Författare Ämne: Bond-trimmning  (läst 6326 gånger)

ralle

• Gäst
Bond-trimmning
« skrivet: maj 04, 2004, 17:02:41 »
Tja!
Jag har stoppat in en kork i min EGR :) hörde att det skulle ge några hästar. sen kan man väl klämma ihop det där röret som går från grenröret till insuget ? då ska man väl få 15hk tillsammans har jag för mig ;) Någon som vet lite mer om denna åtgärd?

TrACiD

• Gäst
Re:Bond-trimmning
« Svar #1 skrivet: maj 04, 2004, 17:04:57 »
Inte för att jag vet nånting om det där men det låter ju ricktigt kul :)
gillar bond trimmningar :)
Skulle du kunna förklara lite mer vad du har gjort (jag kan inte ett skit, håller på att lära mig  :P )

ralle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: maj 04, 2004, 17:14:45 »
Du kanske har sett det där fula lilla gummiröret som går över ventilkåpan till luftburksröret?. det har jag satt igen med en kork. Vad jag har förstått så är det röret där för att det ska blandas ren luft från luftburken rakt in i grenröret.

TrACiD

• Gäst
« Svar #3 skrivet: maj 04, 2004, 17:33:22 »
aha, då är jag mä,
http://home.no/tracidboy/bil/images/bil01.JPG
sådär har jag gjort mä luft shitet nu (bond-trimmning :) ) , låter roligare iallfall ;)

Men alltså den behöver inte få in nån luft där lr?, bara jag som ä trög inte kan nått :P
http://home.no/tracidboy/files/menar.jpg
« Senast ändrad: maj 04, 2004, 17:40:27 av TrACiD »

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2004, 14:29:45 »
Att spärra EGR-en ger nog inte mycket, kanske någon hk extra, men kan ge spikningar om motorn är snålt ställd. Avgaser i insuget sänker avgastempen och minskar NOx, det är därför den finns...

Att plocka bort puls-air (den som "späder" avgaserna med frisk luft) ger ingen effektökning alls, tyvärr, bara sämre avgaser. Det skall ge en efterbränning i grenröret av oförbränt HC.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Zymosis

• Medlem
  • Antal inlägg: 156
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 06, 2004, 23:22:57 »
Att spärra EGR-en ger nog inte mycket, kanske någon hk extra, men kan ge spikningar om motorn är snålt ställd. Avgaser i insuget sänker avgastempen och minskar NOx, det är därför den finns...

Att plocka bort puls-air (den som "späder" avgaserna med frisk luft) ger ingen effektökning alls, tyvärr, bara sämre avgaser. Det skall ge en efterbränning i grenröret av oförbränt HC.

möjligt. men det låter fräsigt i alla fall :)

ralle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: maj 25, 2004, 21:12:45 »
fan va tråkigt..

JDDahlberg

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 25, 2004, 21:24:51 »
jag tog bor den lilla plastgrejen som sitter vid pulairen så att det kommer in luft jämt smäller gött ,fast det blir ett högt ljud i kupen , så jag satt dit en slang imellan, så det smäller inte lika mycket men det blev tystare i kupen, fast ni nör ha full flödes dämpare på bilen om ni gör det

ralle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: maj 31, 2004, 00:19:55 »
vänta lite nu.. nu blev jag nyfiken  :P exakt vad talar du om för plastgrejj? var sitter denna underbara del? :)

JDDahlberg

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 02, 2004, 18:09:31 »
Den brukar sitta vid kammhjulet, har du inget där har du troligen ingen pulsair. Har du förgasar motor ska du ha pulsair

JDDahlberg

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 02, 2004, 18:13:26 »
Du kanske har sett det där fula lilla gummiröret som går över ventilkåpan till luftburksröret?. det har jag satt igen med en kork. Vad jag har förstått så är det röret där för att det ska blandas ren luft från luftburken rakt in i grenröret.
Där ska du ha en plastdosa som går på vaccum ta bort den så kommer det in luft jämt