Författare Ämne: Clutchbytte  (läst 4301 gånger)

360glt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Clutchbytte
« skrivet: maj 05, 2006, 19:07:37 »
Hei.

Skal ha av clutchen på 360`n min og det er jo ikke et lite proskjekt i seg selv. Men alt gikk ganske bra inntil jeg leste i Haynes at på enkelte modeller etter chassinummer ECxxxxx så må bakakslingen senkes får å få girkassen/diff langt nok bak. Dette er tilfelle på min bil men må både baldfjæren og støtdemper løsnes får at bakakslingen skal kunne senkes nok? Haynes skrev noe om bakre fjäderfeste og undre skruv på fjäderinfestningen.... Er ikke helt sikker på hvor den undre skruen er...

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Clutchbytte
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2006, 20:57:34 »
jeg TROR (så ta nå dette med en klype salt, eller sjekk det ut og se på det selv) at det evt er lettere, og tryggere, og demontere hele diffen og girkassa..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

360glt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2006, 00:35:39 »
Mulig det er lettere men jeg fant ut at det var støtdemperene bak som måtte løsnes får å få ned bakakslingen...  :D Mulig det er lettere å få clutchen ut viss man demonterer kasse og diff fordi det er litt vanskelig å håndtere hele momentrøret med kasse og diff på... Men anyway, jeg fikk det til tilslutt så jeg gidder ikke tenke mer på det nå...

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 07, 2006, 09:40:35 »
Det var bra. Hørt at det skal være en mindre koselig jobb for å si det pent. Men hva syns du om hvor klønete det var.....?

360glt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 07, 2006, 10:03:22 »
Med tanke på at jeg har en litt for liten garasje og bare en jekk og to bukker, syns jeg det gikk ganske greit...  :P Fins selvfølgelig ting som er gøyere og tar mindre tid men jeg tror ikke jeg har brukt mer7-8 timer på det totalt og da skal det sies at jeg slet nesten livet av meg får å få løsnet girkassen fra girkassetraversen... litt rusta fast kan du si....  :-\ Men jeg ser for meg at det er en ganske grei jobb viss man har skikkelig løftebukk så man slipper å ligge under bilen...

360glt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2006, 21:24:54 »
Kan rette litt på det jeg skrev forrige gang... Det var en ganske grei jobb inntil jeg skulle sette hele helvete på plass igjen... Er ofte sånn at det er lettere å demontere enn montere og det i aller høyeste grad når det gjelder clutch på 360... Det verste med jobben er definitivt å få siktet mellomakslingen inn i styringslageret på svinghjulet... I hvertfall når man ligger under bilen med halve drivlinjen i fanget.. Anbefaler på det sterkeste å ha en løftebukk tilgjengelig når man gjør dette og helst være mer en en person... Men ellers var det en koselig jobb...