Författare Ämne: Bakaxelras  (läst 4399 gånger)

Flowman

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Bakaxelras
« skrivet: april 12, 2006, 10:33:09 »
Igår kväll när jag var ca 50meter hemifrån så slutade bilen driva, detta var vid mycket lugn körning.

Min gissning ligger på att det är diffhuset som spruckit, konstigt nog hörs inga oljud eller liknande.

Hade tänkt dokumentera arbetet, så att alla kan ta del utav det!


Men det kan också vara för att det blivit lite mycket bus..... ::)

« Senast ändrad: april 12, 2006, 11:58:38 av Flowman »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bakaxelras
« Svar #1 skrivet: april 12, 2006, 19:32:28 »
Skriv vad det är för bil och vilken drivlina  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Flowman

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Bakaxelras
« Svar #2 skrivet: april 12, 2006, 20:51:45 »
Det är en 360 GL -88

B200 med 5-petad låda.


Det är de små diffdreven som har åkt, båda två.

« Senast ändrad: april 12, 2006, 20:58:24 av Flowman »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Bakaxelras
« Svar #3 skrivet: april 12, 2006, 21:34:41 »
Fantastiskt att båda åker samtidigt, var det olja i bakaxeln?

Kanske skulle svetsa sina små drev... eller byta till 240-diff  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Flowman

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Bakaxelras
« Svar #4 skrivet: april 12, 2006, 21:41:30 »
Jadå, det var gott om den illaluktande skiten ;)

Det är väl så, att det ena åker så ryker det andra också.

kommer delar mellan kuggarna på det andra.


Jag ska svetsa min nu iallafall! =)
« Senast ändrad: april 12, 2006, 21:52:59 av Flowman »

Flowman

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Bakaxelras
« Svar #5 skrivet: april 12, 2006, 21:44:25 »
Tilläggas bör att bilen gått 14 000 mil och ägd/körd av en gubbe hela tiden.... (utom de 300 sista)


« Senast ändrad: april 12, 2006, 21:47:18 av Flowman »

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Bakaxelras
« Svar #6 skrivet: april 12, 2006, 22:25:17 »
Ett litet tips: tryck in ett eller ett par plattjärn in i själva diffen (altså där dom små och stora diffdreven sitter, inte vid kronhjul/pinjong!) och svetsa på det. Håller bättre på så vis än att bara lappa ihop drevbitarna med svetsfog.
Rengör ordentligt med bromsrengöring eller liknande innan du svetsar och se till att du får ut alla loppor och svetsslagg innan du fyller olja och testkör.

Man får gratulera till det ypperliga beslutet att AGA-diffa! Roligare kan man inte ha med svetstråd  ;D

Man blir riktigt nostalgisk av din bild  8)
Förare TEAM EGON RACING

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:Bakaxelras
« Svar #7 skrivet: april 12, 2006, 22:39:08 »
Tilläggas bör att bilen gått 14 000 mil och ägd/körd av en gubbe hela tiden.... (utom de 300 sista)
Jo men det syns ju tydligt på bilden att kugghjulen skurit på axeln innan de gått sönder, kan det va så att "någon" stått och bränt gummi på bara ett hjul åtgången??
Vid normal körning snurrar dessa kugghjul bara lite vid kurvtagning mm det är ju det differentialen är gjord för.
Om ett hjul står stilla och det andra hjulet spinner som fan snurrar dessa kugghjul utav bara helvete och pga centrifugalkraften blir de snabbt torrt på olja och de går varma och skär fast på axeln.
Kanske har gubben som haft bilen stått och bränt mycke gummi ;)

Flowman

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Re:Bakaxelras
« Svar #8 skrivet: april 12, 2006, 23:57:11 »
Tycker den lossar på båda ;) (Slungdiff ? )


Rent teoretiskt så kan du få upp dubbla hastigheten på hjulet om det andra står stilla, och det är grejjorna inte riktigt byggda för.

Ja, dom gamla dreven åker i soporna, en del skador på dreven som sitter kvar också, dock inte på pinjong och kronhjul.

Har aldrig svetsat i de regionerna förr, så jag ska vara attans försiktig. Kör med pinne, tror det blir bäst så, sen är det bara att mura ;)

Fler bilder kommer!





loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Bakaxelras
« Svar #9 skrivet: maj 10, 2006, 10:16:05 »
nackdelen med pinne är slagget så var noga med att får bort det. bästa är juh om man har en storhelvetes mig svets. och som performence sa, plattjärn gör susen. glöm inte tänka på balnsen heller.. lika mycket på båda sidorna.