Författare Ämne: Fundering på torkarna till framlyktorna -FIXAT-  (läst 6197 gånger)

Ulph

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 579
  • En gång 360, alltid 360.
    • Visa profil
Fundering på torkarna till framlyktorna -FIXAT-
« skrivet: april 17, 2006, 22:02:15 »
Har för mig att det ska gå att ta bort torkarna till framlyktorna, så jag tog en tit i Haynes, men vart bara förvirrad.

Någon som har gjort det och vill vara snäll och ge en beskrivning på hur man lyckas?

//Ukoh
« Senast ändrad: april 20, 2006, 02:44:47 av Ulph »
1. Volvo 360 GLS -84, B19A (Skrotad)
2. Volvo 360 GL -89, B200F  (Såld)
3. Volvo 340 DL -86, B14E (Skrotad)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Fundering på torkarna till framlyktorna
« Svar #1 skrivet: april 17, 2006, 22:04:32 »
Om du bara ska ha bort bladen sitter dom (antagligen) bara med en mutter, men då har du kvar axeltappen från motorn, och det vet jag inte om SBP gillar att den sticker ut.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: april 17, 2006, 22:25:22 »
Tar du bara bort torkararmarna så sitter dom med en 8mm mutter. Problemet blir då att axel sticker ut som är vasst föremål på bes. Det man kan göra då är att kapa av axeln jäms med håler eller montera bort motorn.

För att kunna montera bort motorn så behöver du först montera bort strålkastarna. Det bör stå i Haynes hur man gör det. Annars så har jag för mig att det bara är att ta ner stötfångaren (sitter två skruvar under varje strålkastare och två över som är synliga).

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: april 17, 2006, 23:17:43 »
Tack för tipsen.
Ska läsa lite djupare i Haynes och se.

Skulle helst ha velat haft bort dom helt, då det känns onödigt att låta något sitta kvar på bilen som inte fungerar som det är tänkt.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: april 17, 2006, 23:30:29 »
Det stämmer som T08R säger, kofångaren måste bort för att strålkastarna ska kunna tas bort. När du väl fått bort kofångaren så är det en baggis, det syns väldigt väl hur det sitter.
Hojta till om du behöver mer hjälp så kan jag gå ut och fota hur det ser ut på min bil då jag ändå kommer att ha kofångaren bortplockad nån vecka till.
Förare TEAM EGON RACING

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 18, 2006, 02:02:22 »
Det stämmer som T08R säger, kofångaren måste bort för att strålkastarna ska kunna tas bort. När du väl fått bort kofångaren så är det en baggis, det syns väldigt väl hur det sitter.
Hojta till om du behöver mer hjälp så kan jag gå ut och fota hur det ser ut på min bil då jag ändå kommer att ha kofångaren bortplockad nån vecka till.

Härligt med folk som ställer up.
Ska ta mig en närmare titt på det där till helgen, vågar inte skruva allt för mycket på bilen innan min lilla Road trip till västerbotten.

Ulph

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 18, 2006, 23:06:57 »
Ja, det blev ingen Road trip upp över idag, så jag passade på att ta bort torkarna. Motorerna sitter kvar och lär nog få göra det.

Hej hopp

Roffen

• Medlem
  • Antal inlägg: 121
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: april 19, 2006, 23:08:55 »
Ja, det blev ingen Road trip upp över idag, så jag passade på att ta bort torkarna. Motorerna sitter kvar och lär nog få göra det.

Hej hopp

Extra vikt :P

Har tagit bort mina... Hade diffus ljusbild inför besiktningen, när jag böt reflektorerna så passade jag på att slita bort motorerna också eftersom min ena spolarvätskepump ändå är trasig.
Han som har mest pryar när han dör vinner!

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 19, 2006, 23:18:31 »

Har tagit bort mina... Hade diffus ljusbild inför besiktningen, när jag böt reflektorerna så passade jag på att slita bort motorerna också eftersom min ena spolarvätskepump ändå är trasig.

Vad har du för årsmodel? På min -87a är det samma pump till strålkastarna och vindrutan. Skumt!
Förare TEAM EGON RACING

Roffen

• Medlem
  • Antal inlägg: 121
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 19, 2006, 23:27:59 »

Vad har du för årsmodel? På min -87a är det samma pump till strålkastarna och vindrutan. Skumt!

-84

Sitter två små pumpar på spolarvätsketanken. Jag prutade 200 spänn på att spolarvätske pumpena var trasig när jag köpte pärlan, då var den fungerande pumpen kopplad till lyktsprutet :D

Böt plats på slangarna och vips så funkade sprutet på rutan :P
Han som har mest pryar när han dör vinner!