300power dekalen finns nu att köpa på Dekaltrim.nu. Klicka på Klubbar och sen 300_power.(300power medlemmar har 15 % rabatt)
okej!ett litet problem är att Hasse bor i andra delen av Sverige :S (bor i Boden, 4 mil norr om Luleå)Saken är att jag inte tänkt att lägga ner så mkt pengar på denna gammel 340 ^^Runt 3000 kanske?
Jag är ett litet fan av b14. Liten motor som tål mycket. Som du kanske vet är b14 en renault motor som även sitter i tex R5 och R12.Det finns en överladdad variant som satt i R5 GTT. På 70-80 talet körde man rallycross med 300 med b14. Då var den uppborrad till 1.6 L och turbo laddad. Den gav 245 hk.Men över till dina trimmar planer.Antingen är det hederliga dubbla förgasare och portning som gäller. Tror Hasse66 från klubben kan hjälpa dig med att porta toppen. Problemet är att hitta insug som funkar med tex weber45or. Du får nog hitta en mekaniskverkstad som kan tillverka dem åt dig.Annars överladdar du motorn men då måste du kompsänka motorn. Jag har inte skruvat isär någon b14 så jag vet inte om det är något förbränningsrum i toppen. Men jag misstänker att den inte har det.eller så byter du ut hela motorn till en b18FT från en Volvo 440 turbo då får du 120 hk på en gång. B18ft ska passa rakt i på Renault klubben är det många som konverterar sina R5 med denna motor.Men fördelen med b14 jämfört med större b200 är att den gör bilen betydligt lättare. Vilken gör bilen mer underhållande när vägen svänger.Överge inte din b14 de håller för mycket stryk.
Citat från: VOLVO300RACING skrivet mars 28, 2006, 19:07:21 okej!ett litet problem är att Hasse bor i andra delen av Sverige :S (bor i Boden, 4 mil norr om Luleå)Saken är att jag inte tänkt att lägga ner så mkt pengar på denna gammel 340 ^^Runt 3000 kanske?Med 3000 får du aldrig några 120 hk