Författare Ämne: b230A  (läst 4545 gånger)

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
b230A
« skrivet: mars 29, 2006, 10:11:28 »
har en b230A som jag har planer på att piffa upp lite. anledning till att jag kör med en förgasar modell är för att det inte ska bli allt för mycket frågor på besiktningen.

så vad jag undarar är vad ma nska kan köra med för topp kam gasare? samt andra saker man kan göra för att få ut lite effet. är sugen på turbo men kan inget om det.. vet inte ens om det funkar med en b230A.

så ni som vet.. snälla hjälp mig :)

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:b230A
« Svar #1 skrivet: mars 29, 2006, 10:37:57 »
hej loffe!! a motorer har ganska högt komp i cylindrarna ca 9-10kg enligt volvos böcker vad du kan göra skaffa en v kam eller en d kam från en insprutare mekanisk insprutning ska det vara där har du en bra kam som ger hyffsat bra drag och vrid.240 glt 740gle är några typer med denna kammen i  sen bör du gå upp lite i dim ention på avgas systemet typ 2.5tum det kommer du långt på  vilken förgasare har du stromberger el dvg den med gul hatt lite på sidan är dvg annars blå =stromberger oftast!!sen bör du porta lite i insuget och justera lite i avgasernas gropar  har just fixat 2 toppar åt våra kompisar här på klubben om du vill så kan jag fixa din topp med ring mej så ska jag berätta mer blir så jobbigt att skriva allt jämt....hasse 031 486627 dagtid

lycka till!!!
360 turbo forever

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 29, 2006, 10:54:29 »
okey, antar dock att du bor där nere i södern tillsammans med alla andra. okey, är det vårt att fixa topppen? och vad skulle hända om råkade fastana med svänghjulet i svarven då?

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 29, 2006, 10:58:20 »
eeehhhh????svarven svänghjulet vad menar du  menade du att jag skulle fastna i svarven?????
360 turbo forever

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 29, 2006, 10:59:47 »
ja... man råkar svara ner det några kilo

Amazon_V8

• Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 29, 2006, 21:50:16 »

Det är bara bra att svarva ner svänghjulet ett par kilo,då får du en rappare motor men sämre tomgång/(Lågvarvs?) egenskaper.
Se bara till att det är balanserat efter svarvningen så du slipper få benen avklippta av ett skenande svänghjul.

MVH Micke

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 29, 2006, 22:01:07 »

Det är bara bra att svarva ner svänghjulet ett par kilo,då får du en rappare motor men sämre tomgång/(Lågvarvs?) egenskaper.
Se bara till att det är balanserat efter svarvningen så du slipper få benen avklippta av ett skenande svänghjul.

MVH Micke

borde de tinte bli hyffsat centrerat då man svaravar?

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 29, 2006, 22:02:05 »
hej loffe!! a motorer har ganska högt komp i cylindrarna ca 9-10kg enligt volvos böcker vad du kan göra skaffa en v kam eller en d kam från en insprutare mekanisk insprutning ska det vara där har du en bra kam som ger hyffsat bra drag och vrid.240 glt 740gle är några typer med denna kammen i  sen bör du gå upp lite i dim ention på avgas systemet typ 2.5tum det kommer du långt på  vilken förgasare har du stromberger el dvg den med gul hatt lite på sidan är dvg annars blå =stromberger oftast!!sen bör du porta lite i insuget och justera lite i avgasernas gropar  har just fixat 2 toppar åt våra kompisar här på klubben om du vill så kan jag fixa din topp med ring mej så ska jag berätta mer blir så jobbigt att skriva allt jämt....hasse 031 486627 dagtid

lycka till!!!

hur många hästar får man ut av detta?