Författare Ämne: Anliggande skivor?  (läst 7207 gånger)

Cap

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Anliggande skivor?
« skrivet: maj 02, 2006, 11:16:25 »
Tjenare,

Har lite problem med bromsarna. de ligger an mer eller mindre hela tiden. kom på det när jag bytte däck och inte kunde snurra på framhjulen. Skaka man på oken gick det lite lättare. ibland när jag är ute och kör och trycker ner kopplingen bromsar bilen. Soppaförbrukningen har gått upp ganska mycket. :-[

Vad ska jag göra. måste jag byta allt eller är det bara någon återfjädringsgrej som kan vara paj? ???

MVH
Cap :)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Anliggande skivor?
« Svar #1 skrivet: maj 02, 2006, 17:35:36 »
Förmodligen är det beläggen som fastnat. Ta bort oket, rengör och skrapa bort gammal rost, smörj med högtemperaturfett eller kopparpasta och prova igen.
När du ändå har oket borta kan det vara idé att trycka in kolven i oket med t.ex. en polygrip, då känner du om den kärvar, hugger eller t.o.m. är stum,  i så fall blir det okrenoviring eller nya ok  :(
Förare TEAM EGON RACING

Cap

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 02, 2006, 18:46:42 »
OK jag provar det och återkommer tack så mycket  :) föresten var kan man ställa bockar under framvagnen? ???

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 02, 2006, 23:46:38 »
Hej, du kanske borde byta bromsslangarna fram och bak!
Hadde det problemet själv bak, den var nästan helt täpt.
Kolla länk   BROMSPROBLEM ÄR LÖST i Teknik
« Senast ändrad: maj 02, 2006, 23:49:21 av volvot l12 »
I love VOLVO offroad

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2006, 19:05:23 »
OK jag provar det och återkommer tack så mycket  :) föresten var kan man ställa bockar under framvagnen? ???

Bästa/säkraste stället jag hittat är på motorbalken som går under motorn mellan hjulen.

När du fixar bromsarna är det bra att pressa kolvarna in så långt det går i oken och sen bromsa tills dom kommer ut igen och göra så några gånger, motion kallas det, både för dig och kolvarna  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Cap

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 08, 2006, 10:18:22 »
Tack för tippset. jag håller på med bilen just nu, men jag tror jag får köpa nya bromsar. kolven vägrar röra sig. jag har plockat bort hela oket och försökt pressa in kolven efter att jag tryckt ut den men F_N vad det sitter. hur hårt ska det vara egentligen. jag försökte plocka ut kolven oxå men det var lika svårt det.

Om det är så att jag måste byta var hittar jag bromsar som passar. vill hälst inte punga ut 500spänn per däck.

Tacksam för svar

Cap

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: maj 08, 2006, 11:15:33 »
Finns spesialverktøy til å presse kolven tilbake i oket. Da går det plutselig mye smidigere ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 08, 2006, 20:10:03 »
Tack för tippset. jag håller på med bilen just nu, men jag tror jag får köpa nya bromsar. kolven vägrar röra sig. jag har plockat bort hela oket och försökt pressa in kolven efter att jag tryckt ut den men F_N vad det sitter. hur hårt ska det vara egentligen. jag försökte plocka ut kolven oxå men det var lika svårt det.

Om det är så att jag måste byta var hittar jag bromsar som passar. vill hälst inte punga ut 500spänn per däck.

Kolven kan sitta hårt som 17 men får du bara mellan en kofot eller bräckjärn ska det gå att pressa in den igen. Pressa bara inte direkt mot kolven så att du skadar den, ha nån järnbit eller ett nedslitet belägg i mellan!
Kolven vill du nog inte ta bort för det är nog väldigt pilligt och kladdigt att få dit den igen!

Lycka till!
« Senast ändrad: maj 08, 2006, 20:10:20 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Cap

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 09, 2006, 11:27:46 »
Tack då sliter jag fram en kofot idag då  :)

snusarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #9 skrivet: maj 09, 2006, 13:08:19 »
Jag brukar använda en tving , när kolven skall pressas in
Är volvo lös nu....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: maj 09, 2006, 16:38:51 »
Jag brukar använda en tving , när kolven skall pressas in

Det går oxå om man får tag i två parallella plana ytor till tvingen att få grepp på