju ett böjt rör pekande uppåt mot golvet ?! det måste ju vara nån sorts påfyllning (fabrik kanske), tänkte eftersom jag inte har nått fyrkantigt verktyg att lossa nivåpluggen me fylla på där uppe med en egentillverkad petflaska med pip på... vet ju att det ska vara 1,4 liter i bakklumpen då behövs ju egentligen inte nivån... fylla på å brumma !!! hehe återkommer om det håller

peace and respect to 300power

/swe_seifer

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 05, 2006, 13:31:26 »
Den pipen ett luftningsrör. Vet inte varför det siter på dom. Togs bort senare och har aldrig funntis på 2,7 eller 900.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 05, 2006, 13:42:30 »
bockar å bugar för alla tips !!! klumpen va gjuten aluminium å lätt å få rent, slipade i å runt hålet och därefter tvättat med alkohol (kemisk, ej drickbar  ;) ) sen kladdat bra mycke kemisk metall... låtit det härda nu över natten, ska kolla senare

oljan kvar, tittar man på bilden i föregående inlägg (tack performance) så rakt ovanför där han markerat nivåpluggen sitter ju ett böjt rör pekande uppåt mot golvet ?! det måste ju vara nån sorts påfyllning (fabrik kanske), tänkte eftersom jag inte har nått fyrkantigt verktyg att lossa nivåpluggen me fylla på där uppe med en egentillverkad petflaska med pip på... vet ju att det ska vara 1,4 liter i bakklumpen då behövs ju egentligen inte nivån... fylla på å brumma !!! hehe återkommer om det håller

/swe_seifer

fyller man inte bara på tills det rinner ut genom påfyllningshålet?
nbtw. har du nån aning om varfrö klumpen gick sönder från första början?

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 05, 2006, 14:08:05 »

/swe_seifer

fyller man inte bara på tills det rinner ut genom påfyllningshålet?
nbtw. har du nån aning om varfrö klumpen gick sönder från första början?

Det renner nesten ut hullet når du har fylt på 1,4 ldet som skal være der ;)

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 05, 2006, 21:03:25 »
Det funkar att använda ett 3/8" spärr eller dragskaft om inte pluggen är sönderdragen. Isåfall är det bara fram med hammare och huggmejsel eller svetsa fast en M10 mutter på pluggen.

Det kan säkert gå att fylla genom luftröret, men problemet är att det är rätt så tajt till karossen eller om det var en balk som gick där, minns inte riktigt...
Förare TEAM EGON RACING

voflo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 14, 2006, 23:48:10 »
Jag sänkte ner klumpen lite, sen vad bara sätta en slang på flaskan o fylla på oljan uppe i det där röret. Det är lite pilligt,men med tex en sportflaska med gummislang tar det inte lång tid.
1.35L ska det vara iaf...

swe_seifer

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 15, 2006, 10:02:56 »
jo jag gjorde detsamma tillslut, har kört ett tag nu å kan säga att kemisk metall fungerar utmärkt... när det är ordentligt rent från smuts å olja så härdar det fint :-P sen som sagt en liten flaska med pip på gjorde tricket att få i oljan i bakaxelklumpen utan större ingrepp uppifrån i det röret... tog lite tid men gick utmärkt :D

nu går hon som en klocka igen...

ju mer tid å nogrannhet man lägger ner desto bättre resultat !!!

frid
/swe_seifer

Snowman

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 15, 2006, 10:19:23 »
sen kan jag meddela att, en klump beroende på kondition håller ca. 2 veckor utan olja, eller ja min gjorde det iallafall, lagom hård körning, med bara ett par donuts osv. när det börjar skrika utavbarahelvete, när man vxlar ner e det daxs att fylla, annara så står man tvärs över gatan kl 0400 en måndag morgon på väg till jobbet å kan inte flytta bilen en mm. HEHE, (jag har inte varit med om det själv om ni tror det), men det e bara att göra en varvspärr, sen släppa kopplingen så kan det släppa lite :D
Proud Owner Of Zorro
Volvo 360 Cossie

360glt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 06, 2006, 15:38:18 »
Nivåpluggen är markerad med en röd ring på den här bilden.
Är 3/8" fyrkantsfattning om jag inte minns helt fel.

Bottenpluggen sitter på ungefär samma plats fast längst ner på locket.

Diffhuset är gjutet aluminium om jag inte minns fel = grymt svårt att svetsa i.
Prova med lite kemisk metall, det kan ju hålla en vecka eller två.

Hei.

Fortsetter litt på denne tråden. Jeg mener å ha lest at det er kun girkassen som har kombinert nivå- og påfyllingsplugg. Er dette feil eller skal diffen fylles opp til det renner ut av påfyllingpluggen den også?

Og ett lite tips til dere som har gjort dette på litt uvanlige måter... Kjøp en trakt og en gummislange og stikk ene enden av slangen inn i påfyllingshullet og sett trakten i den andre enden... Og så har vi en ganske fin ting som heter tyngdekraft som fungerer fint hvis trakten henger høyere enn diffen sitt påfyllingshull...  ;D

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juni 07, 2006, 00:11:02 »
Hei.

Fortsetter litt på denne tråden. Jeg mener å ha lest at det er kun girkassen som har kombinert nivå- og påfyllingsplugg. Er dette feil eller skal diffen fylles opp til det renner ut av påfyllingpluggen den også?

Og ett lite tips til dere som har gjort dette på litt uvanlige måter... Kjøp en trakt og en gummislange og stikk ene enden av slangen inn i påfyllingshullet og sett trakten i den andre enden... Og så har vi en ganske fin ting som heter tyngdekraft som fungerer fint hvis trakten henger høyere enn diffen sitt påfyllingshull...  ;D

Diffen ska också fyllas upp till nivåpluggen.
Själv brukar jag använda en spruta liknande den här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82532
Förare TEAM EGON RACING

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: juni 07, 2006, 08:47:05 »
Da jeg fylte så mye som sto i haynes+ bittelitt til rant det ut....

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: juni 09, 2006, 14:24:24 »
hoppla jo den lilla rör stumpen har till uppgift att lufta klumpen pga lådan ligger ner på sidan    skummande kan uppstå i lådan   därför finns den där     OBS  får inte var igen satt då blir det övertryck och  PANG!!!inted skoj
360 turbo forever